Permalänk
Medlem

Trevlig tråd detta.. Kan berätta om mina erfarenheter.. Har en nad t753.. Bytte högtalare hela tiden men var hela tiden sjukt missnöjd.. Allt lät bajs. Skaffade ett par Canton le 190 då jag tyckte att jag inte hade någon bas.. Satte mig i bilen och åkte 11 mil till Hifiklubben och lät dem testa förstärkaren men de sa att den var ok.. Jaha..

Vad att göra.. Trodde faktiskt ett tag att det var rummet som var cp och släckte alla bastoner!!!!!..
Åkte till DB och köpte en sub och tyckte att det lät lite bättre men det lät faktiskt fortfarande bajs.
Några dagar senare hittade jag en Zell Zd200 55 mil bort för en hyfsad penning.. 6000 !!!!!!!!! kronor.. Cp-billigt..
Satte mig i bilen, åkte dit och hämtade den och hem
och herre jävlar vilken skillnad. Som dag och natt.. Plötsligt fanns där massooooooooooor av bas och ljudet var som änglakör.
Med ett par billiga canton!!!!!!!! (Allt är relativt.)

Nu använder jag min nad till att driva bakhögtalarna och centern vilket den gör med bravur.

Dvs.. Lägg mycket pengar på förstärkaren och köp begagnat..

Visa signatur

Elektronik är ljuvligt

Permalänk

Grejen är att jag gärna vill ha garantin på grejerna samt att jag vill veta att jag får bra grejer. Om jag köper den Marantz receivern med 7x100w och bi-ampar mina golvhögtalare har jag svårt att tro att det inte skulle räcka. =/

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Grejen är att jag gärna vill ha garantin på grejerna samt att jag vill veta att jag får bra grejer. Om jag köper den Marantz receivern med 7x100w och bi-ampar mina golvhögtalare har jag svårt att tro att det inte skulle räcka. =/

Det räcker, garanterat, även utan bi-amping. Visst kan en extra kraftfull förstärkare ge en viss extra dimension åt ljudet, framförallt ofta i form av bättre kontroll över basen. Men det beror också väldigt mycket på högtalarna, hur krävande de är för förstärkaren att driva. Generellt sett är det högtalaren kopplat ihop med rummet den används i, samt signalkällan, som avgör till 90-95% hur det kommer att låta. En extremt bra förstärkarmatchning kan ge lite till, men det rör sig inte om några stora skillnader så länge det inte är en helt kass förstärkare och det är verkligen inte Marantz hemmabioreceivrar. Det finns förstärkare därute som färgar ljudet en hel del, men Marantz brukar låta ganska "rakt" och trevligt.

Det är klart att skall man spela extremt högt behövs det kraftfullt förstärkeri, men det känns inte som att det är så aktuellt i ditt fall. Du kan lätt bli vräkt mha Marantzen så jag skulle påstå att den räcker.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ingen som gillar Canton Gle 490? fina högtalare till bra pris, runt 7000 kr

Permalänk
Medlem

Den lilla sista toppeffekten använder man inte speciellt ofta.. Om vi säger du spelar på 50W, så för att få en ökning på 3db så krävs 100W 3db ytterligare 200W o.s.v.

mao dessa http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/golv/bw_dm684_... med en Känslighet på 90 dB (vanligtvis 90db vid ~1W) kommer kräva ungefär....

db Watt
90 - 1
93 - 2
96 - 4
99 - 8
102 - 16
105 - 32
108 - 64
111 - 128
114 - 256
117 - 512
120 - 1024
o.s.v

Sen är det många tillverkare som anger effekt lite tilltaget i överkant eller också mäter de olika. Stirra dig inte blind på effekt, det säger väldigt lite om maskinen.

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa ett nytt system idag skulle det bli hos Bestsound.

http://www.bestsound.se/

Primare I21 + CD21 + valfria högtalare upp till 16.000 :- för 25 loppor.

Kan man plocka ELAC FS207.2 eller MA RX8, jag har också för mig att dom skickar med kablage (litet osäker).

