Permalänk
Medlem

Internet försvinner varje kväll!

Hej!

Har nu under en längre period haft problem med internet.

Det som händer är att internet försvinner i 15 sekunder lite då och då varje kväll.
Ibland är det 20min mellanrum och ibland är det 1 timme.

Har kollat om den är varm när den väl lägger av, men det är den inte.

Kan det vara någon inställning i routern som orsakar detta?

Vi har en D-link DIR 655 med 1.32NA som firmware.

Jag kopierade lite ifrån logen i routern, och det som står är detta:

[INFO] Thu Oct 15 10:53:58 2009 Blocked incoming UDP packet from 84.209.34.118:1513 to 217.211.32.7:1513
[INFO] Thu Oct 15 10:53:58 2009 Allowed configuration authentication by IP address 192.168.0.198
[INFO] Thu Oct 15 10:53:58 2009 Above message repeated 1 times
[INFO] Thu Oct 15 10:53:39 2009 Blocked incoming TCP packet from 118.136.65.103:2358 to 217.211.32.7:443 as RST received but there is no active connection
[INFO] Thu Oct 15 10:53:18 2009 Blocked incoming UDP packet from 85.230.53.62:1513 to 217.211.32.7:1513
[INFO] Thu Oct 15 10:52:59 2009 Blocked incoming TCP packet from 83.183.25.180:56935 to 217.211.32.7:61389 as RST:ACK received but there is no active connection
[INFO] Thu Oct 15 10:52:45 2009 UPnP deleted entry 255.255.255.255 <-> 217.211.32.7:20946 TCP
[INFO] Thu Oct 15 10:52:45 2009 UPnP added entry 255.255.255.255 <-> 217.211.32.7:20946 <-> 192.168.0.199:4670 TCP timeout:0 'msnmsgr (192.168.0.199:4670) 20946 TCP'
[INFO] Thu Oct 15 10:52:34 2009 Blocked incoming UDP packet from 193.150.217.197:62493 to 217.211.32.7:1513
[INFO] Thu Oct 15 10:52:34 2009 Blocked incoming UDP packet from 84.209.34.118:1513 to 217.211.32.7:1513
[INFO] Thu Oct 15 10:52:31 2009 Blocked incoming TCP packet from 83.183.25.180:56935 to 217.211.32.7:61389 as FIN:ACK received but there is no active connection

Har ingen aning vad felet kan vara så hjälp uppskattas verkligen

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har svårt å tro att internet försvinner bara sådär varje kväll;).

Har du prövat köra utan router och annan dator för att utesluta dem?

Permalänk
Medlem

ser inget konstigt i den loggen.
kolla om dsl lampan lyser när du tappar anslutning,
slocknar lampan lr blinkar ligger felet före din utrustning, kabel lr utrustningen på tele stationen som krånglar. är den tänd ligger felet på din utrustning.

Visa signatur

| Win 10 | Fractal Desingn R4 | i5 3570K@4.2 | asusP8z77-v | 16gb corsair 1600cl9 | asus 1070 oc | NXT 750w | Noctua NH-D14 | Samsung SSD500Gb evo |

Permalänk

Använder du möjligtvis Comhem ?

När fick du ditt modem till nätverket?

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zecert
ser inget konstigt i den loggen.
kolla om dsl lampan lyser när du tappar anslutning,
slocknar lampan lr blinkar ligger felet före din utrustning, kabel lr utrustningen på tele stationen som krånglar. är den tänd ligger felet på din utrustning.

Ok, kan kopiera allting nästa gång det händer.

Det är DSL-lampan som slutar lysa i ca 15 sekunder.
Så då är det fel på någon kabel?

Citat:

acke5

Nepp, vi använder telia.

Vi bytte ut vårat gamla modem för ca ett halvår sedan p.g.a att vi tabbade hastighet ifrån 7/mbit till 1,4/mbit.

Citat:

tcntad

Japp, vi har testat med endast modem till den bärbara datorn.
Men det är samma problem :/

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

om lampan slocknar tappar du synk mot utrustingen på telestationen, så det vanligaste felen är kabeln lr utrustningen på telestationen.

Visa signatur

| Win 10 | Fractal Desingn R4 | i5 3570K@4.2 | asusP8z77-v | 16gb corsair 1600cl9 | asus 1070 oc | NXT 750w | Noctua NH-D14 | Samsung SSD500Gb evo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zecert
om lampan slocknar tappar du synk mot utrustingen på telestationen, så det vanligaste felen är kabeln lr utrustningen på telestationen.

Ok!

Vad tycker du att jag ska göra?
Ringa upp telia och be dom kolla sina ledningar där vi bor?
Eller finns det något annat att göra?

Uppskattar verkligen alla svar

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

nått galet är det, tycker du ska ringa in till supporten.
lycka till

Visa signatur

| Win 10 | Fractal Desingn R4 | i5 3570K@4.2 | asusP8z77-v | 16gb corsair 1600cl9 | asus 1070 oc | NXT 750w | Noctua NH-D14 | Samsung SSD500Gb evo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zecert
om lampan slocknar tappar du synk mot utrustingen på telestationen, så det vanligaste felen är kabeln lr utrustningen på telestationen.

