Speldator för 15-20 tusen! Hjälp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Ok alltså av förslagen hittills så tycker jag följande 3korts lösningar går bort pga liten prestanda ökning i förhållande till kostnad och meck. I så fall är det bättre med 2 lite vassare kort med möjligheten för uppgradering med ett 3e när det behövs/önskas. För 20k är SSD som systemdisk självklart, även i7 är självklart. Detta är mitt förslag och jag det funkar även utmärkt för crysis i alla någorlunda normala settings/upplösningar, samt knäcker en dell xps 730 trots att dellen kostar 10k mer.

http://img40.imageshack.us/img40/6895/i720k.jpg

Jag föreslår att du kör på Windows7 Professional som OS alternativt Vista Home premium oavsett vilket du väljer skall det vara ett 64bitars OS.

Sen så vad gäller kring utrustning så som skärm, mus, tangentbord, headset, etc så handlar det ju mycket om din egen smak. Därför specar jag aldrig sånt, du kan fråga om jag tycker en specifik modell är bättre eller sämre överlag men inte vilken som kanske passat dig bäst utan att redogör väldigt detaljerat för vad du föredrar och hur det ska användas. Jag själv tex ett logitech G15 ver1, Steel ikari laser, SteelSeries 5hV2 samt en Steelseries S&S pad det funkar för mig

Okej Så detta paketet är grymme då? Vilka spela kan man förvänta sig att lira på max utan problem då? Sen chassit? är det bra? snyggt är det ju. Men jag vill ha ett som kyler bra och sånt. Helst gärna med nåt med Damfilter på med.
Mus och allt sånt har jag redan. Skärmen jag har är en dell 22 tumm.. hmm kan inte hitta info på den. Tittar jag på Enhets hateraren står det bara PLug and play bildskärm. Men tror itne jag behöver nån ny iaf

Ska man inte ha nåt hårdare nätagg? typ 1000w? Sen minnerna? Ska man inte ha dom där Dominator minnerna istället? Graffekorten hmm radeon? är det nåt bra det? Har för mig jag hade nåt radeon förr. och det krånglade...nåväl

Permalänk
Medlem

Kör detta paket annars och få 4k över och köp ett nytt dx11 kort sen eller vad som helst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pehhhr
http://img406.imageshack.us/img406/2058/mrskommisdator.png
Kör detta paket annars och få 4k över och köp ett nytt dx11 kort sen eller vad som helst

Ser bra ut, byt dock minnen till Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800.
Sen kanske en till SSD och raida?

Permalänk

Jag har ett liknade bygge till det som låg under kompletts allternativ i din länk.
Kan säga att jag är mycket nöjd med min burk även om jag är sugen på att byta ut en del saker.
Chassi Antec Twelve Hundred
PSU Corsair Powersupply 1000W Black
mammakort Asus P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366
Ram Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 12GB CL9
CPU Intel Core? i7 Quad Processor i7-920
grafik 2x Gainward GeForce GTX 275 896MB PhysX SLi
HDD Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,16MB, Intellipower
Ljud Creative SB X-Fi XtremeGamer
DVD Samsung DVD±RW burner, SH-S223B
Kortläsare USB2 multikortleser 3.5"
Kylare till Ram Corsair DOMINATOR Airflow Fan
Byte av alla 120mm flöktar till Noctua NF-P12-1300, 120mm fan
Byte av kylare till CPU Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan
Fläktkontroll Zalman
Nästa del är en SSD 128 Gb intel

Har du pengarna så köp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pehhhr
http://img406.imageshack.us/img406/2058/mrskommisdator.png
Kör detta paket annars och få 4k över och köp ett nytt dx11 kort sen eller vad som helst

Räcker det inte med 1st 4890 om han skall byta till DX11 om ett tag?

Permalänk
Medlem

Nu blir jag ännu mer konfunderad vafan ska man välja för paket igentligen? tänker välja så butiken bygger ihop datorn till mig iaf. För jag kan inte det.

