Permalänk
Medlem

Kan inte surfa när utorrent är på.

Halli hallå.

I vanliga fall har jag en 8Mbit lina ner och 1Mbit upp om jag inte minns helt fel. När jag laddar ner på max i utorrent så brukar den ligga runt 1000kbits.

Men sen har jag en VPN tunnel som brukar begränsa hastigheten till runt 5-600Kbits.

När jag har utorrent på och den använder all min internet kapacitet så självklart borde det gå långsamt att surfa på internet.

Men så fort jag sätter på mitt utorrent varesig den laddar ner i 10Kbits eller 1000Kbits så går det otroligt segt att va på internet.

Det spelar ingen roll om VPN är aktiverad eller inte, och jag har porten öppen på min router för utorrent.

Även om jag skulle högerklicka på utorrent ikonen och väja att den skulle begränsa sin hastighet till typ hälften, och jag då ser den sjunka i hastighet från 1000 till 500, så går det endå inte smärtfritt att va på internet! Och 500Kbits är ju mer är tillräckligt för att kunna surfa normalt...

Någon som har nån idé om vad detta kan vara och hur man löser det?

tacksam för svar

(PS använder Vista 64bits och en Netgear router om det är till nån hjälp)

Permalänk
Medlem

Stryp upload samt samtidiga anslutningar

Permalänk
Medlem

Byt Router. Antagligen klarar den inte antalet anslutningar som du har aktivt i UTorrent. Har då inget med hastigheten att göra.

Själv bytte jag från en Netgear RP614V4 (den sämsta någonsin?) till D-link 4100, och det blev stor skillnad...

Alternativt begränsa antalet maximala anslutningar i inställningarna i UTorrent.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Du råkar inte köra gamla Nod32? 2.8 eller vad den heter? Ifall ja, installera Avira och börja surfa, antar dock nej.

Då har jag inte så mycket att tillföra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Du råkar inte köra gamla Nod32? 2.8 eller vad den heter? Ifall ja, installera Avira och börja surfa, antar dock nej.

Då har jag inte så mycket att tillföra.

Samma sak med nya nod32. Gör följande om du kör nod32:

"With µTorrent downloading, IE7 and Firefox were slow to start and slow to browse. Issue resolved by >
NOD32
Setup
Antivirus and antispyware
Web Access Protection
HTTP
Web Browsers
EXCLUDE µTorrent.exe"

Problemet är att nod32 tror att utorrent.exe är en webläsare, och det sabbar tydligen en hel del.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har också haft detta prolem med utorrent. Jag trodde att det var det inbyggda nätverksskortet som inte orkade med alla dessa anslutningar?
Bytte i alla fall till 3com och intel kort i datorerna jag har och sen dess har jag inte haft några problem med utorrent.

Hälsningar
MiiKe

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk
Medlem

kolla upload hastigheten, om uploaden är max vad din anslutning klarar av så kan allt bli jättesegt. Det räcker att begränsa uploaden i utorrent till kanske 80% av din maximala upload.
Hjälper för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Sätt ner antalet connections i Utorrent , börja med runt 100 o se om de gör skillnad , för min del blev det 75 innan det hela stabiliserade sig .. Jag har Vista 64 och en Netgear Rangemax WPN824

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Om du kör utan VPN-anslutning och ändå har utorrent igång. Är resultatet detsamma då?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Ändra uploadbegränsningen

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som nivv beskrev med nod32. Funkade prima med lösningen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Samma sak med nya nod32. Gör följande om du kör nod32:

"With µTorrent downloading, IE7 and Firefox were slow to start and slow to browse. Issue resolved by >
NOD32
Setup
Antivirus and antispyware
Web Access Protection
HTTP
Web Browsers
EXCLUDE µTorrent.exe"

Problemet är att nod32 tror att utorrent.exe är en webläsare, och det sabbar tydligen en hel del.

TACK! Har haft problem i säkert ett halvår och inte hittat någon lösning. Nu funkar det

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Har samma problem som namnet på tråden.

Har Mac OS X 10.6.4 och uTorrent för Mac såklart.
Kan inte surfa på min dator (iMac) men på laptopen går det finemang att surfa samtidigt som jag tankar på uTorrent. Har inte direkt så många instsällningsmöjligheter i Macvarianten av utorrent heller.

Något tips på vad man kan göra för att det skall va som "vanligt"? Direkt när jag stänger ner uTorrent så kan jag surfa som vanligt.

Visa signatur

Bärbar: Acer Aspire 5024WLMi

Permalänk
Medlem

Kör en Mac Mini och har också detta problem..Mozilla funkar inte samtidigt som 2+ nedladdningar är igång.

Började sen jag skaffade en Netgear router om jag förstått det rätt. Har ingen antivirus eller VPN igång och när jag ändrar uppladdnings hastigheten gör det ingen skillnad.
Har haft stora problem med min internetleverantör och precis fått det att funka. Efter det har jag inte vågat mecka för mycket med nätverkssladdar och uppkopplingen generellt - vilket har lett till att jag nu har en nätverkssladd direkt från routern till datorn + att WiFi är igång samtidigt från samma Mac Mini. (Stänger jag av WiFi´n får jag problem.)