Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem, ny dator, ingen bild!

Permalänk

Problem, ny dator, ingen bild!

Jag har en nybyggd dator med p55-ud3 som moderkort. Moderkortet har inte något analogt eller digitalt uttag för grafikkortet. Normalt så ansluter man en tom dator till modekortets grafikkort. Det som återstod för mig var att ansluta till mitt 3d kort HD 4890. Jag får ingen bild alls, så jag börjar bli riktigt orolig.

/TheNaturalFace

Edit*
Tittade in inet och den har inget grafikkort:
https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-p5...

Edit*

Funkade med en annan skärm. Den skärmen jag prövade med först är lite finare och kräver drivrutiner så det kanske var därför det inte funkade ...

Pustar verkligen ut nu, höll på att få panik ...

Permalänk
Medlem

Moderkort för entusiastmarknaden har aldrig något inbyggt grafikkort, det är enklare modeller främst för små datorer eller kontorsdatorer som har inbyggt grafikkort, då dessa inte är gjorda för att spela avancerade spel på.

Så i fallet med ditt moderkort är det bara att trycka i ett PCI-express grafikkort och tuta och köra. Du kan till och med montera dit två stycken och köra CrossFire om du skulle vilja. Oftast brukar man välja att sätta ett ensamt grafikkort i den porten som är närmast processorn (av de två stora blå), men det kanske går att välja vilken som (har själv aldrig testat att sätta ett ensamt grafikkort i den porten som är längst från processorn).

Det ska ge en bild på skärmen. Var har du monterat ditt 4890-kort? Piper datorn när du sätter på den eller låter den som en dator normalt sett gör när den startar?

Permalänk
Medlem

Ok, såg att problemet var löst efter jag tryckt på postaknappen