Ett sjukt erbjudande även om det är utgående modeller (I21 & CD21) men dom låter ju inte sämre för det.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk

Som många sagt, tråkigt att dom inte kan låna ut... Tycker det säger mkt om vissa hifi-butiker idag... När du köper saker i den prisklassen så tycker jag det är en självklarhet att testa hemma...

Du har inte möjlighet att åka förbi Ågrens? Eller kanske Hificonsult: http://www.hificonsult.se/

Jag tycker dom borde vara mer öppna när det gäller sådant...

Skulle du gå över på att köra sourround senare? annars finns det faktiskt ingen anledning att köra med en sourround-receiver. En dedikerad 2-kanals-stärkare blir nästan alltid bättre än en receiver (även om det finns många som gör receivers idag och som låter bra...onkyo, marantz, yamaha mm..)

Ang ditt val så kan jag inte komma med synpunkter, då jag inte lyssnat på just de kombinationerna, marantz har jag alltid gillat dock! Men Denon och B&W gör också trevliga saker!

Som storsnusaren säger, stirra dig inte blind på Watt hit och dit!

Jag köpte faktiskt själv nya högtalare och förstärkare nu i helgen!

Ett par Amphion Ion L som jag driver med en 2x22 watts rörstärkare.
Den har kraft så det finns över... och då ligger Amphion stativarna på 86 db!

RX6'orna på 90db skulle du lätt klara av att driva med 10-20 watts förstärkare!

Min slutliga rek är återigen att titta på ett par bra stativare och komplettera med sub... Tror du kommer få problem i ett rum på 20m2 och så pass stora golvare... Kan självklart fungera... men ett par stativare tror jag skulle fungera bättre.

MvH Patrik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Grejen är att jag gärna vill ha garantin på grejerna samt att jag vill veta att jag får bra grejer. Om jag köper den Marantz receivern med 7x100w och bi-ampar mina golvhögtalare har jag svårt att tro att det inte skulle räcka. =/

Har inte läst igenom precis alla inlägg i tråden. Till ditt grund problem. Om jag var i din sitts så säger jag:

NAD förstärkare för ca 4-6k + B&W 685 stativare 6k + valfri Velodyne sub resten av pengarna(SPL-800/1000/I/R).

Varför jag hade valt detta för ca 20k är framförallt för placeringen. Då kan möblera detta i rum från 10kvm - 60kvm utan att du har något direkt dåligt ljud.

B&W 685 låter stort och djupt som en golvare men saknar den sista i djupbas. Där tar velodynen över, vilket säger sig själv, sliter av parketten i ditt hus.

Sen kan folk i denna tråden säga vad dom vill om djupbas. Men ska du ner i intressanta 30hz så behöver du en golvare med minst dubbla 8or eller enkel 10. Det kommer vara trögdrivet och placeringeskänsligt.

Du kanske redan har handlat. Mina åsikter iaf. Lycka till.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Bra rek Akus tycker jag!
Och Velodyne-subbarna är riktigt bra!

NAD + B&W är inget jag skulle välja, två ganska "neutrala" och "anonyma" enheter. Kanske bra att börja med i och för sig.. om man är ny i träsket.

Tror det är ett bättre alternativ än ett par golvar iaf, då möjligheten finns att justera speciellt basen utefter rummet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwrdesign
Bra rek Akus tycker jag!
Och Velodyne-subbarna är riktigt bra!

NAD + B&W är inget jag skulle välja, två ganska "neutrala" och "anonyma" enheter. Kanske bra att börja med i och för sig.. om man är ny i träsket.

Tror det är ett bättre alternativ än ett par golvar iaf, då möjligheten finns att justera speciellt basen utefter rummet.

Vissa B&W är anonyma. Med stark förstärkning så är 685 riktigt spelglada.

Jag anser allt inom 3-väg och golvare är tyngre skolan.

2-väg är enklare, rakare på sak, lättare att placera och tycka om.

Sen är Velodyne en klass för sig när det gäller bas.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
mao dessa http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/golv/bw_dm684_... med en Känslighet på 90 dB (vanligtvis 90db vid ~1W) kommer kräva ungefär....

