Windows 7 - Tips & Trix!

Permalänk
Medlem

Jag redan provat.

När jag kollar under "Portable Device Enumerator Service" står det att den är stoppad men den är på, ikonen syns, man ser även en process.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

När jag kör med internet explorer i windows 7 och har 10 tabbar uppe i internet explorer så kan man bläddra mellan dem om man håller musen ovanför internet explorer ikonen i aktivitetsfältet .

Men med firefox så fungerar inte detta om jag kör med tabbar, det går endast om jag har flera firefox igång.

Så undrar ifall om man kan bläddra likadant med firefox med tabbar som med internet explorer så man slipper ha öppet 10 firefox.exe program på en gång

//jokero

Permalänk

Hej!
Testar skriva här, då jag inte har hittat svaret någon annan stans.

Jag har precis installerat win 7 och skulle vilja byta till något annat tema som flera andra här har gjort.
Om jag har fattat det så måste man ladda ner uxtheme som är patchad? (rätta mig om jag har fel) så ladda ner det + 2 andra dll filer som följde med.

Men sen när jag ska ersätta de filerna med dom gamla i system32 mappen så går det inte skriva över dom.. Trots att jag är admin.

Måste man ha något program eller liknade för att skriva över dessa filer?
Eller är jag helt ute o cyklar nu?

// Mattias

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | Corsair HX 650W | Asus M4A89GTD PRO/USB3 |
| AMD Phenom II X4 965 @ 3,4 Ghz | Corsair 4GB DDR3-1600MHz |
| PowerColor Radeon HD6850 1GB PCS+ | Samsung 320gb + 3xWD 1TB | Asus Xonar DX |

Permalänk
Medlem

Det går ju även att gå in i controllpanelen på appearens and personaliation.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ryssen
Det går ju även att gå in i controllpanelen på appearens and personaliation.

Ja, men då funkar väl inte teman man har laddat hem?

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | Corsair HX 650W | Asus M4A89GTD PRO/USB3 |
| AMD Phenom II X4 965 @ 3,4 Ghz | Corsair 4GB DDR3-1600MHz |
| PowerColor Radeon HD6850 1GB PCS+ | Samsung 320gb + 3xWD 1TB | Asus Xonar DX |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du måste ta ägandeskap över filerna först, finns en automatisk patchar för dessa filer som krävs.

Sen kan du lägga in och köra dina egna teman.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Du måste ta ägandeskap över filerna först, finns en automatisk patchar för dessa filer som krävs.

Sen kan du lägga in och köra dina egna teman.

Okej tack, du har inte någon länk till det?

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | Corsair HX 650W | Asus M4A89GTD PRO/USB3 |
| AMD Phenom II X4 965 @ 3,4 Ghz | Corsair 4GB DDR3-1600MHz |
| PowerColor Radeon HD6850 1GB PCS+ | Samsung 320gb + 3xWD 1TB | Asus Xonar DX |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barcamatte
Okej tack, du har inte någon länk till det?

Jag har en länk till sökfunktionen och bakåtknapparna..

Ja har länkat till den en gång tidigare i denna tråd ett par sidor tillbaka, sidan leder till wincostumize, så ta en titt:)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jokero
När jag kör med internet explorer i windows 7 och har 10 tabbar uppe i internet explorer så kan man bläddra mellan dem om man håller musen ovanför internet explorer ikonen i aktivitetsfältet .

Men med firefox så fungerar inte detta om jag kör med tabbar, det går endast om jag har flera firefox igång.

Så undrar ifall om man kan bläddra likadant med firefox med tabbar som med internet explorer så man slipper ha öppet 10 firefox.exe program på en gång

//jokero

Google -> "windows 7" firefox taskbar -> http://www.bizzntech.com/2009/05/22/how-to-get-firefox-jumpli...

Antar det kommer inbyggt i firefox i framtiden.

Edit: Verkar ju inte fungera så lysande

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Jag har en länk till sökfunktionen och bakåtknapparna..

Ja har länkat till den en gång tidigare i denna tråd ett par sidor tillbaka, sidan leder till wincostumize, så ta en titt:)

Och jag har sökt här i forumet och google. kollat igenom hela denna tråd + 40 sidor av alla dina inlägg, för att hitta denna länk. men tyvärr så hittar jag den inte. var inne på wincostumize också men hittade inget, då jag inte vet vad jag ska söka på för namn.. :/

Så det skulle gärna uppskattas om du eller någon kunde länka till detta program så man kan patcha.

