Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Grafikkort, men vilket?

Kommer beställa ny dator antingen idag eller imorn, men har väldigt svårt för att bestämma mig för vilket/vilka grafikkort jag ska ta. Antingen blir det ett 5850, eller så blir det 2 x 5750 alternativt 2 x 5770. Vad skulle ge bäst prestanda?
Jag spelar egentligen inte speciellt mycket på PC, det jag kör mest är Guild Wars och kommer såklart då även köra 2:an när den kommer. Inga jätte-krävande spel med andra ord.
Det jag främst eftersträvar med nya datorn är att få den så tyst som möjligt. Bästa lösningen tycker jag skulle vara om man kunde köra 2st 5750 eller 5770 med passiv kylning, men detta finns ju inte än, men kommer väl? Så frågan är, vilket blir bästa valet? Har sjukt svårt för att bestämma mig :S
Och så undrar jag om ett Corsair 520W nätagg skulle klara att driva 2st 5750/5770?

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag 5850 ser ut som en vinnare ju längre tiden går. Särskilt efter 57xx seriens pris/prestanda tester.
Både som singelkort samt i en framtida CF config. Köpa 1st nu, sen ytterligare ett till när priset/behovet sänkts/ökat.

Ända som kan ändra på det är väl Nvidia då, frågan är väl, när och om...

Permalänk
Medlem

Håller med Mercy1.

2st 5850 (cf) presterar nästan (inte långt ifrån) 2st 5870.

Dessutom kostar den 1000kr mindre. Det blir 2000kr mindre med cf

Permalänk

köp ett 5850 och sen kan du köpa ett till och köra crossfire om du vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mini_kaka
köp ett 5850 och sen kan du köpa ett till och köra crossfire om du vill.

De roliga med 5850 cf är att den presterar nära 5870 cf.

Permalänk
Medlem

Kör på 5850 och sedan ett till när du behöver det.

Borde vara tystare och svalare med ett kort istället för två.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Hur bra är 2 såna här i crossfire http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485310

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mini_kaka
Hur bra är 2 såna här i crossfire http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485310

~ som 1st 5870, en liten gnutta bättre kanske, men knappt märkbart, skulle jag vilja säga. På ett ungefär.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
~ som 1st 5870, en liten gnutta bättre kanske, men knappt märkbart, skulle jag vilja säga. På ett ungefär.

okej, lite mer minne bara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mini_kaka
okej, lite mer minne bara?

Eller ja, fan vet, jag var nog lite snål mot din 4890 config kontra 5870.
2x 4890 piskar nog ett 5870 med mer än en gnutta, sorry, my bad. Är nog märkbart bättre ändå, trots allt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Eller ja, fan vet, jag var nog lite snål mot din 4890 config kontra 5870.
2x 4890 piskar nog ett 5870 med mer än en gnutta, sorry, my bad. Är nog märkbart bättre ändå, trots allt

Nu blev jag riktigt glad blir nog att köpa ett till snart då ! men räcker 650w till crossfire?

Permalänk
Medlem

klart att 4890 CF är bättre... tänk bara på att det för bara några veckor var amd snabbaste kort på marknaden (singel-gpu) och barta för att den nya serien har lanserats betyder det inte att den gamla har blivit dålig? den presterar fortfarande prima, och enlig mig så är det långt mer prisvärd än nya serien.. man kan hitta 4890 mkt billiga på pixmania.. man tar två stk kör crossfire och kaboom har du en monsterdator folk hoppar på allt som e nytt som galningar utan att ens tänka efter vad de äldre delar har att ge längre.. så synd

650w räcker till crossfire utan tvekan.. till o med 550w skulle räcka tror jag
här är benchmarks, till o med 4870 crossfire fpöar 5870
http://www.driverheaven.net/reviews.php?reviewid=842&pageid=5

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.