Windows 7 - Tips & Trix!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Det verkar som att min var redan inställd på "Quick removal", står (default). Tack för hjälpen iaf

Men vad är det för skillnad jämfört med "Better performance"? Arbetar disken fortare eller?

Nja, filöverföringen byggs upp i en cache. Det du märker då är att det ser ut som filöverföringen är klar men i själva verket håller data fortfarande på att skrivas till disken.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mawe62
Hrm. Nej, det har jag inte testat. Vet du något bra program ?

Misstänker att det kan vara Aero Peek som spökar. Ska testa att köra många program utan denna funktionen..

Fryser datorn helt? Dvs du kan inte ens röra musen?

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Nja, filöverföringen byggs upp i en cache. Det du märker då är att det ser ut som filöverföringen är klar men i själva verket håller data fortfarande på att skrivas till disken.

Konstigt, varför har man det kan man undra!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Fryser datorn helt? Dvs du kan inte ens röra musen?

Jepp, hela datorn fryser, musen funkar inte, och inte heller ctrl+alt+del

Testade innan köra många krävande program, och då utnyttjade jag 1300 mb av 2 gb ram.. Funkade bra. Har stängt av aero peek och gjort om menyn där nere så att programmen ligger sida vid sida och inte grupperas..

Men kan det vara så att min dator inte klarar av Aero Peek ?

Visa signatur

//Martin - Asus N53JG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mawe62
Jepp, hela datorn fryser, musen funkar inte, och inte heller ctrl+alt+del

Testade innan köra många krävande program, och då utnyttjade jag 1300 mb av 2 gb ram.. Funkade bra. Har stängt av aero peek och gjort om menyn där nere så att programmen ligger sida vid sida och inte grupperas..

Men kan det vara så att min dator inte klarar av Aero Peek ?

Den vanligaste orsaken till att den dator fryser så är överhettning. Kontrollera så att fläktarna i datorn inte är fyllda med damm. Dammsug och/eller blås rent.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Länkar i win7 explorer

Hur får jag så att länkar visas i internet explorer?
I tidigare version av explorer så kunde man högerklicka och välja länkar och då fick man upp en rad med alla länkar som man sparat i länk mappen.
Men det går inte för mig att göra så i nya explorer..
TippS?
(Jag vill använda explorer och inte opera,firefox eller något annat)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Konstigt, varför har man det kan man undra!

om strömmen slutar funka.
så finns allt cachat, så inget försvinner.
dvs när strömmen kommer tillbaka kan windows 7 göra flyttningen utan att något gått snett.
så bättre men många vet inte hur ett OS gör saker. under huven

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Att datorn låser sig kan även bero på något knas med drivrutiner, jag skulle tippa på något med ditt grafikkort, har du senaste drivrutinerna installerade?

Titta även så du inte har någon enhet i datorn som inte är installerad, jag får samma problem med min dator om jag inte lägger in alla drivrutiner för mitt moderkort, men sedan windows 7 behöver jag inte använda min skiva för moderkortet längre.

Detta är menat till killen som har problem med att datorn fryser och låser sig.

Visa signatur

|/foo/|

Permalänk

SYSTEM REPAIR DISK är kanske bra att ha om ...

Du tillverkar den i Control Panel / System and Security / Backup and Restore / Create a System Repair Disk

En DVD-skiva är vad som behövs.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
om strömmen slutar funka.
så finns allt cachat, så inget försvinner.
dvs när strömmen kommer tillbaka kan windows 7 göra flyttningen utan att något gått snett.
så bättre men många vet inte hur ett OS gör saker. under huven

Ja, nu vet jag det. Inte ofta strömmen går bara sådär utan anledning direkt

Frågan är då varför MS valde att sätta den på Quick removal om det är sämre.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Vart i Windows 7 kan jag lokalisera "Drag to stay" funktionen? Så att jag kan avbocka den för då jag lirar ett spel i Windowed Mode så syns inte en del av spelet längst ner (vilket är jobbigt och jag har Aktivitetsfältet osynligt ), så då jag ska dra upp fönstret(spelet) så åker det ner igen till "bästa läge" enligt Windows, så det passar skärmen.

Så man fattar;
Jag vill dra upp spelets fönster lite utanför skärmen så det stannar där och inte åker tillbaka. ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mindflow
Att datorn låser sig kan även bero på något knas med drivrutiner, jag skulle tippa på något med ditt grafikkort, har du senaste drivrutinerna installerade?

Titta även så du inte har någon enhet i datorn som inte är installerad, jag får samma problem med min dator om jag inte lägger in alla drivrutiner för mitt moderkort, men sedan windows 7 behöver jag inte använda min skiva för moderkortet längre.

Detta är menat till killen som har problem med att datorn fryser och låser sig.

Ja, datorn har helt slutat frysa sig och funkar perfekt nu efter att jag uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet. Jag antog att W7 gjorde det automatiskt när det installerades, men man kan inte få allt på ett silverfat!

Ska även blåsa rent datorn i dagarna! Tack för hjälpen!

Visa signatur

//Martin - Asus N53JG

Permalänk

Dampar loss här o kan inte installera net framework 3.5!! snart rinner bägaren över! nån som har samma problem?

Händer inget när man ska öppna filen.

