Bechelor Chow - Äta bara för att överleva

Permalänk
Medlem

Bechelor Chow - Äta bara för att överleva

Varför finns inte detta på riktigt ännu? Frystorkad, billig mat att blanda med vatten (eller andra vätskor) för att överleva dagen och inte behöva slösa en massa tid på?

Såklart man kan leva på micropizza och andra snabbgrejer (iaf om man är tonåring, not anymore) men borde det inte gå att göra någonting nyttigt också? Jag vill inte behöva stiga upp en halvtimme tidigare för att göra iordning och äta frukost. Jag vill inte ställa mig och laga mat i 40 minuter när jag kommer hem från jobbet. Ge mig bra näring fort, get it over with. Det finns viktigare saker att göra än att äta.

Missförstå mig inte som en mathatande arbetsnarkoman nu. Jag älskar god mat och lagar gärna finmiddag men jag vill ha alternativ ... eller få känna mig som en astronaut lite då och då.

Tips? Recept? Synpunkter?

Visa signatur

"The gate opens, the gate closes. It does not help."

Permalänk

Alltså har man bara lite känn för mat så kan man slänga ihop något gott och relativt nyttigt på relativt kort tid.
Ny är jag väldigt dålig på just den nyttiga biten, men då jag inte har gått upp ett kilo på flera år så anser jag inte att det spelar någon roll, ska jag tänka på hur min kropp mår så har jag ett par andra saker att ta tag i innan det är lönt att ändra mina matvanor
Handlar det om att du inte vill lägga så mycket tid på att laga mat så kör storkok lite då och då, sedan så är det ju bara att värma upp.

Permalänk
Medlem

En port-a-cath och en dropställning med näring rekommenderas. Cellgifter för att minska matlusten eventuellt metformin likagärna :0)

Permalänk

Jag själv har friggs naturdiet stående i skafferiet ifall jag skulle känna att jag har brist på energi, denna bantningsmedel är dessutom främst gjord på socker så det blir energi direkt. God som satan är dessutom päron och ananassmaken.

Nackdelen är att de är dyra och att det är godis, ingen bantningsmedel.
http://www.kostdoktorn.se/naturdiet-bluffen

Det skulle gå göra billigare sånt här snabbmat för vanligt folk, men det handlar om tillgång och efterfrågan. När det dessutom redan finns snabbmat att fixa enkelt via micro, eller snabbmatsrestauranger så minskas efterfrågan ännu mer för pulver.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Knäckebröd, keso och en banan till.
Går fort som fan är och bra energi.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Skaffa en mixer. Till frukost mixar jag:
1 banan
1½ dl havregryn
Proteinpulver
Lite frysta bär
Mjölk

Går fort och mättar riktigt bra för att vara flytande.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Finns redan:

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Sånt här?

Precis, MRE måste ju va de optimalaste. Slunga i varmt eller kallt vatten o ät, färdigt.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=ezgUQ81oqmk

12kr om dagen är inte illa.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

ja käkar en tallrik start müsli med mjölk varje morgon till frukost.
Snabbt och smidigt

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Frukost:

Müsli eller random flingpaket + mjölk.

tillagningstid: ca 20 sekunder inklusive paketöppning.

Middag:

gör vad som helst på 5 min och låt det tillagas i 30 min, dvs 5 minuter av din tid går till matlagningen, resten kan du ta en dusch på.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Sånt här?

Bäst före 030101 också. Den köper vi! Själv kör jag på att laga djävulskt mycket mat någon gång i veckan och sedan leva på det till lunch och middag resten av veckan. Detta späs ut med fryspizzor o.dyl. Till frukost är det mackor och fil med flingor som gäller. Det går ganska fort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
http://www.youtube.com/watch?v=ezgUQ81oqmk

12kr om dagen är inte illa.

Helt klockrent!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
http://www.youtube.com/watch?v=ezgUQ81oqmk

12kr om dagen är inte illa.

Hah, bra att den länken kom från rätt användare.

EDIT: Du har väl tagit ditt namn efter deras bil?

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Militären har väl någon form av grön matpåse som man bara öppnar och fyller upp med kokande vatten som tydligen ska innehålla massa bra skit. (Detta såg jag på Du är vad du äter med allas våran älskade Anna Skipper! Fast hon gillade inte det av någon anledning...)
Kanske finns något parti på överskottsbolaget?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Drytech! De finns i dygnsportioner med frukost, lunch och middag, men går även att köpa separat. I förpackningen finns bland annat en vakumpackad påse med frystorkat käk(pasta provance, torskgryta, chicken curry osv.), tuggummi, kaffe, kex, leverpastej, energidryck och våtservett. Den civila varianten är orange tror jag. De kostar dock rätt mycket, men allt som krävs i tillagningsväg är koka vatten.

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axne^^
Hah, bra att den länken kom från rätt användare.

EDIT: Du har väl tagit ditt namn efter deras bil?

Visst har jag gjort det.

Anders och Måns är enligt mig de roligaste SVT någonsin visat.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Storkok och sedan göra matlådor som bara är att värma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Militären har väl någon form av grön matpåse som man bara öppnar och fyller upp med kokande vatten som tydligen ska innehålla massa bra skit. (Detta såg jag på Du är vad du äter med allas våran älskade Anna Skipper! Fast hon gillade inte det av någon anledning...)
Kanske finns något parti på överskottsbolaget?

Kan tänka mig att hon inte gillar det för att det innehåller mycket mycket energi. De är trots allt gjorda för att fullt krigande (och allt det innebär) ska orka dagen.

Är man inte överaktiv kommer man garanterat gå upp i vikt av dessa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Militären har väl någon form av grön matpåse som man bara öppnar och fyller upp med kokande vatten som tydligen ska innehålla massa bra skit. (Detta såg jag på Du är vad du äter med allas våran älskade Anna Skipper! Fast hon gillade inte det av någon anledning...)
Kanske finns något parti på överskottsbolaget?

Mycket dyra. Kostar som att äta på restuarang..

Och med lite vitlökskruydda i de påsarna så smakar de utmärkt!:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Sånt här?

Bäst före 030101? Vilket jävla århundrade går det bäst före datumet ut?!

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Många bra förslag och tankar här.

Men det största problemet med de "färdig"-produkter som finns är att de antingen är för bergsbestigare eller soldater. Äter man sådana 5 dagar i veckan kommer man snart vara väldigt kramgo.

Då återstår storkok och/eller snabblagade maträtter. Och dessa innebär alltid stök och bök i köket med tillhörande disk och whatnot. Även om det bara är några gånger i veckan så finns det bättre grejer ...

... fil och flingor. Men om detta är vad man lever på får man snart skörbjugg eller proteinbrist.

Så då återstår nästan bara djurmat/torrfoder.

Det måste finnas en marknad för sådant här.

Visa signatur

"The gate opens, the gate closes. It does not help."