Permalänk
Medlem

Vdrop?

Fråga om vdrop kör med ett gigabyte p35 DS3 r2.0 med en e5200 på 304*12.5 med 560w från Chieftech det jag undrar att i bios så står vcore på 1.425 men med CPUz så står det 1.360 i vcore vill inte gärna öka vcoren förrän jag vet varför. Alla strömspar funktioner och sänkningar av multipler är avstängda.
Någon som vet vad jag ska gå efter Cpuz eller BIOS?
Eller är vdrop också någon funktion i BIOS som kan stängas av?

Temp Idel 33C
Temp load 49C

Prime Stable 4h
Game Mass Affect not stable in 3.8 stable in 3.2 memory same setting

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem

CpuZ har rätt värde.

Här kan du läsa om vad Vdrop är för något, och varför det inte går att "stänga av":
http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_drop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chokis
CpuZ har rätt värde.

Här kan du läsa om vad Vdrop är för något, och varför det inte går att "stänga av":
http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_drop

Så då kan jag höja min BIOS vcore och räkna med CPUz resultat utan oro?

Det ända som stör mig just nu är att prime95 funkar fint på båda kärnorna, men inte spel!

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem

har du ett okej nätagg? låter som att det kan vara det som spökar..
kolla så det inte är minnena som håller tillbaka dig också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chokis
har du ett okej nätagg? låter som att det kan vara det som spökar..
kolla så det inte är minnena som håller tillbaka dig också.

Kör med ett CFT-560A12C nätagg med GB-P35-DS3 v2.0 4 gb AD21066E002GOU2 A-data 8500DDR ett 8800GTS640 Kraftigt OC två HDD 500+1000GB och två DVD-brännare så jag tycker det borde vara ok, 3750 MHz fungerar ok men jag hatar ojämna nummer :-=

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flue_81
Kör med ett CFT-560A12C nätagg med GB-P35-DS3 v2.0 4 gb AD21066E002GOU2 A-data 8500DDR ett 8800GTS640 Kraftigt OC två HDD 500+1000GB och två DVD-brännare så jag tycker det borde vara ok, 3750 MHz fungerar ok men jag hatar ojämna nummer :-=

Vad är bästa sättet att utnyttja ett nätagg agg med två 12v linjer och kan man mäta upp dom?

More info Core1 failed at 4h49min in prime
12.5 X 304 bättre inställningar någon?

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flue_81
Så då kan jag höja min BIOS vcore och räkna med CPUz resultat utan oro?

Det ända som stör mig just nu är att prime95 funkar fint på båda kärnorna, men inte spel!

Nej du kan inte höja din vcore och bara gå efter CPU-Z.

Grejen med v-droop(ja det ska vara 2st o) är att den skyddar din dator mot skadliga spikes. När du gör något krävande plötsligt, som att starta eller stänga av ett tungt spel, kommer det uppkomma voltspikes. Spikes uppkommer för att ditt moderkort ej hinner med att anpassa sig. V-droop är till för att skydda din dator. Skulle v-droop inte finnas så skulle din CPU få ut exakt det du ställer in i bios, vilket skulle resultera i att dessa spikes skulle få din volt att hoppa både över och under det du ställt in. Har du då till exempel överklockat kraftigt och har en hög vcore så finns chansen att du kommer döda din CPU då en voltspike kommer hoppa över vad din CPU max klarar av. Samma sak gäller negative spikes, kan hända att det får din CPU att gå under vad den minst behöver och krasha ditt system(bluescreen).

Vissa moderkort har dock en funktion som kraftigt minskar och i vissa fall helt tar bort v-droop, den heter loadline calibration. När loadline calibration är enabled så minskas v-droop.

Tänk på att du absolut inte kommer få en korrekt prognos om du bara kör Prime95 under en kort period. Du behöver 20-24 timmar av prime för att kunna kalla ditt system för stabilt. Small FFT alstrar mest värme, Blend och Large FFT är bäst för att leta efter errors. Jag själv använde både Large FFT och Blend. Vad som är ännu bättre än vanliga stresstest är att koda(encode) en bluray film. Att koda av en bluray film till 1080p är vad jag vet det mest krävande du kan utsätta din CPU för. En avkodning av en sådan stor film använder även mellan 800-1000Mb ramminne så det är inte bara CPU som blir testad. Dock är det inte alla som har möjlighet att få tag på en bluray eller som vet hur man ska ställa in kodningsprogrammet.

Det behöver inte heller vara din CPU som är problemet, det kan vara dina ramminnen. Ladda ned Memtest86+ från www.memtest.org och kör minst 3 hela passes. Memtest är något man oftast låter stå på under natten då det tar en jävla tid.

Visa signatur

CoolerMaster HAF 932, 790i Ultra SLI, Q9550 E0 @ 3.83Ghz 1.33125v, 3x2GB 1600Mhz CL8 @ 1800Mhz CL9, GTX 275 @ 729/1512/1269, Cougar CM 700W, Windows 7

Permalänk
Medlem

Vad jag förstod var det V-drop han hade problem med, lägre spänning, och inte V-droop, fluktuerande spänning, hmm..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chokis
Vad jag förstod var det V-drop han hade problem med, lägre spänning, och inte V-droop, fluktuerande spänning, hmm..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flue_81
det jag undrar att i bios så står vcore på 1.425 men med CPUz så står det 1.360 i vcore vill inte gärna öka vcoren förrän jag vet varför.

Jag var själv en rookie på allt vad överclockning innebär för ca 3 veckor sedan, sedan dess har jag varit tvungen att lära mig så att jag kan överklocka mitt system.

Har själv frågat runt på diverse forum samt IRC kanaler om just v-droop. Den förklaring jag har fått till varför min CPU enligt CPU-Z tar ut 1.240v i load när det står 1.33125v i bios har varit v-droop. Jag har frågat minst 10 personer och alla har svarat v-droop.

Då flue_81's problem lät som mitt så svarade jag v-droop då det är det jag lärt mig. Har jag fel så har minst 10 personer till också fel, varav flera har överklockat datorer i många år.

Jag tror jag har läst någonstans att v-drop är den faktiska minskningen av spänning medan v-droop är själva fenomenet. Är inte säker så jag kan ha fel. Ifall detta är korrekt så har han problem med v-droop om han har problem med v-drop och vice versa.

Visa signatur

CoolerMaster HAF 932, 790i Ultra SLI, Q9550 E0 @ 3.83Ghz 1.33125v, 3x2GB 1600Mhz CL8 @ 1800Mhz CL9, GTX 275 @ 729/1512/1269, Cougar CM 700W, Windows 7