Struntar i dom nya grejerna. Vill ha en dator NU! men grejer än att ge mig olika paket som dom säger funkar bäst. Sen kommer nån ny och säger annat. Så det är lagom svårt att hitta nåt som man väljer.

Hoppas man blir vis snart iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Räcker det inte med 1st 4890 om han skall byta till DX11 om ett tag?

jo sant

Permalänk
Medlem

Zymran bestäm dig först o främst om du vill ha i7 eller AMD bas. AMD är lite mer prisvärt, men i7 är bättre. Börja med att bestäma dig om vad du skall ha.

Sen kan de va bra o hitta ett chassi man gillar. Personligen hade jag valt P193 om jag hade haft plats, monströst och väldigt bra på alla sätt.

Sen bestäm dig om du vill köpa ny grafik när Dx11 kommer, eller om du vill köpa allt nu.

Tycker inte du ska satsa på en SSD Raid i nuläget.

Ta små steg på vägen, sen ska du se att du får många råd till att hitta det bästa för dig.

Permalänk
Medlem

Orsaken till att olika personer säger olika är för att man har olika preferenser. Jag till exempel vill inte ha något fluff. Endast rå spelprestanda. Andra vill kunna göra mer processorkrävande uppgifter eller ha så höga poäng som möjligt i olika mätprogram.

Så i slutänden måste du bara välja. Inget av paketen här är dåliga och du kommer antagligen inte bli besviken vilket du än tar.

Permalänk
Medlem

OKej. Jag vill ha Intel i7. Jag vill ha rå spelprestanda. Jag vill att spelen flyter fint och bra. Inte massa lagg eller nårra jävlar ryck. Jag vill även kunna använda Dator till en hel del Photoshop och sånt med. Men främst för spel. Jag vill köpa allting NU! Om jag sen vill uppgradera så vill jag ha möjlighet till det. Men för tillfället och ett bra tag framöver vill ja ha så bra grejer man kan ha till spel nu. Så skiter i dx11 och sånt. Jag vill även har ett bra chassi som kyler bra. Gärna med extra fläktar och liknande. Helst gärna med "dustfilter" med.

Så det jag är vad jag vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuddZ
Orsaken till att olika personer säger olika är för att man har olika preferenser. Jag till exempel vill inte ha något fluff. Endast rå spelprestanda. Andra vill kunna göra mer processorkrävande uppgifter eller ha så höga poäng som möjligt i olika mätprogram.

Så i slutänden måste du bara välja. Inget av paketen här är dåliga och du kommer antagligen inte bli besviken vilket du än tar.

Håller med till 100%

Visa signatur

Radeon HD 5770 1GB GDDR5, MSI K9N SLI Platinum nForce 570 SLI ATX, AMD Athlon 64 X2 5200+ 2.6GHz Socket AM2 2MB TX650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pehhhr
http://img406.imageshack.us/img406/2058/mrskommisdator.png
Kör detta paket annars och få 4k över och köp ett nytt dx11 kort sen eller vad som helst

Det där ser najs ut, dock hade jag bytt moderkort har aldrig gillat mATX

Permalänk
Avstängd

Här är ett nytt paket som jag byggt ihop efter alla dina krav. Det är en GRYM speldator med maffig kraft och SSD systemdisk. Allt finns i lager UTOM operativsystem men det kan du be Inet att skicka som ett seperat paket. Glöm nu inte fraktfritt med sweclockers.

Visa signatur

Dell Vostro 1710 [ T8100 2,1GHz - 3Gb 800MHz ddr2 - Nvidia 8600M GS - 320Gb Seagate Momentus 7200RPM ]

Permalänk
Avstängd

Du borde däremot veta att den datorn jag sitter på lirar iallafall crysis på High med ~25fps (utan AA/AF) i 1680x1050 upplösning. Och det är med ett grafikkort som är 1½ år gammalt.. kanske mer xD kommer inte ihåg när jag skaffade det.

