Permalänk
Medlem

Funkar delbetalning på Inet

Tänkte köpa därifrån, men kanske inte om den inte har delbetalning. Kan ju knappast betala 16 000 kronor direkt.

Permalänk
Medlem

Ser inte ut så tyvärr, men är inte helt hundra så här ser det ut på deras sida iallafall.

Betalsätt
Visa / Mastercard
Postförskott ( +50 kr )
Direktbetalning - SEB Direkt
Direktbetalning - Nordea Solo
Direktbetalning - Swedbank

Sen kan du alltid göra som jag köpte först Chassi tsm med Nätagg, Hårddisk sen månaden efter Moderkort Processor Minne och sen ett Grafikkort månaden efter det om du nu inte måste ha datorn direkt det är ju ändå fri frakt från Inet.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Dom har väl delbetalning via GE moneybank? Iaf sist jag kollade.
Möjligt att det inte är valbart förrän man genomför sitt köp.

Visa signatur

8700K | Asrock z370 Extreme 4 | Corsair LPX 16GB 3200Mhz | GTX 1080 | Corsair AX 750W | Samsung 850 Evo 500GB | Fractal Design Arc | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hur tusan betalar alla som köper då? Har de samlat 10 000 kronor och betal direkt? Underligt.......

Iallafall så står det så här på betalnings sätt:
"Räntefri delbetalning via GE-Moneybank (kräver e-legitimation)
Faktura 20 dagar till företag efter beviljad kreditprövning."

Kan någon förklara vad det betyder?

Permalänk
Medlem

Jag har alltid köpt dyra varor med full betalning på direkten.

Dock kan jag förstå folk som behöver använda sig av delbetalning.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldhand
Hur tusan betalar alla som köper då? Har de samlat 10 000 kronor och betal direkt? Underligt.......

Iallafall så står det så här på betalnings sätt:
"Räntefri delbetalning via GE-Moneybank (kräver e-legitimation)
Faktura 20 dagar till företag efter beviljad kreditprövning."

Kan någon förklara vad det betyder?

Betyder i stortsett att om du har en stabil ekonomi med få skulder eller lån så kan du få Beviljad kreditprövning alltså du får alltså dela upp kostnaden på ett viss antal månader som du gör upp med antingen banken eller Inet beroende på vilken Policy inet har...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumnus
Betyder i stortsett att om du har en stabil ekonomi med få skulder eller lån så kan du få Beviljad kreditprövning alltså du får alltså dela upp kostnaden på ett viss antal månader som du gör upp med antingen banken eller Inet beroende på vilken Policy inet har...

precis, uppfyller du inte inets krav så kan ju alltid fråga dina föräldrar och be dem göra avtalet så betalar du till dem i månaden istället om det nu vill sig!

Visa signatur

Life sucks, but in a beautiful kind of way.

Permalänk
Medlem

Köp inga varor på avbetalning. Skuldfälla. Bara till att spara.

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldhand
Hur tusan betalar alla som köper då? Har de samlat 10 000 kronor och betal direkt? Underligt.......

Intressant att du tycker det är underligt, jag tycker tvärtom att det är underligt att ta lån för "lyxprodukter"...

Om tycker det är omöjligt att spara ihop till 16000 så kanske du ska fundera på hur du ska ha råd att betala av den...

Men missförstå mig inte, du får köpa vad du vill

Permalänk

Gör som resten spara varje månad, eller köp olika delar varje månad själv fick jag hem min A1200 chassi idag, nästa månad blir moderkort, processor och grafik kort, månaden efter extra hårddisk och en till grafik kort.

Permalänk
Medlem

Då är det nog smartare att bara vänta och spara och köpa allt på en gång, för priserna hinner ju oftast sjunka mellan månaderna. Ingen vits att sitta med t.ex. ett chassi utan komponenter som dessutom sjunker i pris.

Permalänk
Medlem

Köpa dator på avbetalning? Fullständigt onödigt. Spara!