Nja, vanligaste felen är splittern som har problem eller modemet eller ledningen mellan 1a jack till stationen.

Bästa är att testa med annat modem+splitter om man har möjlighet, alternativt boka ut en tekniker som får felsöka, är felet i ditt modem så åker dock du på teknikerkostnaden. Kontakta support hursomhaver så får du mer klarhet i frågan.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk

Gissar på att det är modemet som krånglar, be telia skicka ett nytt

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

När jag bodde hos päronen hade vi nog det här problemet uteslutande från dag ett när vi skaffade dåvarande bonet, och dom har än i dag samma problem.

Min gissning är kablarna i kåken. Själva drog vi aldrig om dom av någon anledning, men körde oss säkert igenom ett 20tal modem. Skulle rekomendera att prova dra nya fräscha kablar från där telelinan kommer in och dit du har modemet.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Vi har samma problem, med samma router och FW. Vi kör Telia fiberlan.

Men det fixar sig när routern startas om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gwanto
Ok!

Vad tycker du att jag ska göra?
Ringa upp telia och be dom kolla sina ledningar där vi bor?
Eller finns det något annat att göra?

Uppskattar verkligen alla svar

Tror vi har haft samma problem. Har haft Telias 8/1 läääänge, hastigheterna är riktigt bra och så , men för 1,5 år sedan och tidigare så lade det ner som du beskriver, aningen på måfå under kvällen. Stabilt var det under natten.

Ringde till Telia och klagade ofta. Varje gång sade dem att det skulle lösa sig. Om jag inte har fel så är det någon som åker ut och kollar en säkring i det skåp som ditt hus är kopplat till.

Det löste ju inte ett skit. Ringde igen, samma problem, samma ickefungerande lösning. Igen och Igen. Till slut så ringde jag igen, så var det en som kollade och sade att vi hade för hög spänning på vår lina (kommer inte ihåg exakt, men det kan stämma va?). Hon ändrade på det och det skulle fungera antingen direkt eller inom 24 timmar (kommer inte ihåg vilket). Sedan dess har jag inte haft samma problem.

Ibland får jag ändå en kick En gång under 22-24-tiden, men det är så sällan så jag vet inte riktigt vad jag ska ringa och klaga på. Risken är ju att det blir värre. Det har dock inte hänt på några dagar nu!

Hoppas det hjälper! Mitt tips: Ring och klaga!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

Känner igen det där!
Har haft lite problem med Telias ADSL 8/1 men på senare tid har det blivit bättre.
DSL lampan blinkar i en minut/kontakten tappas och sedan blir det bra igen.
Detta upprepas x antal gånger.
Telia brukar leverera en bra och stabil uppkoppling, har haft ADSL via Telia länge (90-talet) och det har varit jättebra men lite sämre har de blivit.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk

Har även jag exakt samma problem, Telia ADSL 8/1 (får ut 6/0.6). Började för ungefär 1.5 år sedan, just 8/1 har vi haft i kanske 4-5 år eller något åt det hållet. Funkat prima nästan hela tiden tidigare, förutom två gånger på rad då kortet vi satt på i telestationen mådde kasst. Har varit i kontakt med Telias support och efter att tvingats göra om alla steg kör utan router osv. hävdade dem att det var ett virus, på alla mina datorer (Mac, Linux, Osol och Windows). Försökt att få modemet utbytt men fick endast till svar att det inte gick utan att jag fick köpa ett nytt istället. Lagom nöjd.

Modet byttes för kanske 2 år sedan eftersom det förra (som vi haft sedan vi fick 0.5 Mbit i början av årtusendet) hade pipit/tjutit sen vi fick det. Har kört utan router och upplevde fortfarande samma problem.

För mig inträffar det varje kväll och håller på att gå upp och ner mellan ~17:00 till någon gång tidig natt (01-02). Går ner i ungefär 1 minut och DSL-lampan slocknar ungefär 50% av gångerna med ett intervall på 2 minuter till 2 timmar mellan incidenterna.
Efter det att problemet uppstod (1 år efter) flyttade vi 1:a jacket till ett annat rum* (utrustningen satt i 1:a jacket då problemet uppstod) så att be om tekniker skulle bara resultera i att Telia upptäcker detta och säger att felet beror på det..

* Utrustningen ska flyttas till detta rum så snart jag flyttat ut vilket var tänkt att ske relativt snart efter jack-flytten.

Edit: Kom på ytterligare en trevlig detalj. Telias "kolla om det är några kända störningar som berör din anslutning" har sedan problemet uppstod endast returnerat "du verkar inte ha någon ip-adress". Inte hur f*n kom jag då till eran webbplats?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem med BBB i typ 1,5 vecka. Internet och IP-telefonin lägger av EXAKT 20.30 varje kväll. Ringde o felanmälde efter ett par dagar, dom fick mig o gå igenom lite meningslösa inställningar som jag visste inte skulle ha nån betydelse. Sen ringde jag igår igen och tydligen hade dom ett huvudfel lagt på det, många som upplevde det just nu.

Bor i Malmö, o kan ju vara ADSL-stationen som krånglar o påverkar även andra ISPs på samma station..