Mvh Mattias

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | Corsair HX 650W | Asus M4A89GTD PRO/USB3 |
| AMD Phenom II X4 965 @ 3,4 Ghz | Corsair 4GB DDR3-1600MHz |
| PowerColor Radeon HD6850 1GB PCS+ | Samsung 320gb + 3xWD 1TB | Asus Xonar DX |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barcamatte
Och jag har sökt här i forumet och google. kollat igenom hela denna tråd + 40 sidor av alla dina inlägg, för att hitta denna länk. men tyvärr så hittar jag den inte. var inne på wincostumize också men hittade inget, då jag inte vet vad jag ska söka på för namn.. :/

Så det skulle gärna uppskattas om du eller någon kunde länka till detta program så man kan patcha.

Mvh Mattias

Letar på då.

My bad.. den fanns på winmatrix hemsida:p

http://www.winmatrix.com/forums/index.php?/topic/25495-uxthem...

och återfanns i "visa ditt skrivbord" tråden..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belseb
Någon som fått Daemon tools eller liknande att fungera?

Ska testa installera nu så hoppas på det bästa men vet att andra haft problem.

Inte läst alla sidor, så vet inte om någon har svarat.

Daemon tools LITE funkar fel fritt på Windows 7!

Visa signatur

|i5 2500k @ 4.6 Ghz|GeForce 560Ti|Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE||Creative SB X-Fi EXTREME GAMER| SteelSeries 7H|

Permalänk
Medlem

När jag kör ventrilo 2.1.4 så måste jag sätta prioritet "realtid" för att det ska funka ordentligt. Annars kan det ta 2-3 min efter att någon sagt nånting till att det kommer fram till mig.

Varje gång jag startar det så måste jag ställa in prioriteten manuellt. Finns det något sätt att antingen lösa problemet med ventrilo eller något sätt att ha prio realtid ALLTID på ventrilo?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Letar på då.

My bad.. den fanns på winmatrix hemsida:p

http://www.winmatrix.com/forums/index.php?/topic/25495-uxthem...

och återfanns i "visa ditt skrivbord" tråden..

Därför jag inte hittade det. Men tack så mkt för hjälpen!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | Corsair HX 650W | Asus M4A89GTD PRO/USB3 |
| AMD Phenom II X4 965 @ 3,4 Ghz | Corsair 4GB DDR3-1600MHz |
| PowerColor Radeon HD6850 1GB PCS+ | Samsung 320gb + 3xWD 1TB | Asus Xonar DX |

Permalänk
Medlem

Ett "trix" för Windows 7 Extreme edition är följande:

Om man har flera fönster öppna synliga på skrivbordet så kan man, genom att skaka på ett fönster med de andra i bakgrunden, minimera alla fönster som var öppna. Ganska coolt!

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Medlem

Åhå! Det va ju ruggigt nice.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smorris
Ett "trix" för Windows 7 Extreme edition är följande:

Om man har flera fönster öppna synliga på skrivbordet så kan man, genom att skaka på ett fönster med de andra i bakgrunden, minimera alla fönster som var öppna. Ganska coolt!

Extreme edition säger du? Microsoft har inte planerat att ge ut någon sådan... vad kan det vara? Vi kan stanna vid det här §7.

För övrigt så finns skakfunktionen i åtminstone alla versioner som kör aero eller basic. Det verkar inte fungera i classic (a la windows 2000 stil) temat.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller är de senare versionerna, särskillt retail, mycket buggigare än de tidiga betorna?
Explorer låser sig då och då, en gång i timmen kanske.
I RTM fick jag blåskärm helatiden...
Händer aldrig i 7100 jag har i laptoppen. =/

Permalänk
Medlem

Jag har fått det mesta att fungera på min dator nu. Mkt tack vare denna tråd som jag har läst igen sida för sida. 15 sidor är endå inte mkt att läsa.

Jag har behövt installera Realtek GD Audio Manager för att få mitt 5.1 att funka som jag vill men annars har det mesta flutit på bra.

Ang. debatten om snabbstartfältet så är mitt inlägg det att jag finner det grymt störande med nya sättet när en ikon som man inte använder kan vara mitt i högen av alla program fast det är avstängt. Väldigt ivägen imo. Nya systemet är bra, när det är kompletterat av det gamla. = me love snabbstart fältet.

Det jag har problem med nu dock och själva anledningen till att jag skriver här är att jag inte kan ha mitt headset inkopplat och få ljud i högtalarna på samma gång. Varianter jag haft innan har varit att det inte rört ljudet alls och att headsetet har tagit upp centerhögtalaren från ljudsystemet. Vilket jag föredrog bäst. Hmm vart lite flummigt ser jag.
Jag vill alltså kunna koppla i headsetet utan att ljudet försvinner för högtalarna.