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldhand
Hur tusan betalar alla som köper då? Har de samlat 10 000 kronor och betal direkt? Underligt.......

Iallafall så står det så här på betalnings sätt:
"Räntefri delbetalning via GE-Moneybank (kräver e-legitimation)
Faktura 20 dagar till företag efter beviljad kreditprövning."

Kan någon förklara vad det betyder?

Varför inte?
Själv är jag "bara" 16 år och ifall man sommarjobbar så får man en ganska bra hög me pengar. Sitter på ca 35000sek just nu och säljer min dator för 6000 så
jag kan köpa en ny dator för 8000 (-2000 från kontot alltså), så det är väl
inget farligt.

Ifall man bor hos sina föräldrar så förlorar man inte så mkt pengar.

Permalänk
Medlem

Kreditkort kan du ju skaffa...då kan du betala i viken takt du vill..
Fast är du under 18 blir det ju problem

Permalänk
Medlem

Nej, jag ska få datorn av mina föräldrar. Jag tror att de del betalar när de köper så dyra saker. men jag vet inte. Måste fråga de.

Permalänk
Medlem

Har aldrig delbetalat i hela mitt korta liv (är 23). De enda jag någonsin inte kommer betala direkt är bostad där kan behövas ett lån

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

En snabb genomräkning visar att trots räntefria delbetalningar så är den administrativa avgiften svinigt dyr och att man bättre klarar sig genom att spara upp så mycket pengar som man behöver.

Precis som Dahle86 och många andra säger här så bör man endast delbetala om man köper en bostad.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
En snabb genomräkning visar att trots räntefria delbetalningar så är den administrativa avgiften svinigt dyr och att man bättre klarar sig genom att spara upp så mycket pengar som man behöver.

Precis som Dahle86 och många andra säger här så bör man endast delbetala om man köper en bostad.

Kan tänka mig att delbetala en bil också. Men inget annat. Bostad och bil är det enda som är värt låna till.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Re: Funkar delbetalning på Inet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldhand
Tänkte köpa därifrån, men kanske inte om den inte har delbetalning. Kan ju knappast betala 16 000 kronor direkt.

För att svara på din fråga så ja det funkar. Det är räntefri delbetalning i upp till 24 månader.

Permalänk

Så länge man tar en avbetalning, eller "delbetalning" som är räntefri (tja, inga andra avgifter än uppläggning samt aviavgifter tillkommer) tycker jag inte att det är någon fara. Det är ju väsentligen som att spara ihop till grejerna fast tvärs om, om än sämre.

Men det tar nog minst ett år för många att spara ihop till säg, 16 000 kr och då kan det vara värt att köpa direkt - och betala av i ett eller två år, för att få sin dator direkt. Har man inkomst som klarar det, kör på!

Varför göra en big deal av det, såvida man inte tar ett idiotavtal med ränta? Kolla bara noga så att det inte är någon ränta! Annars kan ett helt okej alternativ vara att kolla med din bank om de har några billiga lån. Nordea har t ex startlån, och studentlån med hyfsad ränta.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Så länge man skiter i upplägningskostnader och ränta och tycker att det är värt dessa extra pengar för att få varan nu istället för om något/några år så är det värt det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldhand
Hur tusan betalar alla som köper då? Har de samlat 10 000 kronor och betal direkt? Underligt.......

Iallafall så står det så här på betalnings sätt:
"Räntefri delbetalning via GE-Moneybank (kräver e-legitimation)
Faktura 20 dagar till företag efter beviljad kreditprövning."

Kan någon förklara vad det betyder?

Dom har väl jobb? Tjänar man runt 15k, då behöver man bara spara i 2 månader för att kunna köpa en dator för 16k...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muss3
Dom har väl jobb? Tjänar man runt 15k, då behöver man bara spara i 2 månader för att kunna köpa en dator för 16k...