Ja, men det är räknat på 1 meters avstånd. Du tappar ungefär 5dB för varje extra meter det är till lyssningsplatsen.

Och sen måste man givetvis också ta hänsyn till hur impedanskurva/fasvinklar ser ut för högtalarna när man väljer förstärkare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwrdesign
RX6'orna på 90db skulle du lätt klara av att driva med 10-20 watts förstärkare!

Driva dem kan man givetvis, så länge man inte vill spela med större ljudtryck eller spela dynamisk musik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwrdesign
NAD + B&W är inget jag skulle välja, två ganska "neutrala" och "anonyma" enheter.

Menar du att alla produkter från NAD och B&W uppför sig exakt likadant?
Och vad är det för fel med neutrala/anonyma enheter? Målet med "HiFi" är väl att anläggningen varken lägger till eller tar bort något från inspelningen?

Det är väl musiken man vill lyssna på, inte apparaterna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radioactiveman
Ja, men det är räknat på 1 meters avstånd. Du tappar ungefär 5dB för varje extra meter det är till lyssningsplatsen.

tror du missa poängen..

Jag tog ett par högtalare som trådskaparen länkat till. Spelar ingen roll vilka eller om det är 85, 90 eller 95db känslighet. Du kan dra av så många db du vill, var bara ett exempel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radioactiveman
Driva dem kan man givetvis, så länge man inte vill spela med större ljudtryck eller spela dynamisk musik.

Menar du att alla produkter från NAD och B&W uppför sig exakt likadant?
Och vad är det för fel med neutrala/anonyma enheter? Målet med "HiFi" är väl att anläggningen varken lägger till eller tar bort något från inspelningen?

Det är väl musiken man vill lyssna på, inte apparaterna?

Visst har du en poäng men anonymt kan i det långa loppet även bli tråkigt, tyvärr.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Visst har du en poäng men anonymt kan i det långa loppet även bli tråkigt, tyvärr.

Då provar man att lägga på lite EQ.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radioactiveman

Driva dem kan man givetvis, så länge man inte vill spela med större ljudtryck eller spela dynamisk musik.

Menar du att alla produkter från NAD och B&W uppför sig exakt likadant?
Och vad är det för fel med neutrala/anonyma enheter? Målet med "HiFi" är väl att anläggningen varken lägger till eller tar bort något från inspelningen?

Det är väl musiken man vill lyssna på, inte apparaterna?

Fel, Fel, Fel!
Skulle säga att det är nästan tvärt om.
Ett par 90-91 db högtalare med en rätt förstärkare spelar grymt dynamiskt och kan spela dig ur huset alla gånger. Har lyssnat mkt på minst 6-7 olika setup's som grejar det. Skulle kunna säga att av alla de system jag lyssnat på (100-tals) så är det just de systemen med väldigt känsliga högtalare och små kvalitétsförstärkare (ner mot 5 watt) som spelat absolut mest dynamiskt.

Jag driver som sagt själv Amphion Ion L hemma nu (86 db) med 2x22 watt kan spela hur högt jag vill utan att få några problem med blöt bas eller liknande.

Ang. neutraliteten hos B&W + NAD, JA B&W's högtalare och NAD's elektronik är byggda med samma filosofi, och har således en ganska jämn och liknande karaktär.

Man kan jämföra det med en Blended Whisky och en Single Malt...
Med B&W + NAD vet man vad man får, det har låtit ungefär likadant de senaste åren, ingen överraskning, men man blir inte heller besviken.

En Single Malt däremot...mer komplex, det händer mer, finns ett större spektra och dynamik, men kräver självklart också mer engagemang och kunskap hos avsmakaren (lyssnaren).

Självklart ska man lyssna på musiken, inte apparaterna, finns många som kör Volvo v70 hela sitt liv och är nöjda med det också, inget fel med det.

Jag vill ha en engagerande anläggning som inte gör mig lyssningstrött efter 2-3 skivor aktiv lyssning. Då krävs något mer, låt det vara färgning eller något annat, sak samma... det ska vara musikaliskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Vissa B&W är anonyma. Med stark förstärkning så är 685 riktigt spelglada.

