Vad ersätter hårddisken?

Permalänk
Medlem

Jag lär klara mig bra nästkommande åren på min 160 Gb SSD + extern lagring för all media. När jag fyllt min externa HDD på 640 Gb köper jag en ny på säg 2 TB Hellre snabb dator och extern lagring än seg dator och intern lagring.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Jag har det snart fullt på mina 4TB.
500GB kvar.

Men sen har jag runt 40-50 spel installerade

Va har du 500gb kvar
eller va det i går för i dag är det väl 400gb
TB dåre jag med

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk

Jag skulle behöva 40 terabyte. Visst, jag är ingen supernedladdare, men efter ett tag behöver man mer plats...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att jag kommer behöva så stor HD. Lite program installerat lokalt. Musik och film streamas...

Det är iaf mitt 2020. Då är det inte alls omöjligt att jag knappt behöver ha några program installerad.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Jag tror inte att jag kommer behöva så stor HD. Lite program installerat lokalt. Musik och film streamas...

Det är iaf mitt 2020. Då är det inte alls omöjligt att jag knappt behöver ha några program installerad.

Det hade förstås varit trevligt, men frågan är om internetkopplingen kommer att klara av att hantera alla de extra terabyten kopieringsskydd som följer med i framtiden.

Permalänk
Medlem

SSD = Systemdisk
Mekanisk = Lagring

så tror jag det kommer att se ut i framtiden

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonkeNN^
SSD = Systemdisk
Mekanisk = Lagring

Så ser det ut idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonkeNN^
SSD = Systemdisk
Mekanisk = Lagring

Framtiden:
SSD = Systemdisk, om ännu snabbare inte finns tillgängliga.
Lagring = Kommer inte behövas på din egen dator, allt streamas från kraftiga servrar via 10GBit fiber-linor.

Men det är ju bara hur Mitt 2020 ser ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Framtiden:
Lagring = Kommer inte behövas på din egen dator, allt streamas från kraftiga servrar via 10GBit fiber-linor.

Mitt 2020 ser helt decentraliserat ut, så ett av _kravet_ för att få använda the internets är att man delar minst 1 TB av sina lagringsdiskar för decentraliserad serverlösning utöver stadsnätets 10 Gb fiber-linor och landets T1-2-3-4-nät på bredd av allt från 1 Gb till 100 Gb.
Ju mer man delar, desto mer och bättre access får man.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Framtiden:

Och dessa servrar lagrar all data på vad? Pannkakor?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Och dessa servrar lagrar all data på vad? Pannkakor?

Läs en gång till...

"Lagring = Kommer inte behövas på din egen dator..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Framtiden:

Streamning över ta lagringen det tror jag så där på
Så länge underhållningsindustrin kommer vidhålla sin syn om styck försäljning istället för flat rate kommer detta inte ske

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
Streamning över ta lagringen det tror jag så där på
Så länge underhållningsindustrin kommer vidhålla sin syn om styck försäljning istället för flat rate kommer detta inte ske

Givetvis kan du ju betala en mindre summa för att se på filmer, huvudsaken är ju att dem streamas snabbt till din mediaenhet, man ska inte behöva springa och köpa en DVD-skiva för 300kr för att se filmen en gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Givetvis kan du ju betala en mindre summa för att se på filmer, huvudsaken är ju att dem streamas snabbt till din mediaenhet, man ska inte behöva springa och köpa en DVD-skiva för 300kr för att se filmen en gång.

Problem då som nu som kommer finna sig är att den usla terroristen lagrar det streamade materialet på sina 320 GB stora lagringsmedia. APB ser rött och vill förbjuda lagringsmedia över 640 kB.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju dock ifall man vill ha EN 40 tbyte disk, skulle hellre dela upp det i 4 diskar ifall den skulle krascha. Eller så köper man två 40 tbyte och raid 1.

