Permalänk
Medlem

Lite höftskott.

Permalänk
Medlem

Passar på att ge mig in i leken innan tråden blir låst. Lite blandade bilder från sommaren:

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
HDR är en förkortning, som betyder High Dynamic Range och innebär att man har ett högre dynamiskt omfång än vanligt. Om man gör som i bilden ovan, så har man knappast ÖKAT det dynamiska omfånget utan snarare uppnått en "cool" effekt. Tonemapping och HDR är inte samma sak.

Om du nu anser att du försökt uppnå något häftigt så kalla det då inte för HDR, eftersom det inte är HDR.

Alla vet vi att wikipedia inte är en säker källa för information, så istället så ber jag dig läsa, som förklarar vad det är:

http://www.idigitalphoto.com/high-dynamic-range-photography-e...

För att citera din egna källa: The key is that you cheat: you make different exposures to favour the brightest, mid and darkest parts of the scene. Then combine them. Detta är precis vad jag har gjort.

I grunden är min bild HDR, jag utgår ifrån 3 olika exponeringar och om du öppnar länken du själv gav mig och läser lite så ser du att min bild påminner ganska mycket om exemplet under rubriken What is high dynamic range, then? (vilket också var anledningen till att jag exponerade 3 gånger på plats). Jag följer också instruktionerna under rubriken OK, so how do you do it?, bilden har bara mergats och tonmappats i Photomatix, inte efterbehandlats på annat sätt.

Om jag inte missförstått något så måste en HDR-bild tonmappas för att utrustningen vi har inte klarar av att visa hela det dynamiska omfånget som bilden innefattar. Är man riktigt petig så övergår bilden ifrån det breda dynamiska omfånget till ett smalare omfång då den tonmappas. Tonmappingen mappar de toner som inte kan visas på våra datorskärmar till närliggande toner som vi faktiskt kan se på skärmen. Utgångspunkten är fortfarande HDR-bilden och det återspeglas i våran ton-komprimerade variant.

Att jag ryckt i reglagen då jag tonmappat bilden och att resultatet inte är helt verklighetstroget tycker jag inte är ett problem, och hur jag tonmappar min HDR-bild borde inte påverka huruvida det kallas HDR eller ej (det tror och hoppas jag verkligen inte att du menar). Ska man vara petig så är det en tonmappad HDR-bild, och det tycker jag absolut inte är fel att säga, särskillt inte då det används i folkmun.

Permalänk
Medlem

Höstyra

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tsukuyomi
För att citera din egna källa: The key is that you cheat: you make different exposures to favour the brightest, mid and darkest parts of the scene. Then combine them. Detta är precis vad jag har gjort.

I grunden är min bild HDR, jag utgår ifrån 3 olika exponeringar och om du öppnar länken du själv gav mig och läser lite så ser du att min bild påminner ganska mycket om exemplet under rubriken What is high dynamic range, then? (vilket också var anledningen till att jag exponerade 3 gånger på plats). Jag följer också instruktionerna under rubriken OK, so how do you do it?, bilden har bara mergats och tonmappats i Photomatix, inte efterbehandlats på annat sätt.

Om jag inte missförstått något så måste en HDR-bild tonmappas för att utrustningen vi har inte klarar av att visa hela det dynamiska omfånget som bilden innefattar. Är man riktigt petig så övergår bilden ifrån det breda dynamiska omfånget till ett smalare omfång då den tonmappas. Tonmappingen mappar de toner som inte kan visas på våra datorskärmar till närliggande toner som vi faktiskt kan se på skärmen. Utgångspunkten är fortfarande HDR-bilden och det återspeglas i våran ton-komprimerade variant.

Att jag ryckt i reglagen då jag tonmappat bilden och att resultatet inte är helt verklighetstroget tycker jag inte är ett problem, och hur jag tonmappar min HDR-bild borde inte påverka huruvida det kallas HDR eller ej (det tror och hoppas jag verkligen inte att du menar). Ska man vara petig så är det en tonmappad HDR-bild, och det tycker jag absolut inte är fel att säga, särskillt inte då det används i folkmun.

