Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Ojoj, vilken tuffing!

Är något fel och man inte vet vad man gör så är det bäst att ladda default!

Javisst, jag är jätte tuff... Men om det är uppenbart att det är minnesfrekvensen som spökar så är det väll rätt dumt att resetta hela BIOS, eller?

OnT:

Ställ QPI länken och UCLK på lägsta möjliga värde, jag tror att det är där det spökar, du har antagligen de värdena på auto.

Läs igenom denna sida några gånger så du förstår dig på det.
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6161&page=4

Permalänk
Medlem

DDR3 är fortfarande ett Double Data Rate och inte tripple så det är fortfarande x2 som gäller på hastigheten.

För övrigt så är default alldrig mer än en viss hastighet oavsett hur snabba de är utan de får du dra upp själv förutsatt att minnena inte har XMS (överklocknings) profiler utan då får du istället helt enkelt välja XMS i BIOS.

Permalänk
Medlem

Jag har XMS...ska kolla lite mer på det.

EDIT: Jag sänkte UCLK till min och QPIDRAM till min...samma sak. Jag ökade UCLK till 2700 MHZ och fortfarande samma.

Enda sättet för mig att öka frekvensen åp minnet från 540 till 667 är genom BCLK:n och den kan jag inte öka så mkt för då blir systemet ostabilt och jättevarm.....

heeelt sjukt

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Medlem

Alltså jag har ju nollställt alltihop. Borde inte då minnena köras i den frekvens då jag köpte de?

De kör fortfarande 1080 mhz.

Vettefan hur jag ska få de tillbaka till 1333 MHz med klockad processor.

Läser väl vidare o ser vad lösningen är för någon....

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Men läs det jag skrev förut, DET SPELAR INGEN ROLL!! Du märker inte av hastighetsskillnaden, det är MYCKET mer värt att köra processorn i 3.8Ghz och minnena i 1080Mhz än 2.66Ghz på processorn och 1333 på minnena.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Men läs det jag skrev förut, DET SPELAR INGEN ROLL!! Du märker inte av hastighetsskillnaden, det är MYCKET mer värt att köra processorn i 3.8Ghz och minnena i 1080Mhz än 2.66Ghz på processorn och 1333 på minnena.

Hahah joo jag e medveten om det men undrar bara om det på nått sätt går att göra så att de körs i 1333 eller lite över med cpuklockningen.

Jag e iaf nöjd iom att jag tror jag kan få upp den i 3,8 utan att ändra på volten.

Jag prövade iaf allt med minnena.

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Minnena styrt, precis som jag sagt förut av BCLK.

Alltså går de antingen snabbare än vad de är specade till (vilket de inte verkar klara av) eller lite för sakta, thats it!

Permalänk
Medlem

Ok tack för hjälpen!

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk

min cpu loadar på omkring 80 grader, då denna temperatur är över maxgränsen satt av Intel, 75 grader, så kan jag inte påstå att jag någonsin kommer upp i såna temperaturer. Det allra mest krävande jag någonsin gjort är video rendering i sony vegas 8, omkring 70% av cpu användningen och temperaturer strax under 60 grader. Idle under 40 grader i bästa fall. väldigt sällan över 50 grader under en hel dags random arbete som kan innebära allt från programhantering till direct x10 gaming.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio
min cpu loadar på omkring 80 grader, då denna temperatur är över maxgränsen satt av Intel, 75 grader, så kan jag inte påstå att jag någonsin kommer upp i såna temperaturer. Det allra mest krävande jag någonsin gjort är video rendering i sony vegas 8, omkring 70% av cpu användningen och temperaturer strax under 60 grader. Idle under 40 grader i bästa fall. väldigt sällan över 50 grader under en hel dags random arbete som kan innebära allt från programhantering till direct x10 gaming.

Shit och du fick upp den till 4.2....respekt

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smorris
Shit och du fick upp den till 4.2....respekt

Det får nog du med utan problem, bara du vågar dig på volten lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Det får nog du med utan problem, bara du vågar dig på volten lite.

Joo men vid de frekvenserna och de voltändringarna kommer en betydande ökning i temperatur.

Detta innebär att om jag vill ha en stabil dator så får jag ställa ut den på balkongen och dra förlängningskablar haha.

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smorris
Joo men vid de frekvenserna och de voltändringarna kommer en betydande ökning i temperatur.

Detta innebär att om jag vill ha en stabil dator så får jag ställa ut den på balkongen och dra förlängningskablar haha.

Det tror jag knappast, speciellt inte om du avaktiverar HT.. Då blir den snarare kallare än vad den är nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Det tror jag knappast, speciellt inte om du avaktiverar HT.. Då blir den snarare kallare än vad den är nu.

Det jag menar är att den inte klarar de senaste benchmark programmen. De blir för varma i load. Jag KÖRDE på 4 GHZ just nu faktiskt....graderna har bara ökat ungefär 4 grader men jag är säker på att den inte klarar load.

