Citat:
Ursprungligen inskrivet av joar
SANT!!! Det verkar som att fler än en har missat det här med komprimering av ljud - vi är redan framme. Ett normalt mänskligt öra KAN INTE höra dataförluster längre någonstans runt 300-400kB/s. FLAC är alltså så bra som vi någonsin kan behöva, och faktum är att inte ens audiofiler, hur mycket de påstår annat, kan höra skillnad på orginal och rätt kodad mp3 runt tidigare nämnda kompression. (källa: professor Ågren, ljud- och bullerteknik, Luleå Tekniska Universitet, 2006)
Jag måste spontant ställa mig emot det här! Först och främst för att det helt enkelt inte stämmer. I en normal situation kan det mycket väl stämma. Tvärtemot vad många säger vill jag påstå att det INTE beror på anläggningen i sig, utan helt enkelt att folk inte vet vad man ska lyssna efter och därför inte kan avgöra om en skillnad finns. För en van lyssnare som kan sätta ord på det kommer felen också uppfattas irriterande i en medioker anläggning.
Det andra skälet är att snålkodat ljud har fler nackdelar än bara ljudkvalitén. Till skillnad från linjärt ljud så kan inte perceptuellt kodat ljud behandlas i senare skeden. Framtidens hemmabiosystem kommer mer och mer erbjuda olika signalbehandlingar som eq, rumskorrigering och psykoakustiskt trixande. För att sådan behandling ska fungera bra kan man inte ha en ljudkvalité som är anpassad efter kravet på slutkvalité, man behöver mycket mer. Vi kommer också se mer i stil med squeezebox, system för att skicka runt ljudet i hemmet - och även då kommer samma problematik upp. En högkvalitativt komprimerad ljudfil som komprimeras igen kommer, även om det är samma algoritm båda gångerna, inte längre hålla samma höga kvalité. Kodarna kan inte se skillnad på vad som är önskad signal och oönskat kvantiseringsbrus och kommer därför koda in båda delarna, samtidigt som den lägger på eget kvantiseringsbrus. Med tanke på att framtiden ändå kommer erbjuda bättre bandbredd och större lagringsutrymme, vore det inte bäst att bara gå till linjärt ljud direkt i stället för att försöka polera snålkodningen?
Jag hoppade till ganska mycket när jag läste att det är Anders Ågren som sagt det, då jag har honom som föreläsare i en kurs jag läser för tillfället. Han är väldigt duktig på rumsakustik, motorbuller, högtalare och psykoakustik, men jag hade inte vänt mig till honom på skolan om jag ville tala om ljudkodning. Har du någon källa till uttalandet? Annars kan jag eventuellt tala med honom personligen på tisdag och se vad han har att säga.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av hwasser
Joar: Jo, blir intressant när FLAC ersätter mp3.
När man mixar musik brukar man dock använda högre upplösning än så. Typ mellan 44.1 khz till 192 khz i wave. Tar upp en hel del
Jag spelar bara in i 24bit/44.1 dock. Eftersom att man ändå gör om till 16bit/44.1 när man gör om till CD-format.
Du gör helt rätt. Oavsett vad man gör så bör man ha högre bitdjup desto tidigare i signalkedjan man befinner sig. Att spela in i 192 kHz är bara något som digidesign hittade på för att alla skulle börja köpa deras HD-system för hundratusentals kronor i början av årtiondet. Visserligen kan det skilja sig lite mellan olika konvertera om det blir någon skillnad, men generellt gäller att högre frekvens sänker precisionen i omvandlaren.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av joar
Ja, självklart vill proffs hålla marginaler, men som du säger så är det ju rejäl overkill. Jag menar, högre kvalitet än CD? Då spelar det mer roll om det blåser eller inte den dagen du lyssnar på skivan för om du märker skillnaden i dataförlust.
Tycker inte riktigt att proffsanvändning av vare sig musk eller film riktigt går att applicera på den här diskussionen. Yrkesmän ligger oftast ett steg högre än amatörer vad man än kollar på. Jämför en skruvdragare för 1500kr till en hemmasnickare (vilket räknas som en bra maskin) med det som många proffs använder. Klasskillnad.
Vad jobbar du med, hwasser? Eller leker du ljudtekniker åt ett band eller något?
Blanda inte in störljud i sammanhanget. Människans hörsel kan utan problem avgöra om det handlar felaktigheter i materialet eller om det är störljud i lyssningsrummet. CD-kvalitén är inte helt perfekt, den får OFTA kritik för att bara ligga på 16 bitar. Jag hade gärna velat se minst 20 bitar i formatet, men tekniken är ju ungefär 20 år gammal.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av olafett
I beg to differ. Forskningsresultat är till för att ifrågasättas. Det spelar en otrolig roll vad för ljudanläggning som används när du ska testa om du hör skillnad på olika upplöst material. Klart som fan man inte hör skillnad med en Ipod och hörlurar för 100 spänn. Det fattar ju vem som helst. Men det är fullt möjligt att höra skillnad på exempelvis DVD-Audio och samma skiva nedsamplad till CD-kvalité i samma anläggning. Om anläggningen är av tillräcklig kvalité.
Ett mer reellt exempel, spotify. I premiumversionen använder man sig av ogg med bitrate runt 320kbps vill jag minnas. Jämför du en skiva på spotify med motsvarande fysiska media hörs otrolig skillnad. Främst i djup men även tydligt i diskant. Den lägre upplösta låter platt och i diskanten hörs tydligt att bitar saknas.
Jag tror att professor Ågren är mer inriktad på buller än välljud för det där är helt absurt.
Att lyssningssystemet är så pass betydande för att kunna höra skillnader tror jag inte på. De defekter som kommer av snålkodningen av ljudet lägger sig i alla register, även om diskanten påverkas hårdast. Men visst är det möjligt att höra skillnad på snålkodat och linjärt ljud. DVD-audio har jag inte lyssnat på, men mellan spotify och llinjärt ljud vet jag att det finns stora skillnader. Inte lika stora som uppgraderingen från gratisversionen gav, men ändå!