Permalänk
Medlem

Router fraggar mitt Fiber

Fick nyligen tillbaka mitt 100mb/fiber. Allt gick super fort när jag enbart var inkopplad med väggen.
Problemet är nu att min lillebror skulle ha internet så jag kopplade in en d-link router, men den total förstör internet nu, kan knappt ladda hemsidor. Har även en ny d link router men på den går internet även långsammare.

Sist jag bodde här funka internet med exakt samma router. Har resetta den och gjort allt jag kommer på men fortfarande går allt så slött gemfört mot direkt koppling.

Sliter håret från huvudet snart.

Mvh Slach

Visa signatur

In the absence of light, Darkness prevails

Permalänk
Medlem

Om din ISP tillåter fler än en ip-adress kan du testa att koppla in en switch.

Permalänk
Medlem

Vad ska en switch göra? då går väll ändå internet bara långsammare för det delas ut till en sak till? Asså på nätverks status har jag original värden men routern stryper internet med minst 90%. Fick lov att koppla ur routern nu bara för kolla om jag har fått svar

Visa signatur

In the absence of light, Darkness prevails

Permalänk
Medlem

Vad är det för router?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har du fler datorer så kan du byta till switch sålänge du får fler ipadresser av din leverantör annars är det router som gäller.

Verkar helt klart att det är routern som inte orkar med din lina tyvär.

Permalänk
Medlem

Kan du berätta exakt vilken router du har, även firmware skulle uppskattas.

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slachboy
Vad ska en switch göra? då går väll ändå internet bara långsammare för det delas ut till en sak till? Asså på nätverks status har jag original värden men routern stryper internet med minst 90%. Fick lov att koppla ur routern nu bara för kolla om jag har fått svar

En switch kan dela upp ditt bredband i flera pubilika nät om din internetleverantör har fler än en ip-adress per abbonemang. Routern får ett ip och alla datorer som ansluter till den får ett eget lokalt nätverk och då kan du ansluta din egna dator till någon av switchens andra utgångar för att få ett eget nät som inte störs av routern.

Men det bästa är ju att kolla upp vad som är fel med routern. En fullt fungerande router skall inte bete sig så. Som fler undrar. Vad har du för router?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
En switch kan dela upp ditt bredband i flera pubilika nät om din internetleverantör har fler än en ip-adress per abbonemang.

Huh?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Kolla om din lan hastighet är helt sönderstrypt också, isåfall kanske du har fått samma problem som jag fick med min DIR-655, att den cappar ner speeden till typ 1-5kB/s helt random utan förklaring för bara 1 av de anslutna datorerna.

Permalänk
Medlem

Har en D-Link dir-100 router. Hur kollar jag min lan hastighet då?

Visa signatur

In the absence of light, Darkness prevails

Permalänk
Medlem

du kan köra iperf tillexempel, på 2 datorer. eller så överför du en fil bara mellan 2 datorer i nätverket (2 datorer som är anslutna i routern alltså).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Huh?

Som tex. Bredbandsbolaget har på sina lan-tjänster. Där sitter det en gateway (switch med en telefonidel i) Det är alltså ingen router med nat-funktion utan endast en switch som delar ut flera publika ip-adresser (5st). Om han då sätter en switch först så har han för varje port (max 5st) en egen publik ip-adress.

Då kan han som exempel sätta en dator på en och en router på en annan. Då betyder det att detta enheter sitter på två olika publika nät.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Som tex. Bredbandsbolaget har på sina lan-tjänster. Där sitter det en gateway (switch med en telefonidel i) Det är alltså ingen router med nat-funktion utan endast en switch som delar ut flera publika ip-adresser (5st). Om han då sätter en switch först så har han för varje port (max 5st) en egen publik ip-adress.

Då kan han som exempel sätta en dator på en och en router på en annan. Då betyder det att detta enheter sitter på två olika publika nät.

Nej, de sitter på olika nät men det ena är privat, och ska man vara petig är det samma "publika" subnät.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slachboy
Har en D-Link dir-100 router. Hur kollar jag min lan hastighet då?