Lite OT, men det där var skapligt optimistiskt... Tja, är man en ensamstående kille med riktigt billig hyra, inga lån, ingen bil och låga matkostnader skulle det nog gå på ett par månader .. annars försvinner pengarna snabbt iväg, både på fasta kostnader och på oförutsedda utgifter.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
Lite OT, men det där var skapligt optimistiskt... Tja, är man en ensamstående kille med riktigt billig hyra, inga lån, ingen bil och låga matkostnader skulle det nog gå på ett par månader .. annars försvinner pengarna snabbt iväg, både på fasta kostnader och på oförutsedda utgifter.

Vi säger räkningar 4000kr.

Då kan du spendera 2000 kr på mat och cigg/snus/sprit

Och sparar 8000

Sen 1000 kr över för vad fan man vill göra. (bil t.ex)

Funkar det inte riktigt får man väl äta nudlar i 2 månader?

EDIT: Jag utgår dock att man inte har några studielån osv. Har man inga massa onödiga utgifter kan man klara sig ganska lätt.

Permalänk
Medlem

En alternativ metod är att spara i förväg.

Istället för att tänka "Nej, nu behöver jag en ny dator! Måste spara!" så lägger man istället bort lite pengar varje månad, oavsett hur gammal ens dator är.

500 kr per månad, byte av dator 1 gång per 3 år ger ändå 18.000 kr per gång. Det är rätt så mycket pengar för en dator ändå.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

Räkningar på 4000? Som sagt, bor du ensam utan bil och har billig hyra så visst. Själv har jag aldrig haft en hyra på under 4000 kr (för en etta i stockholm), idag betalar jag 5500 kr för hyran.

Sen tillkommer ju gärna saker som försäkring, A-kassa, busskort, el, Internet, TV, CSN-lån för min del ... Och det är bara de "obligatoriska" utgifterna.

Jag klarar mig, inga problem, men spara några 8000 kr i månaden är det inte tal om. Klart det går för vissa, men jag tror att det är väldigt få?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
Räkningar på 4000? Som sagt, bor du ensam utan bil och har billig hyra så visst. Själv har jag aldrig haft en hyra på under 4000 kr (för en etta i stockholm), idag betalar jag 5500 kr för hyran.

Sen tillkommer ju gärna saker som försäkring, A-kassa, busskort, el, Internet, TV, CSN-lån för min del ... Och det är bara de "obligatoriska" utgifterna.

Jag klarar mig, inga problem, men spara några 8000 kr i månaden är det inte tal om. Klart det går för vissa, men jag tror att det är väldigt få?

Oj fan vad dyrt det va i stockholm då. Du kan få en etta i gävle för 2500kr, dock är inte den central och den kanske är lite risig, men polaren betalar 3000 för sin etta som är hur fin som helst nära till stan också.

EDIT: Som sagt det varierar ju från person till person, vissa kan klara sig på det och andra kan inte.

Permalänk
Medlem

Köpte min första dator som 15 åring för 14000:- - kontant.
Spara dina pengar tills du verkligen HAR råd.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neonille
Kreditkort kan du ju skaffa...då kan du betala i viken takt du vill..
Fast är du under 18 blir det ju problem

Skulle inte tro det...

Ett kredikort fungerar exakt som ett bankomat kort alltså har du inte pengar där så går det inte att köpa...
Sen kan du ha kredit på kortet men krediten beror på vilket kort du har och kortet delas ut i mån om vilken lön du har etc...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldhand
Hur tusan betalar alla som köper då? Har de samlat 10 000 kronor och betal direkt? Underligt.......

Iallafall så står det så här på betalnings sätt:
"Räntefri delbetalning via GE-Moneybank (kräver e-legitimation)
Faktura 20 dagar till företag efter beviljad kreditprövning."

Kan någon förklara vad det betyder?

haha jag är 16 och fick samla pengar ganska länge för att köpa mina dator grejer för 20k som jag betalade direkt