Permalänk
Medlem

Varm i5?

Hej!

Fick upp min nya rigg igår. Testkörde och installerade program idag, verkar fungera hur bra som helst, tills nu.

Testkörde Sciencemark 2.0 och hade uppe CPU-Z för att övervaka klockfrekvensen, och såg att min cpu låg och throttlade vid 1.2-1.6GHz. Blev skitskraj och tittade snabbt på tempen i asus probe och såg att den flög upp till 75 grader så fort jag testade programmet, men sen går ner till runt 40 när jag ligger och surfar.

Jag öppnade datorn för att trippelkolla att CPU-kylaren sitter rätt, och det verkar verkligen som den gör det!!
Använder intels standard Box kylare. Den "klickar" när man trycker i de fyra armarna i läge och sitter fast som den ska..

Förslag?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vad visar sensorerna när du testar med realtemp? med tanke på att du har energisparfunktioner påslagna (du lär inte ändrat på dem med tanke på din kunskapsnivå, no offence) klockar din processor ner sig automatiskt om den inte används. Kolla temperaturer i realtemp i idle respektive en runda i intel burn test.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kan konfigurera om BIOS :-). Det jag är orolig över är CPUns plötsliga temperaturökning, det betyder ju att kylaren inte sitter ordentligt!

Ja, energisparfunktionerna "Speed tech ngt" är påslaget. Men vid prestandatest borde ju cpun inte gå ner i klockfrekvens, eller hur?

Ska testa realtemp, brb

EDIT: Real Temp visar samma sak. Det är ju helt ologiskt att tempen stegar från 50 upp till 75 på ett par sekunder... Blev väldigt orolig, men det är ju skönt att CPUn klockar ner sig när det blir för varmt!

Blir en ny kylare till helgen..

Permalänk
Medlem

Från 50 -> 75 på ett par sekunder är inte ologiskt alls. Tänk dig hastigheterna en CPU jobbar i, då tar det inte lång tid för den att bli varm vid en ökning.

Men jo, jag förstår vad du menar. Den känns lite varm faktiskt...

Permalänk
Avstängd

min xeon w3540 idlar runt 35c drar upp till 75-80c direkt... det är ingen fara alls... dom gör så intels cpu's varma som attans är dom... ska man kyla en i5/i7 så får man ha en bra vattenkylning för att få ner tempsen..

Permalänk
Medlem

Jag kör en i5 på standard kylaren fortfarande i 2.8Ghz, och den blir varm när man kör tex Prime95.
Med CoreTem, ligger sammtliga cores runt 45-48C idle, full load till 72C med Prime. Dock skall sägas att jag spelar en del och har aldrig kommit upp till 60C i core temps i något spel eller annat program, ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spider71
Jag kör en i5 på standard kylaren fortfarande i 2.8Ghz, och den blir varm när man kör tex Prime95.
Med CoreTem, ligger sammtliga cores runt 45-48C idle, full load till 72C med Prime. Dock skall sägas att jag spelar en del och har aldrig kommit upp till 60C i core temps i något spel eller annat program, ännu.

Har du kollat så inte processorn klockar ner sig själv?? Hur monterade du kylaren? Jag tryckte endast ner de fyra expandernitarna i moderkortet tills det klickade till, och har kikat efter och den verkar sitta fast.

72 grader för en CPU känns lite som ett gränsfall. Jag som är försiktig hade valt att försöka få ner temperaturen en aning.

Köpte en ny kylare från Inet i alla fall. Datorn ska ju inte behöva throttla!??!

Kunde knappt sova inatt Hehe

/Oscar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prodigy
min xeon w3540 idlar runt 35c drar upp till 75-80c direkt... det är ingen fara alls... dom gör så intels cpu's varma som attans är dom... ska man kyla en i5/i7 så får man ha en bra vattenkylning för att få ner tempsen..

Det låter ju inte så bra! Min gamla Athlon XP 1900+ drog iväg sakta men säkert mot 55 grader ibland, men inte mer. Visst att dagens processorer är varmare, men i5 känns ju inte som den är så varm?? låg TDP, 45nm, låg klockfrekvens osv..

Permalänk
Avstängd

men det är quad cpus vi snackar om här inga singel dual cores inte...

Jag har en noctua kylare men ska man ha bra kylning med den så får man ha en delta fläkt som låter som ett rea plan om du vill ha bra temps lr en bra vattenkylning...

Tro mej jag har testat allt för att få ner tempsen.... polarna som håller på med OC åt företag på olika tävlingar osv säger i7 o quads är varma live with it.-...

Kommer nog inhandla mej en schysst vatten kylning nån gång... men men..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prodigy
men det är quad cpus vi snackar om här inga singel dual cores inte...

Jag har en noctua kylare men ska man ha bra kylning med den så får man ha en delta fläkt som låter som ett rea plan om du vill ha bra temps lr en bra vattenkylning...

Tro mej jag har testat allt för att få ner tempsen.... polarna som håller på med OC åt företag på olika tävlingar osv säger i7 o quads är varma live with it.-...

Kommer nog inhandla mej en schysst vatten kylning nån gång... men men..

Oj läste lite fort, Quadcores blir nog varmare ja!

Hade för mig att i5 är svalare än i7?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon88
Oj läste lite fort, Quadcores blir nog varmare ja!

Hade för mig att i5 är svalare än i7?

det kan jag säga rakt av att den inte va min I7a låg på 55 grader med 4 cores och HT på slaget när den sen gick utan så låg den på 45 grader. denna ligger på samma temps som med HT on

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.