Av en sådan billig router så kanske man inte ska förvänta sig allt för mycket. Routrar blir lätt överbelastade av för många anslutningar vid tex användning av torrents.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Köp en Dir-655 ska du se att det löser sig.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

Undvik D-link och köp riktiga grejer

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Skaffa en bättre router så kommer det lösa sig. Du behöver en router som orkar med en 100Mbit lina.

Den populäraste är D-link Dir-655 men det kan även vara värt att titta på Dir-825 då prisskillnaden inte är så stor och den är bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Undvik D-link och köp riktiga grejer

Ge några exempel på "riktiga grejer" då istället för att bara säga att D-link är skit. Dir-655 är den absolut populäraste och mest rekommenderade routern till folk med 100Mbit uppkopplingar. Själv har jag en Dir-855 och den fungerar perfekt har aldrig hängt sig, startat om sig (oönskat) eller krånglat överhuvudtaget. Den har i princip stått på konstant i ett år med endast några omstarter vid uppdateringar o dyl och detta med relativt hög trafik hela tiden.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Skaffa en bättre router så kommer det lösa sig. Du behöver en router som orkar med en 100Mbit lina.

Den populäraste är D-link Dir-655 men det kan även vara värt att titta på Dir-825 då prisskillnaden inte är så stor och den är bättre.

Ge några exempel på "riktiga grejer" då istället för att bara säga att D-link är skit. Dir-655 är den absolut populäraste och mest rekommenderade routern till folk med 100Mbit uppkopplingar. Själv har jag en Dir-855 och den fungerar perfekt har aldrig hängt sig, startat om sig (oönskat) eller krånglat överhuvudtaget. Den har i princip stått på konstant i ett år med endast några omstarter vid uppdateringar o dyl och detta med relativt hög trafik hela tiden.

Att d-link bara är skit sägs ofta av folk som inte vet bättre. De flesta märken har skitprodukter men att dra ett helt märke över en kam är bara löjligt. För en normal hemanvändare funkar en dir655 utmärkt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Att d-link bara är skit sägs ofta av folk som inte vet bättre. De flesta märken har skitprodukter men att dra ett helt märke över en kam är bara löjligt. För en normal hemanvändare funkar en dir655 utmärkt.

Quite, quite.. Man får vad man betalar för; folk köper billiga produkter och gnäller över att de inte presterar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Att d-link bara är skit sägs ofta av folk som inte vet bättre. De flesta märken har skitprodukter men att dra ett helt märke över en kam är bara löjligt. För en normal hemanvändare funkar en dir655 utmärkt.

Det är jag väl medveten om skulle dock vara intressant att veta vad som räknas som "riktiga grejer" av dem.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Det är jag väl medveten om skulle dock vara intressant att veta vad som räknas som "riktiga grejer" av dem.

De flesta som säger att D-Link o dyl. är skit brukar förespråka att använda en gammal/liten/billig dator som router via ett speciellt router-OS och dubbla nätverksportar. Även om det verkar vara väldigt bra så tror jag att en lite dyrare (helst 600+kr) D-Link eller motsvarande duger för de allra flesta.

Permalänk
Medlem

Linksys, t.ex får bra i de flesta tester och är bra mycket driftsäkrare.
Netgear gör hyfsat bra routrar med.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Linksys, t.ex får bra i de flesta tester och är bra mycket driftsäkrare.
Netgear gör hyfsat bra routrar med.

D-link 855 är en bra router. D-link 4300 är ochså en bra router och bägge dessa är bättre än något som netgear har presterat hittils. Jag könner inte heller till någon router från Linksys som är lika bra eller bättre än någon av dessa två.
Rätta mig gärna om jag har fel..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
D-link 855 är en bra router. D-link 4300 är ochså en bra router och bägge dessa är bättre än något som netgear har presterat hittils. Jag könner inte heller till någon router från Linksys som är lika bra eller bättre än någon av dessa två.
Rätta mig gärna om jag har fel..