Permalänk
Medlem

"Allt som kan uppfinnas är nu uppfunnet och därför är det lika bra att lägga ner patentverket"
Charles H. Duell, chef för amerikanska patentverket, år 1899

Lite samma sak här, håller med. Men som skrev tidigare så tror ändå att det blir svårt att få användning för utrymmet. Ja, det kanske kommer UltraHD eller liknande i framtiden, finns väl redan i Japan. Men, som många skriver, vi är inte långt ifrån ögats gräns när det gäller upplösning. När det gäller ljud så har vi redan idag lossless kvalitet. Spel blir större, visst men än så länge så går utvecklingen i storlek på hårddiskar snabbare än storleken på spel, inget tyder på att det skulle ändras.

Ser samma trender inom resten av hårdvaruvärlden, snart är även den enklare datorerna tillräckliga för nästan alla användningsområden. Spel är undantaget.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Strömmande media för film och musik ersätter all lagring för multimedia, egen lagring används endast för privata filer som man av säkerhetsskäl vill ha åtkomst till offline. Alla spel och program finns i molnet, så tror jag framtiden ser ut

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Läs en gång till...

"Lagring = Kommer inte behövas på din egen dator..."

Läs en gång till...

Han skriver att det inte lagras på sin egen dator utan servrar.. men servrarna måste ju ha lagring..

Pannkakor eller diskar ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Läs en gång till...

Han skriver att det inte lagras på sin egen dator utan servrar.. men servrarna måste ju ha lagring..

Pannkakor eller diskar ?

Jag läste vad han skrev, och jag skrev ingenstans att hårddiskar inte skulle användas. Det jag skrev var att det inte kommer att behövas på din egen dator. Ni båda verkar ha svårt att läsa.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Jag läste vad han skrev, och jag skrev ingenstans att hårddiskar inte skulle användas. Det jag skrev var att det inte kommer att behövas på din egen dator. Ni båda verkar ha svårt att läsa.

Han frågar ju vad servrarna lagrar allt på och inte vart:)..

menmen to topic..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Han frågar ju vad servrarna lagrar allt på och inte vart:)..

menmen to topic..

Det var ju just det som han missuppfattade, jag skrev ingenstans att hårddiskar inte skulla användas i servrarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
"640k should be enough for anyone"

Om du syftar på Bill Gates så finns ingen källa på att han någonsin skulle sagt det. Han själv förnekar dessutom att detta skulle ha hänt.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Om du syftar på Bill Gates så finns ingen källa på att han någonsin skulle sagt det. Han själv förnekar dessutom att detta skulle ha hänt.

Om han nu har sagt det, så har han ju all anledning att förneka det, eftersom det var en felaktig förutspåelse.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
SANT!!! Det verkar som att fler än en har missat det här med komprimering av ljud - vi är redan framme. Ett normalt mänskligt öra KAN INTE höra dataförluster längre någonstans runt 300-400kB/s. FLAC är alltså så bra som vi någonsin kan behöva, och faktum är att inte ens audiofiler, hur mycket de påstår annat, kan höra skillnad på orginal och rätt kodad mp3 runt tidigare nämnda kompression. (källa: professor Ågren, ljud- och bullerteknik, Luleå Tekniska Universitet, 2006)

Jag måste spontant ställa mig emot det här! Först och främst för att det helt enkelt inte stämmer. I en normal situation kan det mycket väl stämma. Tvärtemot vad många säger vill jag påstå att det INTE beror på anläggningen i sig, utan helt enkelt att folk inte vet vad man ska lyssna efter och därför inte kan avgöra om en skillnad finns. För en van lyssnare som kan sätta ord på det kommer felen också uppfattas irriterande i en medioker anläggning.

