Windows 7 slukar ramminne?

Permalänk
Medlem

Windows 7 slukar ramminne?

Tja!

Har windows 7 ultimate installerat på datorn. När jag kollar aktivitetshanteraren så visar den att 1.33GB av mina 6GB ramminne används till något men jag har inget igång alls och endast 32 processer.

Normalt?

/tack

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smorris
Tja!

Har windows 7 ultimate installerat på datorn. När jag kollar aktivitetshanteraren så visar den att 1.33GB av mina 6GB ramminne används till något men jag har inget igång alls och endast 32 processer.

Normalt?

/tack

Windows 7 och XP använder minne på helt olika sätt. Windows XP frigör det så fort som möjligt. Windows 7 frigör det när det behövs.

Det går inte att se på minnesanvändningen på samma sätt, det är ganska meningslöst med en graf egentligen.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Ok....men vad använder den minnet till? Eller så mycket dvs...

Det är Windows 7 64 bitars för övrigt

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

1. 64bit använder lite mer än 32bit

2. Win7 ser till att starta dina program något snabbare mha prefetch (tror tjänsten heter så), den cache'ar (cache) alltså program som du använder mest i ramminnet för snabbare start.

Min win7 RTM 32bit Ultimate har cachat 1.1GB av totalt 2039 enl. aktivitetshanteraren samt ca 1.107 GB "available" och 19Mbyte ledigt.

Physical memory säger att 45% är använt.

Permalänk
Medlem

Re: Windows 7 slukar ramminne?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av smorris
Tja!

Har windows 7 ultimate installerat på datorn. När jag kollar aktivitetshanteraren så visar den att 1.33GB av mina 6GB ramminne används till något men jag har inget igång alls och endast 32 processer.

Normalt?

/tack

Låter normalt om du har så mkt som 6GB minne. Hade du haft t ex 2GB så hade W7 inte tagit 1.33GB, (kanske 500mb mindre?). Men då hade W7 varit långsammare också (inte cachat lika mkt). Så detta är inget negativt, tvärtom, hade väl varit tråkigt om inte alla dina 6GB hade gjort W7 snabbare än om du hade haft t ex 2GB?

Permalänk
Medlem

av mina 12 så är 4 gb cache

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Jag har 8 varav 5.7 är cachat...

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smorris
Ok....men vad använder den minnet till? Eller så mycket dvs...

Det är Windows 7 64 bitars för övrigt

Det är principen "empty cache memory is wasted cache memory" som tillämpas. Linux (har kört på det ett braaaaaaaaaa tag), Vista och Windows 7 använder det.

Det är meningslöst att frigöra minnet så fort det går för att sedan be om mer minne, frigöra minne, be om mer, osv. Detta snabbar upp applikationerna en aning. Operativsystemet behöver inte dela ut minne hit och dit eftersom att applikationen har fått en hel hög med minnesutrymme och kan således arbeta ganska ostört.

Det är smartare att arbeta med så mycket minne som möjligt. Startas flera applikationer så börjas det självklart användas mindre minne per applikation. Men den konstanta förfrågningen om mer minne minskar om inte annat.

Alltså, oanvänt minne är djävulen!

Microsoft kallar detta system, att fylla minnet så fort som möjligt, för SuperFetch.

Lite mer om det här: http://www.codinghorror.com/blog/archives/000688.html

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Hedersmedlem

Leedrow, jag tycker du inte beskriver det där korrekt. Superfetch cachar data från hårddisken i minnet baserat på hur mycket de används.
Minne till applikationerna handlar det inte, även om program kan begära mer än vad de tänker använda men det kan virtuella minneshanteraren ta hand om.
Hårddiskcachningen i Vista och Win7 är proaktiv till skillnad från XP.
Startar man ett program i XP och stänger av det så startar det snabbare andra gången. I Vista och Win 7 kan det vara så att programmet redan blivit inläst i minnet fastän man inte har startat det en enda gång sedan senaste gången datorn startades.

Detta handlar bara om läscache, inte någon delayed write to disk-buffer.
Minnes som används av hårddiskcachningen slängs direkt om situationen skulle kräva det (något program behöver väldigt mycket minne). Det "stjäl" inget från andra program.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG