Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ubuntu & lite utrymme

Hej,

Jag har installerat Ubuntu på min bärbara dator och valde sida vid sida så som guiden säger. Allt funkar kanon men problemet är att jag bara får utrymme så att själva OP får plats men det går inte uppdatera eftersom det inte finns tillräckligt med utrymme. Jag lyckas inte få mer utrymme, jag ladda ner den senaste Ubuntu desktop versionen från sidan som Sweclockers-guiden linka.
Någon som vet hur man ska bära sig åt för att få mer gb till ubuntu utan att sabba vista som finns på hdd?

Glömde säga att jag bara har en partition

Mvh

Visa signatur

• HP Pavilion DV6-6103eo
• Sony Ericsson Xperia Ray

Permalänk
Medlem

Re: Ubuntu & lite utrymme

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MathiasH
Hej,

Jag har installerat Ubuntu på min bärbara dator och valde sida vid sida så som guiden säger. Allt funkar kanon men problemet är att jag bara får utrymme så att själva OP får plats men det går inte uppdatera eftersom det inte finns tillräckligt med utrymme. Jag lyckas inte få mer utrymme, jag ladda ner den senaste Ubuntu desktop versionen från sidan som Sweclockers-guiden linka.
Någon som vet hur man ska bära sig åt för att få mer gb till ubuntu utan att sabba vista som finns på hdd?

Glömde säga att jag bara har en partition

Mvh

Ställ in partiotioner manuellt istället när du installerar

Gör en partition av typen SWAP på 1,5x ditt fyskiska RAM, och 5+X gig ext3, där X är antal gig du vill ha för lagring.

Permalänk
Medlem

Du kan ändra storlek på NTFS-partitionen med gparted:
sudo apt-get install gparted
sudo gparted

Vet inte hur riskfyllt det är, men ditt vista kan sabbas helt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ta alltid backup innan du ändrar partitionsstorlekar!

Permalänk
Medlem

Ska göra ett försök, tog backup iaf jag förlorar vista^^

Visa signatur

• HP Pavilion DV6-6103eo
• Sony Ericsson Xperia Ray