Jag kan hålla med delvis. Linksys gör precis som dlink både bra grejer och dåliga. Bara för att det är prylar från cisco behöver det inte betyda att linksys-grejerna är bra. Det är verkligen man får vad man betala för som funkar här. Men vad man får för pengarna just nu tycker jag Dlink ligger bra till. En DIR 655 är ett mycket bra köp idag, speciellt om du sitter på en 100/10 eller 100/100-lina. Då får du mycket troughput på lite pengar. Du får dessutom en mycket bra trådlös router och ett enkelt gränssnitt med inställningar som räcker och blir över för de flesta hemanvändare. Vill man ha mer frihet med inställningar bygger man en egen router.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Att folk säger att dlink är skit är inte bara pga att dom inte vet något, det är säkert personer som för några år sedan provade deras grejer och helt enkelt tröttnade på deras pinsamt dåliga kvalite och lovade sig själv att aldrig köpa dlink igen. Nu har dom dock skärpt sig och har en del hyggliga grejer i mellanprisklassen, - 700-1200kr.

Jag själv fick nästan kalla kårar när jag köpte en dlink dsl 320T men den har faktiskt funkat bra.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Att folk säger att dlink är skit är inte bara pga att dom inte vet något, det är säkert personer som för några år sedan provade deras grejer och helt enkelt tröttnade på deras pinsamt dåliga kvalite och lovade sig själv att aldrig köpa dlink igen. Nu har dom dock skärpt sig och har en del hyggliga grejer i mellanprisklassen, - 700-1200kr.

Jag själv fick nästan kalla kårar när jag köpte en dlink dsl 320T men den har faktiskt funkat bra.

Tänkte posta detta men du gjorde det åt mig.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
D-link 855 är en bra router. D-link 4300 är ochså en bra router och bägge dessa är bättre än något som netgear har presterat hittils. Jag könner inte heller till någon router från Linksys som är lika bra eller bättre än någon av dessa två.
Rätta mig gärna om jag har fel..

Kan bara jämföra mot D-Link 4300 eftersom jag själv har en Netgear WPN824 V2 som också stödjer 108Mbit. Personligen tycker jag där att både Netgearen och D-Linken är fullt kapabla sålänge man har en lina på max 24Mbit. Tycker nog Min Netgear är strået vassare än 4300 då min har 7st antenner och når till och med längre än en D-link 655 i radie där jag testat. Dock är jue hastigheten lägre än mot D-Link Dir-655 eftersom den är en nyare produkt. Och D-Link 855 är jue ännu nyare.

Så nej Tycker Netgear D-Link Linksys gör alla lika mycket skitprodukter men de gör även bra produkter.
Sen beror det jue på om Mormor Agda 94år som vill surfa trådlöst klarar sig kanske med en sunkig D-Link 524 för att hon inte har behovet av stora filöverföringar.

Man måste låta behovet avgöra och plånboken givetvis.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

D-link är inte mer skit än andra

De har haft lite dåliga väggvårtor å vissa modeller (de har gett upp routern fungerar med ny väggvårta).
även D 604 av tidigare modeller klarade sig fint några månader o sen ballade ur totalt. massor med fel på de dock senare modeller och framför allt + versionen av 604an fungerar väldigt bra för att vara en billig router dock bör man satsa på något stabilare med dirext. tex en 655

Jag vet tex att Telia och zyxelmodemen är ren skit iaf det man får hem. tur man evt snart går över till fiber med lite mer modernare och mer kvalite i produkten än telia's.

som sagt Skriv vad du har för produkter och evt firewire det ser du enklast genom att logga in på routen.
Vet du inte hur du gör? googla eller använd manualen!

EDIT: min nuvarande Router från Zyxel blir varm fått ta av locket för att hålla uptime. även modemet(tvingas ha det för IP TV) ballar ur ibland även där är locket avtaget för vättre kylning.

Dock låddan till tv'n är inte bättre den. ibland får man en uppdatering som fungerar bra och så har de klantat till något annat tex att man inte kunde skriva 23 utan först kom man till kanal 2 och sen kanal 3.
Ibland finns inloggningen där ibland inte.

Så satsa hälre på en högre prisklass. de flesta märken gör bra grejor det är främst gammalt och billigt man ska undvika billigt blir oftast dyrt då man tvingas köpa nytt inom en snart framtid.
Jag väntar dock på en updatering tills mitt nya modem och TV genom fiber kommer istöllet.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Intressant att inte bostadsrättsföreningar, skolor med flera använder D-link grejer då om de nu är såpass bra som ni säger.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre säga att Belkin är skit. (Har en)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||