Flera laptop-laddare...Kan jag använda vilkensom?

Permalänk

Flera laptop-laddare...Kan jag använda vilkensom?

Hej!

Nu börjar det bli fullt med datorer/datorkompontenter här hemma...

Har en fråga ang. laddare/AC strömadapter..

Har 3st bärbara datorer, och 4st laddare till dessa.
Samtliga har ungefär samma format på pluggen som går in i datorn. (och dom passar, men jag har inte provat med ström, bara passform)

Min fråga är då, kan jag ansluta vilken laddare som helst, till vilken av datorerna som helst?
Utan risk att pajja nånting.
En av adaptrarna låter konstigt, har gjort det under 1års tid, men verkar fungera OK.
Den vill jag kassera, men den laptop jag alltid använt denna laddare till, vill jag behålla. Kan jag bara ta en av dom andra laddarna och plugga in?

Såhär står det på dom olika laddarna:

1. AcBel
Input: 100-240V~ 1.4A 50/60Hz
Output: 19V===4.74A

2. Toshiba
Input: 100-240V~ 1.5A 50/60Hz
Output: 19V===4.74A

3. Fujitsu Limited
Input: 100-240V~1.0-0.4A 50/60Hz
Output: 19V===4.22A

4. Fujitsu Siemens
Input: 100-240V~ 1.5A 50/60Hz
Output: 20V===4.5A

Tacksam för svar från någon som har bättre pejl på detta

Permalänk
Medlem

Acbel, Toshiba och fujitsu limited ska gå och använda såvida alla har plus på samma "stift" brukar finnas en bild som illustrerar var dom har + pol. ev kan det vara så att fujitsu laddaren inte klarar att leverera tillräkligt med ström men det borde funka...

Visa signatur

/me

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltcola
Acbel, Toshiba och fujitsu limited ska gå och använda såvida alla har plus på samma "stift" brukar finnas en bild som illustrerar var dom har + pol. ev kan det vara så att fujitsu laddaren inte klarar att leverera tillräkligt med ström men det borde funka...

Ibland stämmer inte detta dock:): jag hade en router av märke X och tänkte "vad bra här finns en extra kontakt" men skiten brände sönder och nån sa att det berodde på att det hade med watt och volten att göra och att man därför bör använda samma laddare till samma pry: sen om det beror på mitt exempel eller ett trick för säljarna att få sälja mer låter jag vara osagt.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Så länge DC-OUT och pinout är samma samt Amperen är hög nog (det som anges är vad adaptern kan leverera som max desto högre desto bättre alltså) så kommer det med all sannolikhet att fungera. För att få Watt (Effekt på fackspråk så tar du spänningen (Volt) och multiplicerar med strömmen (Ampere). Detta har dock ingen praktisk betydelse i detta fall.

Om Ut-Spänningen är rätt men Pinouten är fel så kan man råka förstöra något (Jag har haft sönder en switch på detta vis).
Om Ut-Spänningen är för låg så är det enda som händer att det inte fungerar eller fungerar dåligt.
Om Ut-Spänningen är i AC istället för DC kan mycket dåliga saker hända, undvik!
Om Max-Strömmen är för låg så kan i värsta fall adaptern gå sönder (med ström/spänningsspikar som kan råka ha sönder enheten som resultat), men oftast fungerar det bara inte.

Det är detta som är anledningen till att man rekommenderar folk att använda rätt adapter till rätt enhet, eftersom att det är svårt att hålla reda på vilka variabler som är ofarliga samt vilka som kan göra att det går sönder. Men om i ditt fall ska det gå att byta mellan de tre översta adaptrarna hur du vill (med reservation för att den sistnämnda inte levererar tillräckligt med ström) så länge pinout är den samma!

Ikonen ser ut så här ungefär:
(-)-------(o------(+)
Betyder att i detta fall så är skärmen minus och den inre kontakten är plus.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU