Permalänk

Amd 955 går i 800MHz

Har lite problem med min nya processor. Upptäckte att den gick i 800MHz enligt cpu-z har stängt av c and q men den ligger fortfarande på 800MHz. Windows kontrollpanel säger 3.2GHz. Vet inte vad jag ska göra

Permalänk

Kolla under belastning

Permalänk

Ligger på samma

Permalänk
Medlem

slå av AMD cool & quiet i bios och skåda mirakel!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
slå av AMD cool & quiet i bios och skåda mirakel!

Läs tråden...

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Kolla upp så du inte har låst multipel i BIOS, annars uppdatera skiten.

Permalänk

cool & quiet är av kör senaste BIOS multiplien har jag ställt på 19 men cpu-z säger 4x så tycker de verkar väldigt skumt, speciellt när windows säger 3.9 och cpu-z 0.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kölvring
cool & quiet är av kör senaste BIOS multiplien har jag ställt på 19 men cpu-z säger 4x så tycker de verkar väldigt skumt, speciellt när windows säger 3.9 och cpu-z 0.8

Testa och kör t.ex. 3dmark vantage och se vad du får för score, man bör väl få ca 11k med en 955 på 3.2GHz.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Låter väl lite som en bugg i CPU-Z ? testa kolla med lite andra program också

Permalänk

core-temp säger samma sak, jag kör windows 7 kan de ha med saken att göra?

Permalänk
Medlem

Låter som att Bios inte känner igen din nya CPU, och du behöver uppdatera det för att det ska fungera som tänkt

Skriv moderkort och vilken CPU du har så kan folk kolla på några minuter vilken version du behöver av bios

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

kör ett gigabyte GA-MA790FX-DQ6 men har redan uppdaterat till den senaste BIOS för att moderkortet skulle känna igen processorn. Processorn är en amd Phenom II X4 955.

Permalänk

Ställ inte in något i BIOS, kör på auto.

Permalänk

fick cpu score 17663 i 3dmark vantage trial edition, samt att 3dmarks registrerar också att processorn går i 3,8 någon som vet vad som är en acceptabel cpu score?

Permalänk

Isåfall fungerar det som det ska. Känns dock lite oseriöst att ge sig på överklockning när man har problem att ens hålla processorn på standardklock.

Permalänk
Entusiast

Min processor ligger och puttrar på i 800mhz. Men så fort processorn sätts i arbete så hoppar den omedelbums upp i 2600mhz. Jag trodde först oxå att det var nåt fel. Men en mer kunnig polare sa att det är så, förutsatt man inte deaktiverar den funktionen. Vilket han inte alls tycktes behövdes

Testa kör OCCT så ser du att den kommer ligga lågt när den står i idle. Men så fort den sätts i load kommer den hoppa upp i maximal mhz...

Permalänk

Inget utav programmen registrerar nån högre frekvens än 800MHz, Jag begriper mig inte på skiten...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kölvring
fick cpu score 17663 i 3dmark vantage trial edition, samt att 3dmarks registrerar också att processorn går i 3,8 någon som vet vad som är en acceptabel cpu score?

17663 i cpu score? Låter lite väl mycket. Du råkar inte ha ett nvidiakort samt physx aktiverat? Isåfall stäng av physx och kör testet igen.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

testa energischemat "hög prestanda".

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kölvring
Inget utav programmen registrerar nån högre frekvens än 800MHz, Jag begriper mig inte på skiten...

Så du har testat OCCT och den ligger fortfarande på 800mhz när programmet belastar alla kärnor?