Permalänk
Robot

Workstation

Har haft stationära genom alla år men när vi skulle få vår dotter gjorde vi om "datarummet" till flickrum.
Övergick i nästan samma veva till laptop och detta är också vad jag dagligen använder.

Dock är det ju så att vissa saker passar bättre på en stationär.
Så jag behöll min Lian-Li PC60 och använde den sporadiskt.
När jag läste hos Indomo att Fractal Design skulle släppa sin R2a för struntsumman 700kr la jag en bokning på en Titan.
Fick den dagen efter Indomo hade den i sitt lager och kan inte annat än hylla Indomo för deras bemötande, trots mitt strulande

Nåja, min R2a har inget som står ut.
Det jag valde var att köpa till 2x120mm samt 2x140mm.
Dessa har jag använt till följande:
140mm sitter i taket och suger ut luft direkt från cpu.
Andra 1400mm sitter i botten och suger in luft.

En 120 satte jag i fronten till diskarna, totalt 2st som blåser in över diskarna.

Kablage som saknar sleeve är lindat med tygtejp.

140mm´s snurrar i 700-800v/m.
Alla dom andra 120mm, 3st, sitter på en moddad zalman fanmate och gör ca 800v/m.
Xsilence går via pwm och idlar runt 800, efter cputemp
går upp, ca 55grader, spinner den upp på ca1500v/m.

4890 kortet idlar runt 50grader vid ca1500v/m, spel nån timme ligger det på ca60grader och ca2000v/m

Temps:
Diskar ca 30-35 efter 3tim
Coretemp surf 39 @ 2,6ghz
Coretemp occt @ 1tim 55-60 @ 3,48ghz
Coretemp prime 23tim top 69grader @ 3,48ghz

Hardware:
Intel Q6600@8x435fsb
Noctua NH-U12P med xsilence 120mm pwm
2xFD 140mm
3xFD 120mm
4x2GB A-Data OEM, 5-5-5-15
Asus P5Q-E
Asus 4890TOP 1GB, ena fläkten på 7v
2xSAMSUNG 400GB
1xWD Black 640GB
Samsung SH-S223Q
Corsair HX520

Besök albumet: Workstation av amdmannen

Permalänk
Avstängd

nice. jag ska nog köpa ett likadant chassi snart när jag köper helt ny dator.

10p=)

Visa signatur

datordelar for sale: www.marknaden.webs.com

Permalänk

Chassiet är mycket bra för pengarna, helt klart.
Inte en vass kant har jag träffat på.
Dock fick jag plocka fram hårtorken och värma upp dämpmattan på sidoplåtarna, men inget att gnälla över
Enda som man skulle önska var att det fans nån cm till bakom moderkortsplåten för kablage samt att mellanväggen mot baksidan av diskarna var annorlunda utformad så sata/spänningskablage hade kunnat dras den vägen istället.

Kanske slutar med att jag kapar bort lite plåt för att skapa det.

Tack

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk
Avstängd

Väldigt snyggt

Permalänk
Medlem

fiiint!

Visa signatur

Vi är alla nybörjare i början, glöm aldrig det.
1: Mozart TX - MSI Big bang-Xpower - i7 980x på vatten - GTX480 Sli - 12gb Dominator - 2x 128gb SSD raid0
2: Stacker 830 Nvidia - QX9650 (H20) - EVGA 780i - 9800GX2 (H20) - 8gb XMS2 - 150gb vraptor Raid0 + 5,2Tb

Permalänk
Avstängd

så kan du bara inte ha fläktarna konfade, strider mot naturlagarna...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
så kan du bara inte ha fläktarna konfade, strider mot naturlagarna...

För att varm luft stiger?
Spelar ingen större roll, efter årtal att slaviskt följa just det har jag gått mot det och provat själv, inte bara läst mig till det, resultatet är lika med noll för min del
Så, jo klart jag kan

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk
Medlem

Köpte likadant, Stilrent och funktionellt n1

Visa signatur

För vissa borde de gå

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt, väldigt stilrent och bra kabeldragning. Har aldrig riktigt gillat det där chassit till hundra men du har fått mig att tänka om lite och jag måste säga att det väldigt smart och snygg placering av HDD's.

En liten fråga bara, var har du hittat SATA-kablar som inte är standard-röda eller i någon konstig uv färg?

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1ck0
Mycket snyggt, väldigt stilrent och bra kabeldragning. Har aldrig riktigt gillat det där chassit till hundra men du har fått mig att tänka om lite och jag måste säga att det väldigt smart och snygg placering av HDD's.

En liten fråga bara, var har du hittat SATA-kablar som inte är standard-röda eller i någon konstig uv färg?

Dom kommer från min Rocket Raid kort som sitter i filservern, fick med 8st när jag köpte kortet.
Dock är dom lite långa så som det ser ut idag, men som jag nämnde tidigare kommer jag nog skära upp lite i plåten på baksidan för att dra alla sata+spännning den vägen istället, utmed golvet blir det, så då tror jag inte dom kommer vara för långa.
Dom är mjuka vilket är trevligt, men saknar låsclips.

