Permalänk

Sätta fast dammfilter? (nylonstrumpa)

Tja
Sitter här med en bit nylonstrumpa som ska användas som fläktfilter... men jag hittar inget effektivt och smidigt sätta att sätta fast den.
Hur har ni gjort?

Permalänk
Medlem

Ta och gör fyra hål och sätt fast det med buntband?

Permalänk
Medlem

Trä den över hela datorn

edit: Välj en nylonstrumpa avsedd för fetknoppar

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Trä den över hela datorn
edit: Välj en nylonstrumpa avsedd för fetknoppar

Hahah, men min mamma är inte ssååå tjock

Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpplet
Eltejp

Mhm, allt går att fixa med tejp! Funderade först på att försöka skruva eller limma på nåt sätt men som vanligt så är det tejp som fixar biffen!

Permalänk
Medlem

Jag satte fast den rätt på ramen på min 80-fläkt med ett gummiband. ^^

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Avstängd

Beror nog lite på vilket chassi du har. Själv har jag ett antec 900. Front ramen tog jag bort och spände fast strumpan på den o fäste strumpan i fästena som skjuts in i lådan. Sedan när man satte tillbaks front ramen så spändes strumpan lite extra så att det blev riktigt bra.

på sidan så skruvade jag bort plexiglaset o lossade på gallret och spände strumpan över gallret och sedan skruvade jag dit alltihopa igen.

Det fungerade faktiskt utmärkt och blev slätt och fint och det ser ut som om det var från fabrik.

Bästa av allt är att nu komme i stort sett inget damm in och kylningen är lika bra som innan strumpan samt att jag tror att det blev lite tystare än innan.

Väldigt effektivt och billig lösning för oss som har lite äldre chassin där det inte finns dammfilter från början.

Permalänk
Medlem

jag körde med limpistolen, blev faktiskt mkt snyggare än jag trott!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

bara jag som inte tycker det e bra med sån strumpa ?
stoppar luften för mycket.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Det beror väl på hur mycket man drar ut den

Permalänk
Medlem

Exakt, håller med saypayaa, beror ju på hur mkt du spänner ut. Testa dra i den så mycket du kan så ser du att du kan få ut tyget en riktigt bra bit innan det går sönder.

Permalänk
Medlem

tunn nylonstrumpa stoppar inte luften så dramatiskt. bättre det änn massa damm i datorn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Tja
Sitter här med en bit nylonstrumpa som ska användas som fläktfilter... men jag hittar inget effektivt och smidigt sätta att sätta fast den.
Hur har ni gjort?

kankske göra en tunn ram för den, limma,häfta fast den på den tunna ramen, ex på ram hård papp, tunn plast open your mind bara testa sig fram.

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODM
tunn nylonstrumpa stoppar inte luften så dramatiskt. bättre det änn massa damm i datorn

kankske göra en tunn ram för den, limma,häfta fast den på den tunna ramen, ex på ram hård papp, tunn plast open your mind bara testa sig fram.

jag limmade fast min på en gammal ram med ett skummfilter som inte var så bra, tror jag hittade den på jula/classe för 29 spänn eller något?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
bara jag som inte tycker det e bra med sån strumpa ?
stoppar luften för mycket.

Det problemet har inte jag, däremot steg ljudnivån en del!
Utan fronten på chassit finns ett rejält "woooshande" läte men med
min ljuddämpade (biltema högtalarljuddämpningsmatta) front så låter det lite mer acceptabelt.

Har min mamma dåliga nylonstrumport eller?

Permalänk
Medlem

jag har ett coolermaster 690 II advanced chassi och funderar på att använda en nylonstrumpa som fläktfilter på sidan då ja behöver skaffa en till intake fläkt och inget filter finns där, något speciellt jag borde tänka på?

Visa signatur

coolermaster 690 II advanced | en benq 24 tums skärm | intel i5 2500k | gigabyte z68x udh3-b3 | corsair 120 gb ssd | 2 tb seagate barracuda | corsair h100 | 6970 gigabyte windforce(kort med fläktar på...) | corsair 750 w tx modular(dumt tjut i..) | windows 7

Permalänk
Medlem

Smidigaste sättet är att ta 4 st buntband som du lägger ihop runt fläkten och trär nylonstrumpan under buntbanden och spänner åt lite i taget. Kom ihåg att strumpan ska vara spänd och åt det hållet vart fläkten blåser.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

okej, jag har ganska mycket buntband så det går nog

Visa signatur

coolermaster 690 II advanced | en benq 24 tums skärm | intel i5 2500k | gigabyte z68x udh3-b3 | corsair 120 gb ssd | 2 tb seagate barracuda | corsair h100 | 6970 gigabyte windforce(kort med fläktar på...) | corsair 750 w tx modular(dumt tjut i..) | windows 7