Det andra skälet är att snålkodat ljud har fler nackdelar än bara ljudkvalitén. Till skillnad från linjärt ljud så kan inte perceptuellt kodat ljud behandlas i senare skeden. Framtidens hemmabiosystem kommer mer och mer erbjuda olika signalbehandlingar som eq, rumskorrigering och psykoakustiskt trixande. För att sådan behandling ska fungera bra kan man inte ha en ljudkvalité som är anpassad efter kravet på slutkvalité, man behöver mycket mer. Vi kommer också se mer i stil med squeezebox, system för att skicka runt ljudet i hemmet - och även då kommer samma problematik upp. En högkvalitativt komprimerad ljudfil som komprimeras igen kommer, även om det är samma algoritm båda gångerna, inte längre hålla samma höga kvalité. Kodarna kan inte se skillnad på vad som är önskad signal och oönskat kvantiseringsbrus och kommer därför koda in båda delarna, samtidigt som den lägger på eget kvantiseringsbrus. Med tanke på att framtiden ändå kommer erbjuda bättre bandbredd och större lagringsutrymme, vore det inte bäst att bara gå till linjärt ljud direkt i stället för att försöka polera snålkodningen?

Jag hoppade till ganska mycket när jag läste att det är Anders Ågren som sagt det, då jag har honom som föreläsare i en kurs jag läser för tillfället. Han är väldigt duktig på rumsakustik, motorbuller, högtalare och psykoakustik, men jag hade inte vänt mig till honom på skolan om jag ville tala om ljudkodning. Har du någon källa till uttalandet? Annars kan jag eventuellt tala med honom personligen på tisdag och se vad han har att säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Joar: Jo, blir intressant när FLAC ersätter mp3.

När man mixar musik brukar man dock använda högre upplösning än så. Typ mellan 44.1 khz till 192 khz i wave. Tar upp en hel del

Jag spelar bara in i 24bit/44.1 dock. Eftersom att man ändå gör om till 16bit/44.1 när man gör om till CD-format.

Du gör helt rätt. Oavsett vad man gör så bör man ha högre bitdjup desto tidigare i signalkedjan man befinner sig. Att spela in i 192 kHz är bara något som digidesign hittade på för att alla skulle börja köpa deras HD-system för hundratusentals kronor i början av årtiondet. Visserligen kan det skilja sig lite mellan olika konvertera om det blir någon skillnad, men generellt gäller att högre frekvens sänker precisionen i omvandlaren.

Citat:

Ja, självklart vill proffs hålla marginaler, men som du säger så är det ju rejäl overkill. Jag menar, högre kvalitet än CD? Då spelar det mer roll om det blåser eller inte den dagen du lyssnar på skivan för om du märker skillnaden i dataförlust.

Tycker inte riktigt att proffsanvändning av vare sig musk eller film riktigt går att applicera på den här diskussionen. Yrkesmän ligger oftast ett steg högre än amatörer vad man än kollar på. Jämför en skruvdragare för 1500kr till en hemmasnickare (vilket räknas som en bra maskin) med det som många proffs använder. Klasskillnad.

Vad jobbar du med, hwasser? Eller leker du ljudtekniker åt ett band eller något?

Blanda inte in störljud i sammanhanget. Människans hörsel kan utan problem avgöra om det handlar felaktigheter i materialet eller om det är störljud i lyssningsrummet. CD-kvalitén är inte helt perfekt, den får OFTA kritik för att bara ligga på 16 bitar. Jag hade gärna velat se minst 20 bitar i formatet, men tekniken är ju ungefär 20 år gammal.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
I beg to differ. Forskningsresultat är till för att ifrågasättas. Det spelar en otrolig roll vad för ljudanläggning som används när du ska testa om du hör skillnad på olika upplöst material. Klart som fan man inte hör skillnad med en Ipod och hörlurar för 100 spänn. Det fattar ju vem som helst. Men det är fullt möjligt att höra skillnad på exempelvis DVD-Audio och samma skiva nedsamplad till CD-kvalité i samma anläggning. Om anläggningen är av tillräcklig kvalité.

Ett mer reellt exempel, spotify. I premiumversionen använder man sig av ogg med bitrate runt 320kbps vill jag minnas. Jämför du en skiva på spotify med motsvarande fysiska media hörs otrolig skillnad. Främst i djup men även tydligt i diskant. Den lägre upplösta låter platt och i diskanten hörs tydligt att bitar saknas.

Jag tror att professor Ågren är mer inriktad på buller än välljud för det där är helt absurt.