Du har inte kombinerat dem för att få ett brett dynamiskt omfång i bilden, eftersom det är väldigt mörka områden i bilden. För att inte tala om den utfrätta solen. Visst, du har använt multipla exponeringar, men uppenbarligen på fel sätt. Och bara för man tonemappar en bild gör den inte till en HDR...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Du har inte kombinerat dem för att få ett brett dynamiskt omfång i bilden, eftersom det är väldigt mörka områden i bilden. För att inte tala om den utfrätta solen. Visst, du har använt multipla exponeringar, men uppenbarligen på fel sätt. Och bara för man tonemappar en bild gör den inte till en HDR...

Delar av bilden har ju ett breddat dynamiskt omfång. Himmlen som var helt utfrätt vid överexponering och den upplysta delen av trädet som vid underexponering bara var en siluett är ju ganska bra exempel på att jag ökat omfånget. Att sedan precis hela bilden har det fulla omfånget är mig veterligen inget krav, och den regeln tror jag att du har hittat på ända tills du lyckas bevisa motsatsen.

Permalänk

Den allmäna förståelsen för HDR och att de som inte förstår meningen med det kallar bilder HDR bara för att de dragit som fan i lite spakar i t.ex. Photomatix och sen rättfärdigar att bilden ser konstig ut för att det "är HDR" stör mig ganska mycket måste jag erkänna.

Som med filter och sånt kan man använda en teknik för att få att få fram ett resultat som generellt anses som "bra".

Nu tänker jag inte ens fixa en exempel-bild, men tänk om jag skulle ta ett porträtt, skärpa det så mycket jag bara kunde dra i spakarna, trycka upp mättnaden i max och sen bli sne för att folk tycker att det är ett dåligt porträtt och försöka rättfärdiga det med att "jag har skärpt bilden och justerat mättnaden" och känna mig nästan förnärmad för att "andra som skärper sina bilder och ändrar mättnaden blir inte sågade rakt av"... nä, tacka vet jag att veta när man är inne på ett lite mer artistiskt spår och använder tekniker/verktyg lite mer artistiskt än de kanske är tänkta till från början istället för att göra en tekniskt bra bild...

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [ABF]Henkeman
Den allmäna förståelsen för HDR och att de som inte förstår meningen med det kallar bilder HDR bara för att de dragit som fan i lite spakar i t.ex. Photomatix och sen rättfärdigar att bilden ser konstig ut för att det "är HDR" stör mig ganska mycket måste jag erkänna.

Som med filter och sånt kan man använda en teknik för att få att få fram ett resultat som generellt anses som "bra".

Nu tänker jag inte ens fixa en exempel-bild, men tänk om jag skulle ta ett porträtt, skärpa det så mycket jag bara kunde dra i spakarna, trycka upp mättnaden i max och sen bli sne för att folk tycker att det är ett dåligt porträtt och försöka rättfärdiga det med att "jag har skärpt bilden och justerat mättnaden" och känna mig nästan förnärmad för att "andra som skärper sina bilder och ändrar mättnaden blir inte sågade rakt av"... nä, tacka vet jag att veta när man är inne på ett lite mer artistiskt spår och använder tekniker/verktyg lite mer artistiskt än de kanske är tänkta till från början istället för att göra en tekniskt bra bild...

Jag trodde att vi diskuterade huruvida det var HDR eller inte, och inte huruvida bilden i sig var bra eller inte. Skärper du upp ett porträtt och trycker upp mättnaden i max så har du gjort just det. Om någon sa att du hade använt en annan metod för att nå ditt resultat måste du väll ändå bli konfunderad?

