Ursprungligen inskrivet av JesperT
Jag bygger det på egna erfarenheter från min tid som forskarstuderande och universitetslektor (i mitt fall har jag iallfall tydlig insyn i matematikkunskaperna).
Bara under den tiden sedan jag började vid universitetet har kunskapsnivån sjunkigt rätt påtagligt och en hel del ligger på nivån som som förut motsvarade nians matte på högstadiet.
På högstadiet har den sk "särskilda kursen" tagits bort såvitt jag vet och alla läser det som förut kallades "allmän kurs" (vilket mer eller mindre var repetition av låg och mellanstadiets matte).
Vid universiteten har man fått sänka kraven och införa basårsutbildningar för att alla ska få den behörighet alla fick naturligt efter genomgången Naturvetenskaplig linje eller program.
Erfarenheter från kolleger i andra ämnen pekar på att situationen verkar vara liknande även i andra ämnen.
Vet inte om det finns någon färsk utredning att peka på, men det är väl inte helt omöjligt att sådana gjorts.
Edit :
Hittade en kommentar om situationen i matematik, orkar inte leta upp undersökningen just nu :
"– Vi ligger inte bara under genomsnittet. Sverige har försämrat resultatet i matematik jämfört med 2003, som var sämre än 1995, säger Anders Auer, undervisningsråd på Skolverket."
Så du menar att en hel del av den matematik man lär sig på universitetet är sånt som folk i Sverige lärde sig på högstadiet för bara ett fåtal (~20 år sedan)?
Jag har svårt att tro det. Förövrigt vilket universitet är det du jobbar på?