Trasig PS3 (40GB), tokhänger i BF1943 och vägrar läsa skivor

Permalänk
Medlem

Trasig PS3 (40GB), tokhänger i BF1943 och vägrar läsa skivor

#Den har tokhängt 2-3 i Battlefield 1943 inom loppet av en kvart. Svarar inte på handkontrollern, soft off på framsidan funkar, jag har inte behövt ta till brytaren på baksidan.
#Den läser inte BD-skivor, den blå dioden indikerar att en skiva är i men den syns inte i menyn. Gick igång en gång men ballar ur och går tillbaka till menyn på PS3:an.
#Inte heller DVD funkar.

Får detta felmeddelande när man försöker köra skivor:

This video cannot be played (80029941)

Googlade lite och någon hävdar att BD-ROMen är paj och någon annan påstår att det är GPU/CPU som överhettar och att man måste byta zinkpasta. Den är typ 1 år och 10 månader gammal

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

jadu...tror att det är båda grejerna som du har råkat ut för...
det är ganska säkert att BD-romen är trasig, att reparera kostar 2300:-

lite surt att dem inte ger längre garanti än ett år

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Sötast

Min BDläsare stendog när jag la in en ny firmware.

Mailade sony, skulle först ringa men det är ju betalnummer de äckliga svinen.

Mailade, de sa din HÅRDVARA ÄR SÖNDER.
jag sa, nej MJUKVARAN för den fungerade för 10min sen, och så länkade jag till 10 trådar med totalt kanske 1000 andra personer med exakt samma fel.

fick svar. DET ÄR HÅRDVARA - DIN GARANTI ÄR SLUT - BETALA!

Jag bad Sony support att dra åt helvete. Sony är bojkottat i detta hemmet.

Permalänk
Medlem

Man kan alltid reklamera....

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Sötast

Mjo, det kan man. Jag låter dock hellre det vara sista spiken i kistan för det företaget.

Tekniknörd om jag är så är det iallafall en viss förlust

Permalänk
Medlem

Reklamationsrätten gäller i 3 år i Sverige så jag skulle föreslå att du testar den, jag har fått rätt 2 av 2 gånger när jag använt mig av den. Det gäller bara att lägga upp sitt case på ett vettigt sätt, i stil med "jag anser att en konsoll har mer än 1 år 10 mån förväntad livstid" bla bla.

Funkar inte det så finns det ersättningslaser att köpa på t ex ebay om du eller någon polare anser sig ha kunskap att byta själv. Ingen 100%ig koll men lite snabbt sökande visar att man borde kunna få tag på lasrar för runt 70-80 dollar.

Överhettning har jag dock inte läst nått om så kan inte hjälpa där...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zarnexx
jadu...tror att det är båda grejerna som du har råkat ut för...
det är ganska säkert att BD-romen är trasig, att reparera kostar 2300:-

lite surt att dem inte ger längre garanti än ett år

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

"Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."

Den paragrafen missar ganska många. Är man medveten om den och påpekar det brukar de vara duktiga på att fixa saker.

Edit: seg.