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk

ser helt okej ut. 9P

Permalänk
Medlem

snyggaste hittentills, ska lätt ha titan r2:an

Visa signatur
Permalänk
Medlem

amdmannen kör intel och nvidia?!

Lite speciellt med blå kablar... in a good way

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
amdmannen kör intel och nvidia?!

Lite speciellt med blå kablar... in a good way

Haha, det fanns en tid när amd was the name
Var reggad här på swec tidigare under annat namn men haft amdmannen sen 00 eller 01 tror jag och reggad här som just amdmannen sen 04a.

Haft ett antal olika amd system under 2år ca. men valt Intel till slut varje gång eftersom jag tycker det känns rappare.

Senast var min filserver som fick ett annat Gigabyte mobo ihop med en x2 5000BE men maken till slöhög fick man leta efter
Kom över en E6400 som jag upplever rappare, även om den med är slö

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amdmannen
Haha, det fanns en tid när amd was the name
Var reggad här på swec tidigare under annat namn men haft amdmannen sen 00 eller 01 tror jag och reggad här som just amdmannen sen 04a.

Haft ett antal olika amd system under 2år ca. men valt Intel till slut varje gång eftersom jag tycker det känns rappare.

Senast var min filserver som fick ett annat Gigabyte mobo ihop med en x2 5000BE men maken till slöhög fick man leta efter
Kom över en E6400 som jag upplever rappare, även om den med är slö

Mjo, med på vad du menar. Hade själv ett AMD system där kring 01-02 som jag var riktigt nöjd med. En s754 clawhammer och senare en newcastle, jäklar vilket drag! Tror jag har kvar grejerna liggandes i någon låda. För mycket nostalgivärde för att säljas.

Men nu är det intel som gäller, både server med atom och stationär med Core2Duo. E6320 börjar ju bli lite med åren men fungerar bra så länge man inte kastar nya spel på den. Men letar efter en ersättare till rätt pris.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Stilrent chassi, mängder av diskutrymme, dock skulle jag vilja se lite bättre kabeldragning och passande komponenter

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rafferaffe
Stilrent chassi, mängder av diskutrymme, dock skulle jag vilja se lite bättre kabeldragning och passande komponenter

Ptja, bättre kabeldragning, klart allt går att förändra/förbättra/försämra, tänkte du på bakom moboplåten är det svårt eftersom utrymmet är som det är, men som jag nämnde innan har jag en idé som ska sättas i verket för att reda ut en del där.
Var det inte det du hade i åtanke får du gärna fylla på med vad.

Passande komponenter? det bör du förklara närmare

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Måste säga att jag gillar verkligen Titanfronten och ångrar mig lite, men bara liite att jag inte väntade på det
- Riktigt fräsigt med blå kablar får jag tillägga, sen ser jag att du har samma tänk som mig ang. fläktar och Noctua CPU-kylningen, känns bra att jag inte är ensam då!

Allt som allt, tjusigt bygge! - Men skulle gärna se fler bilder av själva fronten!!

Mvh, Eduardo

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk

Det kommer fler bilder, work in progress
Försöker för stunden få proppen stabil vid lite högre hastigheter.

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk

Ändrade om lite.
Drog om sata samt spänningsmatning enligt vad jag nämnt innan, dock saknar jag fortfarande kontakterna till spänningsmatning till diskarna så ännu är det standard kablage till det.

Flyttade 140mm i taket till bakre platsen, vände också på den så den nu suger ut luft istället för att blåsa in.
På cpu temperatur gjorde detta inte någon skillnad men på diskarna var det skillnad.
Från att peeka på 41 grader på 2 ligger dom på 32 som max nu, 30-32 grader mellan alla.
Den nedre 120mm fläkten blåser fortfarande ut luft

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk

Var köpte du ditt chassi? Har försökt beställa ett likadant, men ingen har det =(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulrapist
Var köpte du ditt chassi? Har försökt beställa ett likadant, men ingen har det =(

La en beställning direkt när nyheten dök upp att det skulle komma, ca. 3v innan släppet.
Tog min från Inet.se

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk

Uppdaterat lite, bilder kommer framöver

Bytte ut den nedre FD 120mm till 140mm, vände på den så den nu suger luft från undersidan, katten gick bort och slipper därför att fylla filtret med katthår.

Nytt gfx, från 8600GT till Asus 4890 TOP.
Nytt mobo Asus P5Q-E.
PWM styrd cpufläkt från xsilence.
Ny systemdisk, wd black.
Gjorde av med lite samsung diskar som jag hade i, sålde en burk med 1,6TB disk i

Testat att vrida cpu kylaren 90grader så den övre 140mm suger på "baksidan" av kylaren samt att cpu fläkt drar luft på baksidan av gfx.
Helt kass eftersom disktemp steg med 8 grader, gfx 5grader högre etc.
Tydligen stördes luftflödet såpass att temperaturen steg.

Nya mobot gav lite mer kontroll via bios på spänningarna så lite högre fsb men lägre cpu spänning

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...