Jag anser allt inom 3-väg och golvare är tyngre skolan.

2-väg är enklare, rakare på sak, lättare att placera och tycka om.

Sen är Velodyne en klass för sig när det gäller bas.

Håller med till 100%, jag skulle säga att i 8 fall av 10 så blir en installation med stativare bättre än 3-vägs golvare. Som du säger, kräver mer av både rum och elektronik, något många inte tänker på.

Dessutom tycker jag att karaktären hos stativare är mycket bättre (passar bättre till min musikstil också) Det släpper bättre från högtalaren på något sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Då provar man att lägga på lite EQ.

Nej, skippa allt vad EQ heter, bättre att skaffa en väl-matchad anläggning.

Editerar (lite för kategoriskt): Nej, se över din anläggning istället, byt ut den svagaste länken, innan du börjar rodda med EQ, för det blir i de FLESTA fall sämre

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwrdesign
Nej, skippa allt vad EQ heter, bättre att skaffa en väl-matchad anläggning.

Så rörförstärkare med hög utimpedans, vars frekvensgång kommer att variera efter högtalarens last, är ok, medan EQ för att t.ex. dämpa en inspelning som klingar lite för ljust är fel. Jag tycker inte att det känns berättigat att vara fullt så kategorisk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
Så rörförstärkare med hög utimpedans, vars frekvensgång kommer att variera efter högtalarens last, är ok, medan EQ för att t.ex. dämpa en inspelning som klingar lite för ljust är fel. Jag tycker inte att det känns berättigat att vara fullt så kategorisk.

Cheeeezz, på detta forum plockar folk verkligen saker ur luften.

Varför drar du in rörförstärkare i detta?

Och nej jag tycker fortfarande inte det är ok att lattja med EQ.
Har du en inspelning som måste justeras med EQ så skulle jag hiva den ärligt talat. Under de 10 år jag sysslat med Hifi / musik så har jag aldrig behövt en EQ.

Blir man gladare av EQ, (det ser ju coolt ut iaf) så kan man väl köra med det, inget jag skulle reka, speciellt inte till någon som inte hållt på så mkt med hifi/musik.

Hellre en rörförstärkare med hög utimpedans då, jag kan leva med det, men jag har alldeles för många ggr varit hemma hos folk för att se "vad som är fel" med deras anläggning, och möts av en EQ, helt galet inställd.

Kanske att mitt inlägg var lite kategoriskt, men tycker man att ens anläggning börjar bli lite för anonym som det skrevs i tråden, så tycker jag inte det är rätt att stoppa in en EQ för att lösa det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwrdesign
Cheeeezz, på detta forum plockar folk verkligen saker ur luften.

Varför drar du in rörförstärkare i detta?

Och nej jag tycker fortfarande inte det är ok att lattja med EQ.
Har du en inspelning som måste justeras med EQ så skulle jag hiva den ärligt talat. Under de 10 år jag sysslat med Hifi / musik så har jag aldrig behövt en EQ.

Blir man gladare av EQ, (det ser ju coolt ut iaf) så kan man väl köra med det, inget jag skulle reka, speciellt inte till någon som inte hållt på så mkt med hifi/musik.

Hellre en rörförstärkare med hög utimpedans då, jag kan leva med det, men jag har alldeles för många ggr varit hemma hos folk för att se "vad som är fel" med deras anläggning, och möts av en EQ, helt galet inställd.

Du pratade varmt om rörförstärkare i en annan tråd samtidigt som du tar starkt avstånd från EQ i den här tråden. Det jag reagerade på är att du säger att man måste hitta den ljudåtergivning man själv gillar bäst, samtidigt som du säger att ett sätt att påverka signalen är helt ok medan en annan är helt fel. Jag tycker inte att en sådan kategorisk inställning känns välgrundad.