Visa signatur

Permalänk

Nån som vet nåt bra ställe där man kan ladda ner snygga teman ?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Citat:

Dampar loss här o kan inte installera net framework 3.5!! snart rinner bägaren över! nån som har samma problem?

Händer inget när man ska öppna filen.

Kör via Windows Update?

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Citat:

Kör via Windows Update?

Hur gör man det?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante_ante
Nån som vet nåt bra ställe där man kan ladda ner snygga teman ?

Om du högerklickar på skrivbordet och väljer 'Personalize' så hittar du ett klickbart alternativ 'Get more themes on line'. Där finns en mängd tjusiga bilder att hämta.

Permalänk
Medlem

Om du vill köra remote desktop mot din win7 home premium, jag testade patchen och den funkade riktigt fint

http://www.techbloggen.se/blog/?p=40

Permalänk
Medlem

Jag har XP och W7 i dual boot på separata hårddiskar.
Men jag måste ha XP hårddisken som boot-disk i BIOS uppenbarligen därför att de ligger boot-filer där som pekar till W7-installationen.

Jag skulle vilja formatera XP disken men jag vet att jag inte kommer att kunna boota in i W7 då som läget är nu.

Hur flyttar jag W7's boot-filer till disken som W7 ligger på?

Permalänk
Medlem

Om jag till exempel har foobar2000 öppen och spelar en playlist, minimerar fönstret till aktivitetsfältet och sedan några låtar senare hoovrar över foobar-ikonen så står det att jag fortfarande spelar samma låt som då jag minimerade fönstret. Previewsen uppdateras inte. Det samma gäller för andra program, tillexempel progressbars under installation av program och dylikt.

Nån som har en lösning?

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Om jag till exempel har foobar2000 öppen och spelar en playlist, minimerar fönstret till aktivitetsfältet och sedan några låtar senare hoovrar över foobar-ikonen så står det att jag fortfarande spelar samma låt som då jag minimerade fönstret. Previewsen uppdateras inte. Det samma gäller för andra program, tillexempel progressbars under installation av program och dylikt.

Nån som har en lösning?

Tror inte att det är något att göra åt, MSN visar tex de kontakter som var inloggade då du minimerade sist... Om det inte finns något sätt att stänga av cachlagringen av prewievs förstås, men inte vad jag vet.

Stör mig också på det där, så är det någon som har ett svar så vore jag också tacksam.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Jag har XP och W7 i dual boot på separata hårddiskar.
Men jag måste ha XP hårddisken som boot-disk i BIOS uppenbarligen därför att de ligger boot-filer där som pekar till W7-installationen.

Jag skulle vilja formatera XP disken men jag vet att jag inte kommer att kunna boota in i W7 då som läget är nu.

Hur flyttar jag W7's boot-filer till disken som W7 ligger på?

Formatera xp-partitionen, boota på win7-skivan/usb, välj startup repair.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456

Nån som har en lösning?

Previewfönstret uppdateras när det ändras något i fönstret, dock ritas inte fönster om när de är minimerade. Så programmet självt har inte kunnat uppdatera hur det ser ut (visa senaste låten i foobar2000) förens du visar fönstret på nytt.
Är nog tyvärr inget att göra åt, man måste göra om lite hur windows fungerar (att minimerade fönster uppdateras automatiskt som vanligt, vilket får andra konsekvenser osv. "not gonna happen"). Jag vet inte men det är möjligt att windows 7 introducerat någon ny funktionalitet så program programmerade specifikt för detta skulle kunna uppdatera vad som ska visas i previewen när det är minimerat. Men vanillaprogram kommer nog få leva med det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Går det att ändra genomskinlighet (opacity) på papperskorgen?

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Previewfönstret uppdateras när det ändras något i fönstret, dock ritas inte fönster om när de är minimerade. Så programmet självt har inte kunnat uppdatera hur det ser ut (visa senaste låten i foobar2000) förens du visar fönstret på nytt.
Är nog tyvärr inget att göra åt, man måste göra om lite hur windows fungerar (att minimerade fönster uppdateras automatiskt som vanligt, vilket får andra konsekvenser osv. "not gonna happen"). Jag vet inte men det är möjligt att windows 7 introducerat någon ny funktionalitet så program programmerade specifikt för detta skulle kunna uppdatera vad som ska visas i previewen när det är minimerat. Men vanillaprogram kommer nog få leva med det.

Rimligt. Uppfattat. Tackar för upplysningen!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize

Okej, där ser man Tack för svar!

Jag har en till fråga. Jag har en massa musikmappar som bland annat innehåller en bildfil som heter folder.jpg. Jag vill att mapparna-ikonen ska se ut som en vanlig bild (visa som -> miniatyrer i XP) och inte typ såhär (bilden instucken i en mapp)
Hur gör jag?

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Går det att ändra filändelser utan att behöva gå in i mapp-alterantiv och bocka ur "dölj filändelser"?
Jag vet att i XP eller om det var Vista kunde man ta "byt namn" på t ex test.txt och skriva " "test.html" ".

Permalänk
Medlem

cmd

rename test.txt test.html

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Går det att få program minierade ner till klockan som XP?

Riktigt irriterande att ha 10 program öppna som tar upp hela aktivitetsfältet

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Testa att ta egenskaper på exe filen. Sedan väljer du Vista kompatibelt läge, det fungerar i alla fall på msn.

Visa signatur

|/foo/|