Att lyssningssystemet är så pass betydande för att kunna höra skillnader tror jag inte på. De defekter som kommer av snålkodningen av ljudet lägger sig i alla register, även om diskanten påverkas hårdast. Men visst är det möjligt att höra skillnad på snålkodat och linjärt ljud. DVD-audio har jag inte lyssnat på, men mellan spotify och llinjärt ljud vet jag att det finns stora skillnader. Inte lika stora som uppgraderingen från gratisversionen gav, men ändå!

Permalänk
Medlem
Citat:

Framtiden:

I framtiden lär man inte ens behöva ha mer än en tunn klient hemma hos sig, allt "streamas" från en kraftig server. Aldrig mer behöva uppgradera hårdvara själv osv.
Man pröjsar bara en månadsavgift, and thats it!

Permalänk
Citat:

SANT!!! Det verkar som att fler än en har missat det här med komprimering av ljud - vi är redan framme. Ett normalt mänskligt öra KAN INTE höra dataförluster längre någonstans runt 300-400kB/s. FLAC är alltså så bra som vi någonsin kan behöva, och faktum är att inte ens audiofiler, hur mycket de påstår annat, kan höra skillnad på orginal och rätt kodad mp3 runt tidigare nämnda kompression. (källa: professor Ågren, ljud- och bullerteknik, Luleå Tekniska Universitet, 2006)

Jag måste spontant ställa mig emot det här! Först och främst för att det helt enkelt inte stämmer. I en normal situation kan det mycket väl stämma. Tvärtemot vad många säger vill jag påstå att det INTE beror på anläggningen i sig, utan helt enkelt att folk inte vet vad man ska lyssna efter och därför inte kan avgöra om en skillnad finns. För en van lyssnare som kan sätta ord på det kommer felen också uppfattas irriterande i en medioker anläggning.

Det andra skälet är att snålkodat ljud har fler nackdelar än bara ljudkvalitén. Till skillnad från linjärt ljud så kan inte perceptuellt kodat ljud behandlas i senare skeden. Framtidens hemmabiosystem kommer mer och mer erbjuda olika signalbehandlingar som eq, rumskorrigering och psykoakustiskt trixande. För att sådan behandling ska fungera bra kan man inte ha en ljudkvalité som är anpassad efter kravet på slutkvalité, man behöver mycket mer. Vi kommer också se mer i stil med squeezebox, system för att skicka runt ljudet i hemmet - och även då kommer samma problematik upp. En högkvalitativt komprimerad ljudfil som komprimeras igen kommer, även om det är samma algoritm båda gångerna, inte längre hålla samma höga kvalité. Kodarna kan inte se skillnad på vad som är önskad signal och oönskat kvantiseringsbrus och kommer därför koda in båda delarna, samtidigt som den lägger på eget kvantiseringsbrus. Med tanke på att framtiden ändå kommer erbjuda bättre bandbredd och större lagringsutrymme, vore det inte bäst att bara gå till linjärt ljud direkt i stället för att försöka polera snålkodningen?

Jag hoppade till ganska mycket när jag läste att det är Anders Ågren som sagt det, då jag har honom som föreläsare i en kurs jag läser för tillfället. Han är väldigt duktig på rumsakustik, motorbuller, högtalare och psykoakustik, men jag hade inte vänt mig till honom på skolan om jag ville tala om ljudkodning. Har du någon källa till uttalandet? Annars kan jag eventuellt tala med honom personligen på tisdag och se vad han har att säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Joar: Jo, blir intressant när FLAC ersätter mp3.

När man mixar musik brukar man dock använda högre upplösning än så. Typ mellan 44.1 khz till 192 khz i wave. Tar upp en hel del

Jag spelar bara in i 24bit/44.1 dock. Eftersom att man ändå gör om till 16bit/44.1 när man gör om till CD-format.

Du gör helt rätt. Oavsett vad man gör så bör man ha högre bitdjup desto tidigare i signalkedjan man befinner sig. Att spela in i 192 kHz är bara något som digidesign hittade på för att alla skulle börja köpa deras HD-system för hundratusentals kronor i början av årtiondet. Visserligen kan det skilja sig lite mellan olika konvertera om det blir någon skillnad, men generellt gäller att högre frekvens sänker precisionen i omvandlaren.