Jag håller med om att galna EQ-inställningar kan försämra ljudet, men borde man inte på samma sätt kunna få ett dåligt ljud genom att matcha "fel" förstärkare med "fel" högtalare? Åter igen så ser jag ingen anledning att vara så kategorisk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
Du pratade varmt om rörförstärkare i en annan tråd samtidigt som du tar starkt avstånd från EQ i den här tråden. Det jag reagerade på är att du säger att man måste hitta den ljudåtergivning man själv gillar bäst, samtidigt som du säger att ett sätt att påverka signalen är helt ok medan en annan är helt fel. Jag tycker inte att en sådan kategorisk inställning känns välgrundad.

Jag håller med om att galna EQ-inställningar kan försämra ljudet, men borde man inte på samma sätt kunna få ett dåligt ljud genom att matcha "fel" förstärkare med "fel" högtalare? Åter igen så ser jag ingen anledning att vara så kategorisk.

Jo med de högtalare jag har just nu så fungerar rörstärkare bäst, med högtalare jag hade innan hade det varit katastrof.
Så självklart kan man matcha fel, tycker matchningen är just det jag försöker predika. Folk tittar oftare på ett bra "paketpris" än om sakerna spelar bra ihop...Och med en korrekt matchning så behöver du ingen EQ, det är min åsikt som jag står vid.

Står även för att karaktären hos en rörstärkare, klass D steg eller traditionell transistorstärkare skall matchas tillsammans med den högtalare du väljer. Det är två viktiga komponenter i en anläggning, tycker inte man kan jämföra en rörförstärkares "färgning" med en EQ på det sättet. Har man problem i anläggningen så är det bättre att åtgärda det, istället för att kompensera bort det.

Men jag köper ditt resonemang till viss del, jag är inte tekniker och kan absolut inte allt om hur maskinerna fungerar i detalj innaför skalet (inte intresserad av det heller), men jag har LYSSNAT på massvis av olika system, försöker bara förmedla lyssningserfarenhet, ska försöka vara så okategorisk som möjligt i framtiden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwrdesign
Har man problem i anläggningen så är det bättre att åtgärda det, istället för att kompensera bort det.

Vi pratar inte om "problem" här, utan personlig preferens. En EQ färgar inte likadant som en rörförstärkare, men det betyder inte att en rörförstärkare färgar ljudet "rätt" och en EQ färgar det "fel".

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Vi pratar inte om "problem" här, utan personlig preferens. En EQ färgar inte likadant som en rörförstärkare, men det betyder inte att en rörförstärkare färgar ljudet "rätt" och en EQ färgar det "fel".

I tråden och andra trådar så pratas det ofta om att man upplever ljudet för "ljust", "vasst" osv, dvs man upplever problem. Det är DET jag tycker är bättre att gå till botten med istället för att kompensera bort, som sagt, under de 10 år jag hållt på med Hifi, både som hobby och som yrke, så har jag aldrig upplevt att jag behöver en EQ.

Om man sedan är bassjunkie och vill fläska på med bas så är det såklart lika mkt OK som att jag sitter och myser framför mina glödlampor (trots disten )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwrdesign
I tråden och andra trådar så pratas det ofta om att man upplever ljudet för "ljust", "vasst" osv, dvs man upplever problem. Det är DET jag tycker är bättre att gå till botten med istället för att kompensera bort, som sagt, under de 10 år jag hållt på med Hifi, både som hobby och som yrke, så har jag aldrig upplevt att jag behöver en EQ.

Om man sedan är bassjunkie och vill fläska på med bas så är det såklart lika mkt OK som att jag sitter och myser framför mina glödlampor (trots disten )

Jag tycker fortfarande inte att ditt resonemang går riktigt ihop. Jag förstår att det är utifrån personlig erfarenhet du argumenterar och jag förväntar mig inte att du ska kunna underbygga dina åsikter med ett logiskt vattentätt resonemang. Jag vill dock illustrera med ett exempel var jag tycker det blir lite underligt.

