Permalänk

2 processorer (multi cpu)?

Tja det står att min dator har 2 st: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.40GH

Vad menas det med att jag har två, är det dual core eller???

Permalänk

Du har antagligen en P4 Prescott processor. Den har något som kallas för hyperthreading vilket innebär att varje fysisk kärna består av 2 logiska.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrikringdahl
Du har antagligen en P4 Prescott processor. Den har något som kallas för hyperthreading vilket innebär att varje fysisk kärna består av 2 logiska.

men vad är det bra för?

och i ett program som jag testade min processor i stod det: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.40GHz (multi cpu)

så här står det i EVEREST: Multi CPU

Moderkorts ID OEM00000 PROD00000000

CPU #1 Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.40GHz, 3401 MHz

CPU #2 Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.40GHz, 3401 MHz

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyper-threading

Ger bättre prestanda i flertrådade applikationer.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

kan garantera att det inte ger bättre prestanda i flertrådade spel.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk

Pentiums hyperthreading är ju inte optimal, men ger en boost i program som stöder flera trådar. Spel brukar dock inte gagnas speciellt mycket.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
kan garantera att det inte ger bättre prestanda i flertrådade spel.

Varför skulle det inte göra det? Är ju precis det som är meningen med hyperhtreading, att hantera flertrådade applikationer snabbare. Precessorn lär ju inte se skillnad mellan ett spel eller ett annat program, därmot vet jag att man kan få försämrad prestande i enkeltrådade spel/program.

I wPrime vinner man en jäkla massa på att använda hyperthreading och två trådar iallafall, har för mig det va ~30% förbättring.

Visa signatur

l Lian Li O11 Evo l Ryzen 7800x3d l Asus Rog Strix B650E-F l Lian Li Galahad SL 360 l 32GB G.Skill Trident Z5 6000Mhz cl30 CL9 l MSI 1080TI Gaming X l Samsung 970 evo plus 2tb l WD Black SN850X 2tb l Corsair TX750M 750w l

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban_M
Varför skulle det inte göra det? Är ju precis det som är meningen med hyperhtreading, att hantera flertrådade applikationer snabbare. Precessorn lär ju inte se skillnad mellan ett spel eller ett annat program, därmot vet jag att man kan få försämrad prestande i enkeltrådade spel/program.

I wPrime vinner man en jäkla massa på att använda hyperthreading och två trådar iallafall, har för mig det va ~30% förbättring.

Jo i teorin är det så men med dessa P4:or hjälper det inte speciellt mycket, då de ju är "långsamma" med dagens mått mätt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Jo i teorin är det så men med dessa P4:or hjälper det inte speciellt mycket, då de ju är "långsamma" med dagens mått mätt.

Jo det är sant, men på Zax89 låter det som att det skulle vara bättre utan och det har ja lite svårt att tro på.

Visa signatur

l Lian Li O11 Evo l Ryzen 7800x3d l Asus Rog Strix B650E-F l Lian Li Galahad SL 360 l 32GB G.Skill Trident Z5 6000Mhz cl30 CL9 l MSI 1080TI Gaming X l Samsung 970 evo plus 2tb l WD Black SN850X 2tb l Corsair TX750M 750w l