Permalänk

Köpråd: Speldator ~ 11k

Då var de dags att köpa ny dator igen. Jag har skummat igenom mängder av trådar här på SweC och försökt skapat en uppfattning om vad jag vill ha.

Kom fram till detta:

Så mina frågor lyder:
Är det rätt minnen för moderkortet/processorn? (läste i någon recension att man var tvungen att ha 3 identiska minnen fär bästa möjliga prestanda)

Om jag senare känner för att köpa ett till 4890, kommer då PSU'n att räcka till?

Får 2st 4890 plats i ett SFF-chassi?

Någon med erfarenhet; hur varmt blir det i ett PC-V351B-chassi?

Tack på förhand!

Permalänk

Kör på ett 5870 för ca. 1k mer. Blir det för dyrt kan du ju byta till ett I5 paket då det kommer prestera ungefär lika bra i spel (dessutom får du då råd till en bra Noctua kylare så att du kan överklocka processorn).

Edit. Svar på dina frågor.
Det är "rätt" minnen.
Nätaggregatet räcker, men jag rekommenderar ändå ett 5870. Dock skulle jag i såna fall byta nätaggregatet till 750W (kostar inte mycket mer), då kan du i framtiden köra med dubbla 5870.
Sen skulle jag köra på något av de här chassina:

https://www.inet.se/?page=list&sstring=define&x=0&y=0

Riktigt snygga och det finns utrymme för två grafikkort och mycket bra kylning! I det chassit du valt kommer det bli väldigt varmt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Kör på ett 5870 för ca. 1k mer. Blir det för dyrt kan du ju byta till ett I5 paket då det kommer prestera ungefär lika bra i spel (dessutom får du då råd till en bra Noctua kylare så att du kan överklocka processorn).

Edit. Svar på dina frågor.
Det är "rätt" minnen.
Nätaggregatet räcker, men jag rekommenderar ändå ett 5870. Dock skulle jag i såna fall byta nätaggregatet till 750W (kostar inte mycket mer), då kan du i framtiden köra med dubbla 5870.
Sen skulle jag köra på något av de här chassina:

https://www.inet.se/?page=list&sstring=define&x=0&y=0

Riktigt snygga och det finns utrymme för två grafikkort och mycket bra kylning! I det chassit du valt kommer det bli väldigt varmt!

Tack för ett så snabbt svar!

Glömde lägga till att jag inte har någon erfarenhet av överklockning, så jag kommer förmodligen inte försöka med det.

Jag har fastnat för SFF-chassin, speciellt kubformade. Jag är inte alls så sugen på att köpa ett klumpigt miditower.

Presterar ett 5870 bättre än två 4890?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. Eggman
Tack för ett så snabbt svar!

Glömde lägga till att jag inte har någon erfarenhet av överklockning, så jag kommer förmodligen inte försöka med det.

Jag har fastnat för SFF-chassin, speciellt kubformade. Jag är inte alls så sugen på att köpa ett klumpigt miditower.

Presterar ett 5870 bättre än två 4890?

Nej, det presterar inte bättre. Men 2st 4890 i ett litet kubformat chassi med dålig kylning är ju inget vidare, om de ens får plats, vilket jag starkt tvivlar på.
Om jag vore du skulle jag satsa på ett rejält chassi (miditower), så inte grejerna blir överhettade!
Och köp 5870 så får du stöd för DX11 och alla de senaste grafiska effekterna. Om det senare känns för klent, kan du köpa ett till (om du går på 750W nätaggregat). 5870 skalar dessutom bättre i Cross-Fire än 2st 4890, så du kommer få grym prestanda med dubbla grafikkort. Dessutom är inte drivrutinerna optimala än (då kortet är så nytt), så vid varje ny uppdatering kommer du få bättre prestanda.

Permalänk

Skulle köra på detta för 11k:

Cfx möjlighet i framtiden.