// Kirtapp

Permalänk
Medlem

ingen som löst problemet med att win 7 inte sparar inställningarna för mapparna? försöker få den att visa lista, men så fort jag lägger in en ny mapp eller något annat nytt visas det som stora ikoner, detta borde gå att lösa på något smidigt sätt, det fungerar i windows xp och windows vista, bara i windows 7 jag inte får till det, och ja, har startat om datorn efter att jag angivit jag vill ha samma inställningar i alla mappar..

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mindflow
ingen som löst problemet med att win 7 inte sparar inställningarna för mapparna? försöker få den att visa lista, men så fort jag lägger in en ny mapp eller något annat nytt visas det som stora ikoner, detta borde gå att lösa på något smidigt sätt, det fungerar i windows xp och windows vista, bara i windows 7 jag inte får till det, och ja, har startat om datorn efter att jag angivit jag vill ha samma inställningar i alla mappar..

Huh? Jag har inte det problemet, testade just att göra en ny mapp, och i den var det snällt Detaljerad Lista som standard. Har bara öppnat mappalternativ och klickat på "Använd i alla mappar" i någon mapp som jag ställt in rätt.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Jag har testat allt jag kan komma på, packar jag upp något som varit rarat är det ikoner som visas i den mappen, samma sak om jag kopierar in något på ett USB minne, alla "nya" filerna blir ikoner och det är rätt drygt att jag måste ändra så dom visas som lista manuellt, vet inte om det finns något register hack man kan försöka med, men jag tror och hoppas att det är fler som har samma problem och att någon kommit på en lösning.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mindflow
ingen som löst problemet med att win 7 inte sparar inställningarna för mapparna? försöker få den att visa lista, men så fort jag lägger in en ny mapp eller något annat nytt visas det som stora ikoner, detta borde gå att lösa på något smidigt sätt, det fungerar i windows xp och windows vista, bara i windows 7 jag inte får till det, och ja, har startat om datorn efter att jag angivit jag vill ha samma inställningar i alla mappar..

Det det problemet hade jag i Vista, men inte i Win7.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Uppdaterings problem.

Får upp felkod "Code 80072EE2" när jag försöker uppdatera.
Har stängt av alla mina antivirus program och gått förbi min brandvägg så det finns ingen brandvägg som jag vet av.
Någon som vet vad man ska göra? Har googlat lite men inte hittat något som funkat.

// Kirtapp

Permalänk

Det har säkerligen redan blivit nämnt, men då tråden är 15 sidor långt så skulle jag uppskatta om någon kunde hänvisa till specifikt inlägg/sida där detta 'problem' har lösts.

Jo, jag undrar om man inte kan ta bort fördröjningen på den här förhandsvisningen:

Att så fort man drar över musen så visas förhandsvisningen utan någon som helst fördröjning.

Tack!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BingoBenny
Det har säkerligen redan blivit nämnt, men då tråden är 15 sidor långt så skulle jag uppskatta om någon kunde hänvisa till specifikt inlägg/sida där detta 'problem' har lösts.

Jo, jag undrar om man inte kan ta bort fördröjningen på den här förhandsvisningen: http://www.pici.se/pictures/aDVBkplyj.png Att så fort man drar över musen så visas förhandsvisningen utan någon som helst fördröjning.

Tack!

Såhär enkelt är det:
http://www.google.se/search?hl=sv&source=hp&q=remove+delay+on...

http://www.askvg.com/how-to-adjust-taskbar-thumbnail-live-pre...

http://www.addictivetips.com/windows-tips/adjust-delay-time-f...

Skulle ju behövas en tråd med alla tips å trix i denna tråd samlat i ett enda inlägg så man hittar snabbare.

Permalänk

EDIT: Nvm.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det här är något nytt, men jag har inte stött på just det här när jag sökt på W7 tweaks.

Jag lyckades sänka minnesanvändningen med några procentenheter genom att stänga av IE 8 och Media Player.

Gör såhär:
Control panel - programs and features - Turn Windows features on or off

Sen är det bara att "urklicka" de tjänster man inte använder.
Jag stängde tex av nån fax/printer-tjänst, IE 8 och MediaPlayer mfl.

Hoppas det är till hjälp för någon iaf.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att nod32 funkar på W7. Det funkar inte för mig som har x64-versionen.

Någon som får nod32 att funka på x64?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smEkman
Ni som säger att nod32 funkar på W7. Det funkar inte för mig som har x64-versionen.

Någon som får nod32 att funka på x64?

Du måste använda NOD32 Antivirus 4, 64bitars version, annars fungerar det inte. Har du rätt?

Och ja, jag har NOD32 up and running felfritt i Win7x64.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||