Byte av moderkort, får inte 6GB ram att fungera.

Permalänk
Medlem

Byte av moderkort, får inte 6GB ram att fungera.

Hej.
Jag har bytt moderkort ifrån Gigabyte P35-DS3 till Gigabyte EP45-UD3LR.
Mina ram-minnen: Corsair Dominator PC8500 2 X 2 GB + 2 X 1 GB
Innan jag bytte moderkort kollade om mina nuvarande ram-minnen har stöd för moderkortet, och det har dom. Jag använder mig också av korrekta inställningar.
Allting verkar att fungera korrekt förutom att jag inte får någon bild om jag använder 6GB Ram.
Jag får bild när jag använder enbart 2GB eller 4GB.
Alltså enskilda stickor i dual-channel, men inte fyra stickor samtidigt.
Mitt förra moderkort (Gigabyte P35-DS3) klarade att köra 6GB ram-minne galant.

Någon som vet anledningen till varför och som kan hjälpa mig?

CPU: Intel Quad-Core Q6600
Moderkort: Gigabyte EP45-UD3LR
Ram: Corsair Dominator PC8500 2 X 2 GB + 2 X 1 GB
PSU: Corsair 550w

Permalänk

Kolla i manualen vilka slottar som du måste använda FÖRST. Har för mig att LGA775 plattformen inte behövde det men kolla ändå.

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Jag läste manualen innan jag satte i ram-minnen.
Jag har startat med ram-minnen i olika slottar utan framgångar.

Permalänk

Jag tror det beror på att moderkortet inte stöder alla stickorna i i den original hastigheten. Man kan klocka upp dit med 4st stickor, men inte som standard hastighet...

Så är det ialf på moderkort med p35 krets.

4st PC6400 fungerar men inte 4st PC8500

mvh Dennis

Visa signatur

Mac (Retina 5K, 27-inch, 2017) 3,5Ghz i5, 24GB RAM, RADEON PRO 575 4096MB, Flash 500GB.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare så kunde jag köra 6Gb med mitt gamla moderkort P35-ds3.

Permalänk
Medlem

När jag köpte nya minnen till min gamla sa dom i affären att intel chipsets bara klarar om alla minnen är samma lika dana (samma serienummer), men intel kanske har fixat det nu eftersom du kunde på ditt gamla moderkort

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Start med 2 minnen, ställ in manuellt i bios. Öka Vmem några tiondelar. Eventuellt sänk timinen något steg. Stäng av och montera resterande minnen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag har testat det men det fungerar fortfarande inte.
Finns det inga andra möjligheter?

Jag känner till många personer som använder sig av 6GB ram-minne men när jag ringde Komplett så sa dom att man INTE kunde ha två olika storlekar på ram-minnen oavsett om dom är ifrån samma tillverkare/hastighet osv.

Permalänk
Medlem

det var det jag sa och de som använder 6GB använder oftast 3x2GB och inte 2x2GB+2x1GB ramminnen, jag köpte mina gamla på Jmedata och där sa dom att AMD chipsets klarar om du har olika minnen från olika tillverkare och/eller olika hastigheter men INTEL inte klarar det
varför bytte du moderkort egentligen?

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6