Frågan är om jag kommer upp i load.

EDIT: Pallade inte 4GHZ....den fryste i windows efter ett tag..även fast jag spelade Crysis i 4GHz i en halvtimme. Sänkte till 3.6...Räcker för mig :)...skulle iofs kunna köra 3.8GHz ...det funkade ganska bra...inget som sa ifrån.

Vill man köra på 4 så måste man typ stänga av allt...om man nu inte hittat ett fint exemplar av processorn.

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Medlem

Så är det inte, det är du som är för rädd för att höja spänningen till processorn. Om du är rädd för höga temps så kör 20x190, HT off och Vcore på ca 1,2. Blir en fin och sval klock.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

smorris:
Kör själv i 3.6GHz och det räcker. En i7 920 drar så sjukt mycket ström i oc på 4GHz+.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

förstår inte varför folk avaktiverar HT, jag får galet mycket lägre poäng i 3d mark vantage och högre beräkningstider i super pi när jag stänger av HT och slänger upp clocken i 4.5.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio
förstår inte varför folk avaktiverar HT, jag får galet mycket lägre poäng i 3d mark vantage och högre beräkningstider i super pi när jag stänger av HT och slänger upp clocken i 4.5.

Håller med.

Vad har du för vcore?

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio
förstår inte varför folk avaktiverar HT, jag får galet mycket lägre poäng i 3d mark vantage och högre beräkningstider i super pi när jag stänger av HT och slänger upp clocken i 4.5.

För att det är roligare att spela än att köra Vantage och Super PI hela dagarna!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
För att det är roligare att spela än att köra Vantage och Super PI hela dagarna!

mm för din i7 lär ju säkert flaskhalsa ditt HD3850 med HT på

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smorris
Håller med.

Vad har du för vcore?

~1.29 cpu voltage och ~1.26 qpi voltage

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smorris
Det jag menar är att den inte klarar de senaste benchmark programmen. De blir för varma i load. Jag KÖRDE på 4 GHZ just nu faktiskt....graderna har bara ökat ungefär 4 grader men jag är säker på att den inte klarar load.

Frågan är om jag kommer upp i load.

EDIT: Pallade inte 4GHZ....den fryste i windows efter ett tag..även fast jag spelade Crysis i 4GHz i en halvtimme. Sänkte till 3.6...Räcker för mig :)...skulle iofs kunna köra 3.8GHz ...det funkade ganska bra...inget som sa ifrån.

Vill man köra på 4 så måste man typ stänga av allt...om man nu inte hittat ett fint exemplar av processorn.

Jag ger upp.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Jag ger upp.....

Ge inte upp än .. jag fattade inte det där med vcoren i början men jag la den på 1.3 V och har nu lyckats med att hålla den på 4 GHz utan BSOD eller frysningar. Dock klarar den inte Prime95 pga den ökade tempen.

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smorris
Dock klarar den inte Prime95 pga den ökade tempen.

Då har vi nog samma problem med att få till rätt applicering av kylpastan!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Jag ger upp.....

Nej, ge inte upp ännu ... det här är riktigt underhållande!

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mountain Man
Nej, ge inte upp ännu ... det här är riktigt underhållande!

Haha, jaja.. Jag tar nya tag nu när hela 2st övertalat mig.

Smorris, vad får du för temperaturer när processorn ligger på 4Ghz, efter säg.. 5 min prime95 blended testet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Haha, jaja.. Jag tar nya tag nu när hela 2st övertalat mig.

Smorris, vad får du för temperaturer när processorn ligger på 4Ghz, efter säg.. 5 min prime95 blended testet?

I idle ligger de under runt 37-38 grader. När jag kör Prime95 så stiger den till 80 grader...har inte vågat efter det och stängt av.

Jag har iaf kommit på problemet. Eftersom datorn fryser när jag inte gör nåt speciellt så tror jag det är minnena. För jag får ingen bluescreen utan den fryser bara.

Jag vet inte varför minnnena ska hålla på så. Jag har ökat spänningen DRAM voltage till 1.64 och vill absolut inte öka då det kommer varningsmedd som säger att jag inte borde höja volten.

Så det jag gjort nu är att köra med 1.64 med timings 9-9-9-24 (Stock) istället för 8-8-8-20 (Klock) . Tror ni det gör skillnad och att jag kan sänka min DRAM voltage?

EDIT: Min vcore ligger på 1.29~ men det känns som att jag kan sänka den mer och eventuellt sänka tempen och klara av ett benchmark. Att höja den hjälper inte mot frysningarna som jag fick iaf.

För DRAM voltage ökade cputempen med 2 grader så den ligger nära 40-41 i rumstemp.

Tips? Har jag gjort fel i att ens bry mig om timings så de inte spelar roll?

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq