Permalänk
Medlem

Lokalisera Fiber

Hej,

Jag ska förmodligen flytta inom en snar framtid. Fastigheten (villa) är, tyvärr, inte ansluten till ett stadsnät/Fibernät. Enligt mäklaren ska det dock finnas en sådan station/anslutning i närheten utav huset, hur kan jag kolla upp eller bekräfta detta?

Orten det rör sig som heter "Kinna" och är en rätt så liten "förtort" till Borås/Göteborg, känns inte som att Fiber/stadsnät ska finnas här ute, men vem vet.

Notera att det rör sig om en installation i enskild villa.

Tack!

Permalänk
Medlem

Låter som ett jobb för mäklaren

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk

Hehehe, flyttar till stället där jag bor..

Kinna ja.... hmm själv så kör jag ju med ComHem 24/10 och det funkar fint..

Fiber alltså.. kolla med teleföretag.

Vilken del av Kinna är det... (Kinnasten, Kinna Centrum osv..)

kanske jag känner nån som bor i närheten som kan ge mig uppgifter om vilken ISP de använder

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Eller så finns det en bit av rör lite utanför tomtgränsen.
Kolla på trottoaren och se om asfalten ser nyasfalterad ut och inte större än 40-50 cm i bredden, då kan det ligga rör där.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

om jag inte mins helt fel så satsa kinna på fiber till skola sjukhuset å så vidare
men inte för allmänheten, om mitt minne stämmer rätt

Visa signatur

AMD 4200+ Radeon 3650agp 2gig ram

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå att du försöker ringa kommun eller dylikt och höra dig för. Alternativt att du försöker få kontakt med boende i området som kanske vet om det finns saker liknande dom jag länkar till nedan.
För att ta några exempel från hur det funkar i vissa förorter till stockholm:

http://www.åkersbergafibernät.se/priser.aspx
http://www.sollentunaenergi.se/bredband/ansl_villor.asp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfredrik
Jag ska förmodligen flytta inom en snar framtid. Fastigheten (villa) är, tyvärr, inte ansluten till ett stadsnät/Fibernät. Enligt mäklaren ska det dock finnas en sådan station/anslutning i närheten utav huset, hur kan jag kolla upp eller bekräfta detta?

Var också uppmärksam på att det faktum att det finns en station i närheten av huset inte garanterar att du kan använda dig av den. Om det f.ex. är Telia fiber så kräver de att 90 hushåll vill koppla till sig för att det ska bli aktuellt. Så med mindre allt ligger färdigt fram till tomtgräns ville jag inte litat på någon information given av varesig mäklare eller, tyvärr, nätägare.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]