Visa signatur

Dell Vostro 1710 [ T8100 2,1GHz - 3Gb 800MHz ddr2 - Nvidia 8600M GS - 320Gb Seagate Momentus 7200RPM ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zymran
OKej. Jag vill ha Intel i7. Jag vill ha rå spelprestanda. Jag vill att spelen flyter fint och bra. Inte massa lagg eller nårra jävlar ryck. Jag vill även kunna använda Dator till en hel del Photoshop och sånt med. Men främst för spel. Jag vill köpa allting NU! Om jag sen vill uppgradera så vill jag ha möjlighet till det. Men för tillfället och ett bra tag framöver vill ja ha så bra grejer man kan ha till spel nu. Så skiter i dx11 och sånt. Jag vill även har ett bra chassi som kyler bra. Gärna med extra fläktar och liknande. Helst gärna med "dustfilter" med.

Så det jag är vad jag vill.

då kan nån göra en lista med i7 920, 2x gtx260/2x gtx 285/2x 4890, mobo med plats för ett till graffe, ssd, ûberchassi (p193/p182/900/1200/haf 932 kanske?), 1tb lagring, 6gb minne, dvd, vista ultimate 64 bit (som du kan uppgradera till win 7) fraktfritt + nåt jag glömt. nåt annat som kan vara trevligt är en TRUE eller så till prollen, så datorn håller sig relativt tyst

och angående snacket om att maxxa crysis, det finns typ inget som får 60+ fps med max antiallising och sånt, samt i 2560*1600 i upplösning, däremot tar alla förslag i tråden crysis på very high i 1680*1050

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zymran
Okej Så detta paketet är grymme då? Vilka spela kan man förvänta sig att lira på max utan problem då? Sen chassit? är det bra? snyggt är det ju. Men jag vill ha ett som kyler bra och sånt. Helst gärna med nåt med Damfilter på med.
Mus och allt sånt har jag redan. Skärmen jag har är en dell 22 tumm.. hmm kan inte hitta info på den. Tittar jag på Enhets hateraren står det bara PLug and play bildskärm. Men tror itne jag behöver nån ny iaf

Ska man inte ha nåt hårdare nätagg? typ 1000w? Sen minnerna? Ska man inte ha dom där Dominator minnerna istället? Graffekorten hmm radeon? är det nåt bra det? Har för mig jag hade nåt radeon förr. och det krånglade...nåväl

Du kommer maxa samtliga spel på marknaden just nu på en dell 22" vid normala settings. I princip alla chassin i den prisklassen (entusiast instegs klassen) är riktigt bra så du kan välja det som du tycker är snyggast hos inet för runt 1800. Däremot är inte alltid de fläktarna man får med särskilt tysta/bra så därför la jag med 5st bra pwm fläktar i mitt förslag.

Detta chassi kör jag själv och är grymt nöjd med https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/lian-li-pc-b... Du kanske ska ta det i stället det har en mycket trevlig lösning för kylning (och även damfilter) Även P193 som någon annan speca innan är ett ok alternativ

Nättagget jag har specat är är på 1000w och B-quiet tillhör verkligen top of the line. 1000w är i dagsläget rätt rejält overkill du skulle klara dig även på ett 750w utan problem. Jag har dock räknat med att du skall ha möjligheten att uppgradera ditt system med ytterligare 1 grafikkort när/om det blir läge för det. + att det är igen nackdel att ha lite extra headroom.

Angående Dominator minnen så är det bra värt de extra pengarna om du tänker överklocka ditt system rätt mycket annars är det ingen direkt mening ned det. Tänkte du på de blå eller de röda Dominator btw?

Jag är helt övertygad om att du kommer att bli nöjd med det systemet jag specat åt dig om det är så att jag fatta dig rätt att du vill=

1 ha ett system som klara allt utan lagg på din 22"
2 du vill ha det nu genast och inte vänta på några nya hårvarusläpp (jag skulle nog väntat lite på de nya i7 och dx11 men men )
3 Du vill ha bra möjligheter att uppgradera den
4 Du vill ha i7
5 Du vill helt enkelt ha en grym dator som klara alla dina krav nu men som även kommer klara alla troliga krav ett bra tag framöver.