Om vi antar att en person äger en musikanläggning och tycker att det låter "ljust" och "vasst" enligt det du beskriver ovan. Personen finner att det för det mesta låter mycket angenämare om han vrider diskantkontrollen på sin förstärkare till -2. Du hävdar att en inneboende bättre metod att lösa problemet är att lyssna på olika förstärkare till sina högtalare tills han hittar en bättre matchning. Den första metoden är att kompensera för problemet medan den andra metoden är att gå till botten det, trots att man har gjort i princip samma sak. I båda fallen har man ändrat någon egenskap hos anläggningen och fått en subjektiv förbättring. Jag tycker att ingen av metoderna är att gå till botten med problemet, eftersom orsaken till problemet inte blir bestämd. Båda metoderna handlar om att förändra någon egenskap i anläggningen och jag förstår inte varför man kan säga att den ena metoden generellt sett är bättre än den andra.

Permalänk
Medlem

Någon rekommenderade Marantz och XTZ och jag kan bara hålla med.

Själv har jag ett styckte Marantz reciever SR5003 med XTZ 99.26 Matt black ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=423670 högtalare och en XTZ 8" Subwoofer http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=149054. Detta ger ett fantastiskt klart ljud med lite extra tryck där det behövs i film, och för den skull, i musik.

Under tiden jag letade efter det nya systemet så lyssnade jag på otal högtalare och förstärkare.

Jag kan även rekommendera XTZ 99.36 och XTZ 99.38 där 99.38 är just nu den bästa modellen. Den kan lyssnas på hos HiFiKit i Stockholm exempelvis.

Här är alla deras Golvare: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s43590639&o=prod_rank

Här är alla deras Stativare: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s43590588&o=prod_rank

Här är deras subbar: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s43590841&o=prod_rank

Här kan ni se mitt system hemma hos mig: http://www.minhembio.com/AnimeA/236996/

Trots skönhetsmissen på insidan så låter den inte sämre för det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnimeA
Någon rekommenderade Marantz och XTZ och jag kan bara hålla med.

Själv har jag ett styckte Marantz reciever SR5003 med XTZ 99.26 Matt black ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=423670 högtalare och en XTZ 8" Subwoofer http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=149054. Detta ger ett fantastiskt klart ljud med lite extra tryck där det behövs i film, och för den skull, i musik.

Under tiden jag letade efter det nya systemet så lyssnade jag på otal högtalare och förstärkare.

Jag kan även rekommendera XTZ 99.36 och XTZ 99.38 där 99.38 är just nu den bästa modellen. Den kan lyssnas på hos HiFiKit i Stockholm exempelvis.

Här är alla deras Golvare: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s43590639&o=prod_rank

Här är alla deras Stativare: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s43590588&o=prod_rank

Här är deras subbar: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s43590841&o=prod_rank

Här kan ni se mitt system hemma hos mig: http://www.minhembio.com/AnimeA/236996/

Trots skönhetsmissen på insidan så låter den inte sämre för det.

Är du nöjd med din Squeezebox?

Funderar på att köpa en sådan och en bra DAC, som komplement till CD och Vinyl.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
Jag tycker fortfarande inte att ditt resonemang går riktigt ihop. Jag förstår att det är utifrån personlig erfarenhet du argumenterar och jag förväntar mig inte att du ska kunna underbygga dina åsikter med ett logiskt vattentätt resonemang. Jag vill dock illustrera med ett exempel var jag tycker det blir lite underligt.

Om vi antar att en person äger en musikanläggning och tycker att det låter "ljust" och "vasst" enligt det du beskriver ovan. Personen finner att det för det mesta låter mycket angenämare om han vrider diskantkontrollen på sin förstärkare till -2. Du hävdar att en inneboende bättre metod att lösa problemet är att lyssna på olika förstärkare till sina högtalare tills han hittar en bättre matchning. Den första metoden är att kompensera för problemet medan den andra metoden är att gå till botten det, trots att man har gjort i princip samma sak. I båda fallen har man ändrat någon egenskap hos anläggningen och fått en subjektiv förbättring. Jag tycker att ingen av metoderna är att gå till botten med problemet, eftersom orsaken till problemet inte blir bestämd. Båda metoderna handlar om att förändra någon egenskap i anläggningen och jag förstår inte varför man kan säga att den ena metoden generellt sett är bättre än den andra.

Fine, våra resonemang går inte ihop, vilket är rätt naturligt eftersom att alla har olika åsikter och synpunkter.

