Byta ut Thomson g787 mot ett vanligt adsl modem.

Permalänk
Medlem

Byta ut Thomson g787 mot ett vanligt adsl modem.

Kör Telia Adsl med en Thomson g787 som router, sedan efter den en Vood 322 för telefoni.
Nu skulle jag vilj abyta ut denna thomson mot ett valigt adsl modem kopplat mot en Pfsense brandvägg, så jag kan få lite mer kolla på routing, dmz och VPN mm.
När jag testar detta så kommer jag aldrig ut på internet med ett vanligt ADSL modem ( jag vet att mitt modem fungerar som jag testar med).
Internet lampan kommer aldrig igång, dock så får utrustningen bakom (Pfsense i mitt fall) en ip adress.

Min fråga är: går det att köra andra adsl modem när man kör med tjänsten Telia bredbandstelefoni, Telia IP tv via en thomson? någon som försökt?

Permalänk

Hej snuffi01.

Om du vill köra med ett ADSL-modem så måste du använda ett Zyxel-modem från Telia då de olika tjänsterna går över speciella VLAN för att få korrekta ip-adresser.
Om du har haft "vanligt" Telia ADSL före du skaffade Telia Smart så bör du ha ett Zyxel-modem som tjänsterna fungerar på.

Mvh,
Simon Brännström
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeliaKundservice
Hej snuffi01.

Om du vill köra med ett ADSL-modem så måste du använda ett Zyxel-modem från Telia då de olika tjänsterna går över speciella VLAN för att få korrekta ip-adresser.
Om du har haft "vanligt" Telia ADSL före du skaffade Telia Smart så bör du ha ett Zyxel-modem som tjänsterna fungerar på.

Mvh,
Simon Brännström
Telia Kundservice

Om problemet är att saker måste få ip över olika VLAN så borde väl vilket modem som helst i bryggat läge fungera?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Zyxel Prestige 660M-D1 DSL ADSL2+ , som fungerade innan jag gick med på att köra IP telefoni.
Fungerar det med detta modem och i så fall kan jag även få igång ata adaptern vood 322?

Permalänk
Medlem

Fungerar det rent tekniskt att köra ett Zyxel Prestige 660M-D1 DSL ADSL2+kopplat till en brandvägg (ej Telias) och sedan få igång tjänsterna Telefoni via vood 322 och digital tv via medföljande burk?

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att det endast fungerar med ZyXEL Prestige 660H Triple Play och Thomson modemen. Alltså bara telias egna modem för att kunna köra Triple Play funktionerna.

Permalänk
Medlem

Det jag framförallt är intresserad av är att få igång telefonen via vood 322, TV kan jag skippa.
Vood 322 är väl en vanlig sip-ata adapter, så det borde väl inte vara omöjligt att få den att fungera?
Annars så vore en lösning att man fick inloggningsuppgifterna som vood 322 använder för att registrera sip kontot mot Telia, vilket om jag förstår det hela rätt är omöjligt att få?

Om det nu är omöjligt att få igång med något annat än Telias grejer, kan man aktivera DMZ på Thomson g787?

Permalänk
Medlem

Så här ligger det till telia botar Vood 322 med en egen mjukvara som disponeras ut via deras server. För att kunna ge hushåll rätt telefon nummer använder man MAC aderssen på produkt. Så det finns inga inloggningsuppgifter. Dom kanske finns i Vood 322 men dom kommer man inte åt för att telia har stängt av web servern. Så du kommer aldrig att komma åt dom uppgifterna.

Kanske besvara detta inte dina frågor man kanske bringar det någolunda klarhet.

Vad gäller DMZ så har vet jag inte om det går.

Jag hade en Thomson men skickade jag tillbaka den då skiten bara startade om sig hela tiden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snuffi01
Jag har ett Zyxel Prestige 660M-D1 DSL ADSL2+ , som fungerade innan jag gick med på att köra IP telefoni.
Fungerar det med detta modem och i så fall kan jag även få igång ata adaptern vood 322?

Tyvärr inte, det finns bara en port på den som är till för internet och inga andra tjänster.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snuffi01
Det jag framförallt är intresserad av är att få igång telefonen via vood 322, TV kan jag skippa.
Vood 322 är väl en vanlig sip-ata adapter, så det borde väl inte vara omöjligt att få den att fungera?
Annars så vore en lösning att man fick inloggningsuppgifterna som vood 322 använder för att registrera sip kontot mot Telia, vilket om jag förstår det hela rätt är omöjligt att få?

Om det nu är omöjligt att få igång med något annat än Telias grejer, kan man aktivera DMZ på Thomson g787?

Lite mer negativa nyheter, vi delar tyvärr inte ut inloggningsuppgifterna till SIP kontot och DMZ går ej att aktivera på Thomson TG787.
Alternativet är att tala med kundtjänst för att få tag i ett Zyxel 660H-D1 som är förkonfigurerat för bredband/IPTV/IPTelefoni.

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.