I så fall så borde du bli hel nöjd

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Avstängd

"Rå spelprestanda", det kan du få utan intel i7. Att maxa alla spel bara för maxandet skull är idioti. Man kan lire spel med bra flyt och väldigt snygg grafik, utan 4xx antialiser och 1980x1200 eller når sånt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
"Rå spelprestanda", det kan du få utan intel i7. Att maxa alla spel bara för maxandet skull är idioti. Man kan lire spel med bra flyt och väldigt snygg grafik, utan 4xx antialiser och 1980x1200 eller når sånt.

Det är din åsikt men knappast vad ts ville ha hjälp med när han skrev tråden. Om du tex har eller har planer på att skaffa en skärm som har native upplösning på 1980x1200 (inte helt ovanligt redan idag) skall du då inte kunna dra nytta av den och faktiskt även kunna njuta av spel som tex crysis som ger ditt system en match?

Du kanske ska ta det lite lugnt med att häva ur dig att saker och ting är idioti bara för dem inte passar dig. Eller är det kanske lite avundsjuka som ligger begraven här ?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

OKej michaSWE Kan du lägga upp paketet åt mig igen? Med det chassit du rekomenderar? Tror det får bli ditt paket. Verkar väl vara bra delar vad jag vet så. haha

Men frågan varför Radeon? är dom bättre graffekort?

Permalänk
Hedersmedlem

Ok såhär då

Glöm inte vad jag sa om OS "Jag föreslår att du kör på Windows7 Professional som OS alternativt Vista Home premium oavsett vilket du väljer skall det vara ett 64bitars OS." Kolla det med Inet när du beställer om dem fått in w7 licenser då eller om det är med en gratis upgrade om du köper en vista licens i vilket fall så köp OS till datorn direkt det blir billigare i och med att du kan ta en oem licens då

Anledningen att jag valde Ati "readon" 4890 i detta fallet är att just detta kortet har en liten trevlig fabriks OC samt ett bra pris ocg xfx brukar skicka med rätt bra med tillbehör . Vill du hellre ha Nvidas alternativ så skulle jag rekommendera (skiljer lite drygt 200kr) 2st https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-gefo...

Dessa presterar väldigt lika 4890 och kostar ungefär samma (ett av de ytterst få alternativen då det faktiskt inte spelar någon större roll om man kör nvida eller ati i samma prisklass) En sak som faktiskt skiljer lite är att 4890 har en lite mer högljud fläkt än vad Gtx275 har, vilket delvis beror på att gtx275 tillåts ha lite högre temp @ stock.

Med andra ord gillar du Nivida mer än Ati så kör på GTX275 prisskillnaden är ju som sagt bara ca 200kr

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Man får tacka så mkt. Dock kommer det ta år och dar innan jag får datorn. Typ dom flesta sakerna kommer i lager om 49 dagar haha. Ohh well.

Är den nån mer som har synpunkt på MichaSWEs paket?

Sen så hittar jag inte Sweclockers fri frakt på sidan heller ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zymran
Man får tacka så mkt. Dock kommer det ta år och dar innan jag får datorn. Typ dom flesta sakerna kommer i lager om 49 dagar haha. Ohh well.

Är den nån mer som har synpunkt på MichaSWEs paket?

Sen så hittar jag inte Sweclockers fri frakt på sidan heller ^^

google: inet +fri +frakt +sweclockers brukar alltid fungera bra:)

Sen angående MichaSWE's paket. Aldrig i livet att du behöver 1000W PSU. Köp ett 850W Corsair istället. Billigare och bättre.

Sen tar du bort alla dessa fläktar och kylare som han lagt till.

Och så byter du ut 4890 korten mot dubbla GTX 285.