Står fortfarande fast vid att jag ställer mig frågande till folk som använder EQ i sin anläggning.

Och orsaken kan visst vara bestämd!
En väldigt "ljus" högtalare som spelas på ett massivt klass D steg med silver-kablar emellan blir för spretiga. Jag tycker då det är bättre att byta ut kabeln eller förstärkaren istället för att addera ytterligare en komponent i kedjan och försöka dämpa diskanten.

Mvh P

Permalänk
Hedersmedlem

Jag siktar på en neutral återgivning. Även om distorsionen från rör eller färgning från ovetenskapliga audiofilprodukter kan skänka "värme" och göra att vissa musikstycken låter "bättre" i vissa öron så kan de ha motsats effekt när annan typ av musik spelas. Jag har rätt bred musiksmak och vill inte måla in mig i ett hörn.

Jag baserar aldrig mina val av komponenter utifrån subjektiva åsikter från enskilda personer, speciellt inte i forum. Att låna hem och lyssna i ditt eget rum är helt överlägset i jämförelse, så som redan påpekats tidigare i tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwrdesign
Fine, våra resonemang går inte ihop, vilket är rätt naturligt eftersom att alla har olika åsikter och synpunkter.

Står fortfarande fast vid att jag ställer mig frågande till folk som använder EQ i sin anläggning.

Och orsaken kan visst vara bestämd!
En väldigt "ljus" högtalare som spelas på ett massivt klass D steg med silver-kablar emellan blir för spretiga. Jag tycker då det är bättre att byta ut kabeln eller förstärkaren istället för att addera ytterligare en komponent i kedjan och försöka dämpa diskanten.

Mvh P

Att påstå att dyra ljudkablar påverkar ljudet i annat än de värsta fallen tar en hel del av din tillförlitlighet och slänger den åt fanders. Att använda ett ord som "spretig" för att beskriva skillnaden slungar bort en hel del till.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Att påstå att dyra ljudkablar påverkar ljudet i annat än de värsta fallen tar en hel del av din tillförlitlighet och slänger den åt fanders. Att använda ett ord som "spretig" för att beskriva skillnaden slungar bort en hel del till.

Men är du seriös?!!

För det första så radar jag upp just ett "extremt" exempel, där även ointresserade upplever skillnad (Ja jag har gjort det testet med kompisar som inte alls är speciellt intresserade, har även gjort blindtester där man utan problem kan peka ut en silver kabel framför en koppar i extremfall).

Skulle mer säga att du är extremt fördomsfull och jävligt gnällig, ska sluta försöka disskutera Hifi på swec. Håller mig till Hifi-forumen...

Over and out

Permalänk
Medlem

Personligen så gillar jag ljudet från förstärkare så som ROTEL eller hegel,

Högtalare i stil med KLIPSCH eller audiovector.

prisvärt är att köpa en onkyo 7.1 förstärkare
(om du vill kunna surrounda och digitalt in) och två klipsch golvare..

bättre är hegel förstärkare med ett par audiovector

men tipset är att lyssna och gå till en mindre och ofta trevligare butik, gärna med helt egenvalt sortiment så de vet vad de säljer..

jag tar hellre råd ifrån de som skruvar isär apparaterna och inspekterar med ett gediget intresse än de som läser prod spec. och kan säljsnacket..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med Squeezeboxen dock kräver den att stå ganska nära den trådlösa accesspunkten för att fungera bäst, såvida du inte kopplar in med nätverkssladd.

Kör ju optisk kabel in i recievern och upplever att ljudet blir fantastiskt bra.

Testade kort med de två RCA-ut in i receivern (ej digital ut) och tyckte ljudet blev en hel del sämre, det kan ju ha berott på de undermåliga RCA-kablarna jag använde, eller att Squeezen helt enkelt inte ger lika bra ljud därifrån. Kör digitalt så blir det jäkla bra. Kör dock helst .FLAC eller .Wav för bästa ljud. Mp3 blir helt ok men inte lika bra.

Sedan beror det ju lite på hur låtar är mixade osv osv. Det där vet du.