Målet med mina bilder just nu är rent generellt att lära mig. Jag experimenterar med varierande tekniker och resultat. Målet med en specifik bild i sig varierar, men uppfattas en bild som konstig så skulle jag snarare fråga varför än att försöka rättfärdiga det med att jag använt en viss teknik. Att betraktaren ser en bild som konstig måste ju bero på att jag misslyckats i att förmedla mitt budskap, misslyckats att producera något vackert och/eller intressant eller kanske misslyckats med min målgrupp. I vilket fall vore det ett misslyckande ifrån min sida.

Jag tycker att så fort HDR är på tapeten leder det till smutskastning, ibland till och med ett bra resultat till trots. Nu säger jag inte att alla måste tycka att min bild är vacker eller välgjord, jag bad faktiskt inte ens om kritik (då hade jag lagt den i kritiktråden och inväntat en hel flod med flaming). Däremot tycker jag att fenomenet (läs smutskastningen som omgäldar allt som har med HDR att göra) som sådant är intressant.

Personligen gillar jag effekten och om jag nu använt tonmappningen för ett syfte som det inte var tänkt från början så måste det ju i alla fall vara ett steg i rätt riktning även om jag misslyckas i mitt försök. Som du själv säger i slutet av ditt inlägg: nä, tacka vet jag att veta när man är inne på ett lite mer artistiskt spår och använder tekniker/verktyg lite mer artistiskt än de kanske är tänkta till från början.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tsukuyomi
Mitt andra HDR-försök *förbereder sig på att bli bashad*

Jag tror det där var det som utlöste diskussionen.

Hade du sagt att du visste att du drog lite mycket i spakarna eller inte ens försökte få fram hela det dynamiska omfånget utan siktade på nån lite artistisk effekt så hade det varit en helt annan sak.

Personligen tycker jag bilden i sig är viktigare än tekniken om det inte är ett försök att få till en tekniskt bra bild och man vill påpeka att man använt en viss teknik för att få kritik på hur man lyckats med det.

(Har jag låtit svamlig, otrevlig eller så idag så är det för att jag har en sprängande huvudvärk och vaknat på fel sida i en veckas tid typ)

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tsukuyomi
http://fc03.deviantart.com/fs50/f/2009/269/e/6/Second_attempt...

Mitt andra HDR-försök *förbereder sig på att bli bashad*

Tekniska aspekter åsido så tycker jag om stämningen i bilden. Möjligen att det kunde "hända" något mer.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan få till det rätt schysst med en iPhone ändå

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
http://farm4.static.flickr.com/3433/3955741636_bd5cf1f666_o.j...

Man kan få till det rätt schysst med en iPhone ändå

Mm, lekt med tiltshift generator?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Mm, lekt med tiltshift generator?

Det stämmer.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

http://www.flickr.com/photos/rudstromphotos/

http://rudstrom.com

Permalänk
Medlem

Vackert! Gillar 2,3 & 4.

Permalänk
Medlem

Precis skaffat systemkamera och var ute och tog lite bilder idag här kommer en:

Permalänk
Medlem

Lite bilder från idag.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

(från i somras)

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem

En remake på en bild från förra sommaren på min dåvarande flickvän. Taget med D40 + kitobj.

Visa signatur

D80 | 18-50/2.8 | 30/1.4 | flickr

Permalänk
Medlem

Flyga drake.

Permalänk
Medlem

Taget med mobilen

Permalänk
Medlem

Fiska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steelth
En remake på en bild från förra sommaren på min dåvarande flickvän. Taget med D40 + kitobj.

http://farm3.static.flickr.com/2517/3967959565_3aa6ff6f36_o.j...

:3~

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Snyggt! Falkenberg ser jag på strandbilderna

Har själv fotat väldig lite i år, bara några enstaka gånger.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem

en bild ifrån igår fotorunda.

Visa signatur

FOTO: D90, Nikkor 55-200/4,0-5,6 VR | Nikon 50/1.8D AF

Permalänk
Medlem
Citat:

Riktigt mysig!

Handlat ett stjärnfilter

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Asta Kask

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se