Permalänk
Medlem

Multipeln växlar hela tiden!

Sitter med min Intel i7 920 och har klockat den i bios genom att höja multipeln till 20 (Eftersom den ligger på 12 när jag ska ändra på den).

Därefter höjer jag BCLK:n till 145. Bara för att testa mig fram alltså. Kommer in i Windows och startar CPU-Z och där står det att multipeln är 12 och BCLK:n är 145.

Ibland går multipeln tillbaka till 20 och visar 2900 MHz. Vad är problemet? Är det bara för att den känner att inget körs och den vilar?

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Medlem

Intel har nåt skit, liknande amd's Cool 'n quiet , vilket innebär att processorn klockar ned sig när den tycker att de inte behövs. jag tror de heter "Speedstep" och du kan förhoppningsvis enkelt stänga av de i BIOS.
jag vet inte om i7 skiljer sig från de äldre intel platformarna, men jag tror de fortfarande heter speedstep.

**edit:
jag är inte precis nån intel-expert.

lycka till med klocken ;D

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem

Re: Multipeln växlar hela tiden!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av smorris
Sitter med min Intel i7 920 och har klockat den i bios genom att höja multipeln till 20 (Eftersom den ligger på 12 när jag ska ändra på den).

Därefter höjer jag BCLK:n till 145. Bara för att testa mig fram alltså. Kommer in i Windows och startar CPU-Z och där står det att multipeln är 12 och BCLK:n är 145.

Ibland går multipeln tillbaka till 20 och visar 2900 MHz. Vad är problemet? Är det bara för att den känner att inget körs och den vilar?

Ja precis, den klockar ner sig för att spara ström och slitage. Testa att stänga av strömsparfunktionen och/eller kör den med ett stressprogram och kolla specsen då.

EDIT: Speedstep hette funktionen visst.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

du ser, jag har alltid rätt, förrutom när jag har fel

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem

Jag drar en vild gissning och säger Intel Speedstep!

Som du säger drar den ner multipliern när datorn inte används, dra igång ett stresstest som typ Prime95 och ser vad CPU-Z visar.

Speedstep går att stänga av i BIOS.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNfragiq
Jag drar en vild gissning och säger Intel Speedstep!

ganska ren gissning nu när 2 pers redan har skrivit det ;D

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem

Men jag körde OCCT för att kolla datorn och då står det att overklock -39.8%

Hur e det möjligt? Jag la den på default och startade om men nu står det så.

Det står "original = 2666" "Current=1603"

Sjukt?

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
SpelClockers

Om du har något som heter C1E i BIOS så inaktivera det också.

Permalänk

Tror jag också säger intel speedstep

Permalänk
Medlem

Working as intended, move on

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixz92
ganska ren gissning nu när 2 pers redan har skrivit det ;D

Meh, bara för att jag skriver segt och kollar igenom mitt inlägg.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Sååå jag ökade multipeln till 20 och BCLK:n till 150 vilket gav mig 3GHZ

Jag har inte rört voltstegen då jag läste sweclockers senaste artikel om i7 920 klockning.

Antar att voltstegen leker man med om datorn startar om sig när man ökat multipeln och BCLK:n för mkt.

Sutsatsen är att jag körde testet OCCT i en timme och den gick på utan några som helst problem vilket är skönt.

Problemet är att CPU-Z fortfarande visar en multipel på 12.

Baserat på era svar så antar jag att det i BIOS finns någon ströminställning som tillåter detta för att inte skada processorn vilket är ganska skönt.

Sista frågan är bara om jag verkligen ska stänga av den här funktionen i BIOS?

Sen vet jag inte vad C1E i BIOS är för nåt....vet inte ens om jag har det.

EDIT: En temperatur på 78 grader C i Load med stockkylare är lite väl mycket eller? Borde nog investera i en bra processorfläkt.

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Medlem

Stäng av intel speedstep, så kommer den inte växla. snälla!
Leta runt i bios bara så kommer du hitta det.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem

Kan heta C1E eller IEST också.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smorris
Sååå jag ökade multipeln till 20 och BCLK:n till 150 vilket gav mig 3GHZ

Jag har inte rört voltstegen då jag läste sweclockers senaste artikel om i7 920 klockning.

Antar att voltstegen leker man med om datorn startar om sig när man ökat multipeln och BCLK:n för mkt.

Sutsatsen är att jag körde testet OCCT i en timme och den gick på utan några som helst problem vilket är skönt.

Problemet är att CPU-Z fortfarande visar en multipel på 12.

Baserat på era svar så antar jag att det i BIOS finns någon ströminställning som tillåter detta för att inte skada processorn vilket är ganska skönt.

Sista frågan är bara om jag verkligen ska stänga av den här funktionen i BIOS?

Sen vet jag inte vad C1E i BIOS är för nåt....vet inte ens om jag har det.

EDIT: En temperatur på 78 grader C i Load med stockkylare är lite väl mycket eller? Borde nog investera i en bra processorfläkt.

Har du hyperthreading aktiverat?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Nej det har inte med thermal throttling att göra.
Det är en strömsparfunktion, din processor går ner i viloläge när inget krävande körs. Har inget med din processors säkerhet att göra.

Det finns säkerligen 100 trådar om detta, det står även skrivet i Överklockningsposten som är klistrad i forumet...

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixz92
Stäng av intel speedstep, så kommer den inte växla. snälla!
Leta runt i bios bara så kommer du hitta det.

Hahaha snälla? Är det bättre om man gör det eller?

Tack för svaren! Jag letar vidare på forumet!

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Medlem

Om du avslöjar vad du har för moderkort så kan det vara lite lättare att hjälpa.

Kanske kan vara asus EPU om du har ett ASUS-kort

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Intel Speedstep är en bra funktion, stäng bara av den medan du överklockar och stabilitetstestar. När du har hittat din 24/7-clock så ska du aktivera den igen.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Intel Speedstep är en bra funktion, stäng bara av den medan du överklockar och stabilitetstestar. När du har hittat din 24/7-clock så ska du aktivera den igen.

+1