Citat:

Ja, självklart vill proffs hålla marginaler, men som du säger så är det ju rejäl overkill. Jag menar, högre kvalitet än CD? Då spelar det mer roll om det blåser eller inte den dagen du lyssnar på skivan för om du märker skillnaden i dataförlust.

Tycker inte riktigt att proffsanvändning av vare sig musk eller film riktigt går att applicera på den här diskussionen. Yrkesmän ligger oftast ett steg högre än amatörer vad man än kollar på. Jämför en skruvdragare för 1500kr till en hemmasnickare (vilket räknas som en bra maskin) med det som många proffs använder. Klasskillnad.

Vad jobbar du med, hwasser? Eller leker du ljudtekniker åt ett band eller något?

Blanda inte in störljud i sammanhanget. Människans hörsel kan utan problem avgöra om det handlar felaktigheter i materialet eller om det är störljud i lyssningsrummet. CD-kvalitén är inte helt perfekt, den får OFTA kritik för att bara ligga på 16 bitar. Jag hade gärna velat se minst 20 bitar i formatet, gärna 24, men tekniken är ju ungefär 20 år gammal och en höjning av bitdjupet hade krävt en reduktion av längden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
I beg to differ. Forskningsresultat är till för att ifrågasättas. Det spelar en otrolig roll vad för ljudanläggning som används när du ska testa om du hör skillnad på olika upplöst material. Klart som fan man inte hör skillnad med en Ipod och hörlurar för 100 spänn. Det fattar ju vem som helst. Men det är fullt möjligt att höra skillnad på exempelvis DVD-Audio och samma skiva nedsamplad till CD-kvalité i samma anläggning. Om anläggningen är av tillräcklig kvalité.

Ett mer reellt exempel, spotify. I premiumversionen använder man sig av ogg med bitrate runt 320kbps vill jag minnas. Jämför du en skiva på spotify med motsvarande fysiska media hörs otrolig skillnad. Främst i djup men även tydligt i diskant. Den lägre upplösta låter platt och i diskanten hörs tydligt att bitar saknas.

Jag tror att professor Ågren är mer inriktad på buller än välljud för det där är helt absurt.

Visst är det möjligt att höra skillnad på snålkodat och linjärt ljud. DVD-audio har jag inte lyssnat på, men mellan spotify och linjärt ljud vet jag att det finns stora skillnader. Inte lika stora som uppgraderingen från gratisversionen gav, men ändå!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
CD-kvalitén är inte helt perfekt, den får OFTA kritik för att bara ligga på 16 bitar. Jag hade gärna velat se minst 20 bitar i formatet, gärna 24, men tekniken är ju ungefär 20 år gammal och en höjning av bitdjupet hade krävt en reduktion av längden.

Läste för en massa år sedan att det var nära CDn skulle få 18 bitars upplösning istället för 16.
Det hade nog inte varit så dumt med ~262000 olika nivåer istället för ~65000.

KOmmer inte ihåg var jag läste detta i början på 90talet, har för mig det var i en bok typ "CDns begynnelse" eller något sådant.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
"Allt som kan uppfinnas är nu uppfunnet och därför är det lika bra att lägga ner patentverket"
Charles H. Duell, chef för amerikanska patentverket, år 1899

http://www.ideafinder.com/guest/archives/wow-duell.htm

Det där är en myt...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är på skivor som snurrar så är jag nöjd.

Ps. Fel i artikeln: Spinn är en grundläggande fysikalisk egenskap, inte att jämföra med rotation Eftersom en elektron är en endimensionell partikel kan den inte rotera.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Jag tror inte 40TB kommer motsvara mycket mer än våra 1TB/2TB diskar i dagsläget för storleken på all data lär väl ta mer plats då med. Förutsatt att de inte gör tvärt om och lyckas krympa alla filer istället vilket inte låter lika troligt. Rolig nyhet dock!

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU