Windows 7 - Tips & Trix!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Du måste använda NOD32 Antivirus 4, 64bitars version, annars fungerar det inte. Har du rätt?

Och ja, jag har NOD32 up and running felfritt i Win7x64.

Har kollat på nod32's hemsida, hittar inget 64-bits.

Edit: Bytte ut .se till .com - Fail att den svenska har hälften så mycket information som den engelska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smEkman

Vet inte med NODs hemsida, men far köpte den versionen till företaget iaf, fungerar fint... Har ingen aning om VAR han köpte det dock. :/

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perkabalo
HideBlur verkar bara funka på vissa builds, funkar inte på RC.

Alternativ metod beskriven av ngn snäll guru

http://www.sevenforums.com/tutorials/14121-transparency-enabl...

Visa signatur

q9550 + True | p5q premium | 2x2gb Dominator | 4870 1gb CF | Intel X25-M 80gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!
står säkert 10 gånger om i tråden men jag lyckades inte hitta hehe, men frågan lyder;
hur får man program såsom msn att hämna längs klockan nere till höger?
så de är i tray dvs, den nya metoden är smått irriterande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Letrix
Kör msn i vista kompabilitets läget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mindflow
Vet att frågan är besvarad, men här kommer en förklaring till hur du gör:

Markera msn's exe fil, ta egenskaper, välj fliken kompabilitet, klicka i rutan 'Kör detta program i kompabilitets läge för', välj sedan i listan 'Vista', klicka på 'Verkställ', sedan Ok.

Kom ihåg att msn inte bör vara igång då du gör detta..

Varför komplicera det hela? Det räcker att högerklicka i aktivitetsfältet >välj sen "egenskaper" > anpassa meddelandeikoner. sen kan man välja vilka ikoner och hur dom och dess meddelanden skall visa i aktivitetsfältet.

Permalänk
Medlem

tycker om w7

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem

Me too

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Har problem, i Nvidia inställningarna under menyn "Ställ inte skrivbordets storlek och position" så vill jag ändra till "Använd NVIDIA-skalning med bibehållet bildförhållande" men när jag ändrar till det så åker den automatiskt tillbaka till "Använd skärmens inbyggda skalning". Det går inte heller att byta till något annat alternativ, det hoppar hela tiden tillbaka.

Vad göra?! Måste lösa detta annars är Win 7 helt otänkbart för mig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Någon här som vet hur man tar bort vilka program som ska öppna vissa filer? hittade det i windows xp och i vista, men hittar det inte i windows 7, gått igenom alla möjliga tänkbara inställningar, men säkerligen bara jag som missat en tabb eller liknande. :/

Visa signatur

|/foo/|

Permalänk
Medlem

Har en liten fundering som någon kanske kan hjälpa mig med.
Har kört denna guiden http://www.sevenforums.com/tutorials/14121-transparency-enabl... och det funkar kanon, men nu vill jag även göra taskbaren helt transparent. Någon som vet hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mindflow
Någon här som vet hur man tar bort vilka program som ska öppna vissa filer? hittade det i windows xp och i vista, men hittar det inte i windows 7, gått igenom alla möjliga tänkbara inställningar, men säkerligen bara jag som missat en tabb eller liknande. :/

Control Panel\Programs\Default Programs\Set Associations

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smEkman

Edit: Bytte ut .se till .com - Fail att den svenska har hälften så mycket information som den engelska.

NOD32 4.0 för Windows 32 bitar (standard) Windows 2000, XP, Vista - http://download.eset.com/eval/win/eav/eav_nt32_sve.msi

NOD32 4.0 för Windows 64 bitar, 2000/XP/2003/Vista - http://download.eset.com/eval/win/eav/eav_nt64_sve.msi

Du når samma länkar genom att trycka på Prova nod32 gratis i 30 dagar knappen på www.nod32.se.

Jag kör 64 bits i win7 och funkar fint.

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns något sätt att få den klassiska rullgardinen för program i aktivitetsfältet istället för den nya. Jag pratar alltså om den här:

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Har kört windows 7 ett tag nu och är nöjd, känner dock att det är dags att ge det en översyn.
Finns det några bra program för att snabba upp det lite? Rensa bort onödiga registerfiler osv?
Någon inbyggd funktion i windows själv kanske?

Permalänk
Medlem

flyttad*

Permalänk
Medlem

nvm, hittade det just.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Någon som vet om det finns något sätt att få den klassiska rullgardinen för program i aktivitetsfältet istället för den nya. Jag pratar alltså om den här: http://data.fuskbugg.se/skalman01/93ikf9993o.jpg

vet inte om man kan få så att den används som standard, men du kan få fram den genom att hålla in shift när du klickar

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikrokiwi
vet inte om man kan få så att den används som standard, men du kan få fram den genom att hålla in shift när du klickar

Om man inte klickar direkt i aktivitetsfältet, utan på thumbnail:en som poppar upp så får man också upp den gamla menyn per standard, utan att hålla inne Shift. Bra tips dock, tackar.

Visa signatur

|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Tänkte fråga om någon vet hur man flyttar plats på genvägarna i aktivitetsfältet? man kan ju dra dom åt höger men de trillar bara tillbaka... jag vill kunna placera dem mer i mitten.

Kan även passa på att fråga..Gick in på ClearType-ljusteringsverktyget och provade runder lite och nu undrar jag om man kan återställa texten så som den var innan ClearType är av men texten är ändå mycket smalare än innan på skrivbordsikonerna, i aktivitetshanteraren etc men i firefox så är den som den ska vara.

Permalänk

Nu har jag ändrat om lite. Nu har jag också satt taskbaren på autohide ; den döljer sig när musen inte är ovanför.

Det händer ofta att jag kommer fel, går det att ändra någonstans så att det blir fördröjning innan taskbaren visas? Vill att det ska gå kanske 1,5 sek innan taskbaren visar sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebb20
Tänkte fråga om någon vet hur man flyttar plats på genvägarna i aktivitetsfältet? man kan ju dra dom åt höger men de trillar bara tillbaka... jag vill kunna placera dem mer i mitten.

Går inte. Inte utan specialprogram av något slag iaf, vet inte vad det skulle vara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt aktivitetsfält har jag gjort så det är grått. Och undrar nu om någon vet varför aktivitetsfältet återgår till standard, dvs den blåa färgen ibland?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .MiickeP
Mitt aktivitetsfält har jag gjort så det är grått. Och undrar nu om någon vet varför aktivitetsfältet återgår till standard, dvs den blåa färgen ibland?

Kan det va så att den ändrat till basic temat för något program inte stöder aero?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ultrafox=
Kan det va så att den ändrat till basic temat för något program inte stöder aero?

Isåfall måste det vara ett program som körs i bakgrunden, för hade inget igång när det hände. La i sängen och kollade på teve

Permalänk
Medlem

Hatar att inte snabbstartsfältet finns.

Finns det någon guide till att få tillbaka snabbstartsfältet i den ÄKTA versionen av windows 7 och inte någon beta?

Hittar inte appdata i användare.

Permalänk
Medlem

det finns och en guide till hur du får tillbaka det.
Finns i tråden...LäS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .MiickeP
Isåfall måste det vara ett program som körs i bakgrunden, för hade inget igång när det hände. La i sängen och kollade på teve

Hmm, då vet jag inte :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emil_98
Hatar att inte snabbstartsfältet finns.

Finns det någon guide till att få tillbaka snabbstartsfältet i den ÄKTA versionen av windows 7 och inte någon beta?

Hittar inte appdata i användare.

Det lättaste måste nog dock va att lägga genvägarna i en random mapp, sen bara lägga till den i taskbaren. Så gör jag

Permalänk

Nån som vet hur man får bort dessa irriterande "Recent" pilar? Jag har redan gått in på properties - customize och stängt av "Recent", men dom där pilarna blir kvar.

btw, jag håller helt med det som står i signaturen i inlägget ovanför mitt. Windows 7 x64 <3

Permalänk

Är det nån som har problem med att operativsystemet fryser efter ett tag när man inte använt det? Tar typ 20s att få det tebax!

Vet inte om det är energi inställningar men jag har på "High performance " och hårddiskarna är satta på "aldrig" (aldrig stänga av).

Någon?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Är det nån som har problem med att operativsystemet fryser efter ett tag när man inte använt det? Tar typ 20s att få det tebax!

Vet inte om det är energi inställningar men jag har på "High performance " och hårddiskarna är satta på "aldrig" (aldrig stänga av).

Någon?

Jag brukar få det ibland :S Rätt irriterande, plus att MSN får Not Responding på kvällarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ultrafox=
Jag brukar få det ibland :S Rätt irriterande, plus att MSN får Not Responding på kvällarna.

Angående msn, ibland när man haft datorn på vänteläge länge utan att stängt av det så vill det inte starta, man får error. Samma sak på XP på min andra dator. Säkert nån msn bugg.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64