Där har du genast fått en dator som presterar minst 20-25% bättre än det han skrev. (framförallt i riktigt höga upplösningar)

Vill du kan du faktiskt bara ta ett GTX 285 då du kan maxxa det mesta med det. Sen kan du köpa ett till när du känner att datorn inte hänger med om nåt år.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om detta?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0413Fixxer
Här är ett nytt paket som jag byggt ihop efter alla dina krav. Det är en GRYM speldator med maffig kraft och SSD systemdisk. Allt finns i lager UTOM operativsystem men det kan du be Inet att skicka som ett seperat paket. Glöm nu inte fraktfritt med sweclockers.

http://img90.imageshack.us/img90/8138/21kdator.png

Som sagt innan. Här är ALLT i lager och det är svinbra prestanda (förutom os då om man inte orkar läsa det översta )

EDIT: eller.. allt var i lager igår. Orkar inte gå och och titta ifall allt är det idag

Visa signatur

Dell Vostro 1710 [ T8100 2,1GHz - 3Gb 800MHz ddr2 - Nvidia 8600M GS - 320Gb Seagate Momentus 7200RPM ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0413Fixxer
Som sagt innan. Här är ALLT i lager och det är svinbra prestanda (förutom os då om man inte orkar läsa det översta )

EDIT: eller.. allt var i lager igår. Orkar inte gå och och titta ifall allt är det idag

Windows Ultimate kanske är det mest ovärda man kan köpa btw. Bara massa onödigt fluff som är i vägen. Premium räcker gott och väl för vilken användare som helst.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Ok såhär då

http://img300.imageshack.us/img300/1230/i7med4890cf20k.jpg

[edit]Ser nu att BeQuiet ligger på 90% vid 50% last. Sorry MichaSWE. ser dessutom att BeQuiet har PWM-styrning för 4 fläktar. grymt. Men den femte? Nåja. Kolla manualen på PSUn, är ju helt grym funktionsmässigt.[/edit]
Jag vill bara säga att jag sett MichaSWE satt ihop många system här på Sweclockers, han är till skillnad från många andra mycket kompetent och ingen fanboy.

Just PSUn tycker jag är sådär, de har ingen som helst information om hur effektivt det är, vilket spelar stor roll i storleksklassen.

Om detta har 75% efficiency vid 500w (du kommer aldrig dra mer) så har du en totalförbrfukning på 625 w. 125W värme är som en extra värstingprocessor i form av värmetillägg och kylningsbehov.

Tar du istället en Corsair HX850 kommer du dra ungefär 550w, dvs 75w mindre värme att bli av med, mycket stor skillnad. Det klarar definitivt 3 highendkort. Något jag aldrig själv skulle köra. Av oljudsskäl och stabilitetsskäl.
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Personligen hade jag valt Enermax Revo 85+ 950w [edit]BS från mig, hade också valt beQuiet efter att läst på lite[/edit]
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Sedan skulle jag personligen satsat på bara ett 4890 idag. Kom igen om en månad så är pris/prestanda åter halverat, verkar dumt med en tung investering så nära.

1366 vs 1156 är inget att snacka om 1156 klarar knappt två grafikkort, med 1366 kan du växa betydligt mer, och investera i det jag tycker ger mest prestanda, mycket internminne, inte snabbaste, det ger inte ettt skit, men mycket. Stäng av swapfil och andas fritt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuddZ
Windows Ultimate kanske är det mest ovärda man kan köpa btw. Bara massa onödigt fluff som är i vägen. Premium räcker gott och väl för vilken användare som helst.

Har premium den där grymma backupen som finns i Ultimate?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Har premium den där grymma backupen som finns i Ultimate?

lite osäker på vilken "grym" backup du menar. Men jag vet att man kan göra backup i båda.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuddZ
lite osäker på vilken "grym" backup du menar. Men jag vet att man kan göra backup i båda.

Man kan göra image av systemdisken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Man kan göra image av systemdisken.

Jag tror man kan göra det i alla vistaversioner, till och med basic (rätta mig om jag har fel).