ny mobil med bra kalender?

Permalänk
Medlem

ny mobil med bra kalender?

Jag går i tankarna att skaffa ny mobil då min gamla har börjat dö i skärmen, halva pekskärmen reagerar inte på pekningar.. (en SE g700)

detta gör jag:
-kalendernoteringar, har säkert 20+ per månad
-SMSar, skickar minst 15 sms om dagen
-surfar, tyvärr så är sidorna värdelösa på denna mobilen, annars hade det nog blivit mer

jag vill ha en mobil som kan synka med en kalender jag har på datorn/nätet. det går bra om den synkar först när jag kommer hem och sätter mig vid datorn men om jag slipper använda en sladd så är det ännu bättre.
jag har ett trådlöst nätverk hemma som den kan använda sig av och uppdatera kalendern eller så får den gå online och göra det. kommer nog skaffa fri surf med halebop som ger 500mb per månad innan de stryper hastigheten.

egentligen gillar jag inte touch, men alla lite mer användbara mobiler idag har ju bara touch. jag lyckas nämligen alltid med bragden o stänga av samtalet med örat när jag snackar. lagom störigt.

musik lyssnar jag aldrig på med mobilen och spel blir det kanske max en gång varannan månad.

GPS hade jag gärna sett att den har, men vill inte behöva betala hela tiden när man använder den isf, då blir det omotiverat dyrt.

den används som väckarklocka dagligen, så den måste ha alarm, med snooze.

den får inte vara ömtålig. de flesta jag haft har en livslängd på 1år. vilket jag tycker är på tok för lite. vissa har haft ännu mindre. den ligger 1/3 av sitt liv på nattduksbordet och 2/3 av sitt liv i min jeansficka.

vad finns det för alternativ där ute? jag har av någon anledning snöat in mig på iphone och HTC hero. har aldrig provat någon av de. vilken av de är vettigast för mina krav? finns det någon som är ännu bättre för mina krav?

Permalänk
Medlem

Tror nog iPhone 3g/3gs eller HTC hero passar bäst.

iPhone har inte så lång livslängd om du är en person som råkar tappa mobilen ofta ^^

Permalänk

iPhone verkar klippt och skuren för dig. Du behöver inte heller oroa dig för att stänga ner ett samtal av misstag, då skärmen stängs av när du tar telefonen till örat

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Ja, vad du letar är ju en iPhone helt klart.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

jag brukar inte tappa min mobil så ofta. skulle snarare vilja säga att jag gott o väl aldrig tappar min mobil.

Permalänk

Kalendern på både Iphone o Hero suger. Duger inte för seriöst bruk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Kalendern på både Iphone o Hero suger. Duger inte för seriöst bruk

Jaha, vilken mobil har en som är bra då?

Inte WM i alla fall, Blackberry?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

om nu kalendern suger så uppskattar jag svar om vilken mobil som isf gäller? vill inte skaffa en extra pryl som kan gå i sönder då det känns som att det är just vad som kommer ske.

hur fungerar GPS på iphone och hero? kostar det ngt extra att använda den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jazon
om nu kalendern suger så uppskattar jag svar om vilken mobil som isf gäller? vill inte skaffa en extra pryl som kan gå i sönder då det känns som att det är just vad som kommer ske.

hur fungerar GPS på iphone och hero? kostar det ngt extra att använda den?

Kalendern är super på båda.
Vet inte vad "NisseGurra" yrar i.

Ang, GPS så kostar själva GPSn ingenting, men om du ska ha navigering och sånt så kan du ju få punga ut cash. Men då är det mjukvaran du betalar för.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

men vad har man om man inte betalar ngt med GPS då? vad kan den göra gratis om det kostar att navigera?

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jaha, vilken mobil har en som är bra då?

Inte WM i alla fall, Blackberry?

Nokia och SE har bra kalendrar. finns även vettigt till MS os.
Att säga att iphone och android skulle ha ha bra kalender visar på att man inte använder kalendern seriöst.

Permalänk
Medlem

Min farsa har en iphone 3g och han använder kalendern HELA TIDEN, o han älskar den..

Visa signatur

Tjenare!

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att Kalendern i HTC Magic (Android utan Sense) är betydligt mycket bättre än kalendern i Hero.
Kan inte riktigt förstå varför HTC har ändrat en massa prylar i Hero-kalendern som fungerar väl och är logiska i standard Android.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Nokia och SE har bra kalendrar. finns även vettigt till MS os.
Att säga att iphone och android skulle ha ha bra kalender visar på att man inte använder kalendern seriöst.

SE och Nokia kalendrar är ju lika basic som den i iPhone?

Däremot skulle jag kunna säga att WM har bästa kalendern vad det gäller information om aktiviteter och agenda, men den suger så otroligt hårt när det kommer till allt annat.

Vad är det du saknar i iPhone kalendern och i HTC/Android kalendern?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
SE och Nokia kalendrar är ju lika basic som den i iPhone?

Däremot skulle jag kunna säga att WM har bästa kalendern vad det gäller information om aktiviteter och agenda, men den suger så otroligt hårt när det kommer till allt annat.

Vad är det du saknar i iPhone kalendern och i HTC/Android kalendern?

Iphone och androd saknar vettiga dag och vecka-vyer. Även agendalistan är halvdan.
Till Hero finns div widgets som bättrar på lite, tex pure widget. Kanske finns dito till Iphone. Kolla gärna in kalendern i N900: så ska det se ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jazon
men vad har man om man inte betalar ngt med GPS då? vad kan den göra gratis om det kostar att navigera?

Alltså, GPS KOSTAR ALDRIG ATT ANVÄNDA. GPS-signalerna som satelliterna skickar ner från rymden är gratis för vem som helst att lyssna på. Det som kan kosta är datatrafik, om programmet du använder strömmar kartorna från internet enligt behov istället för att lagra dem lokalt. Alla iPhone-abonnemang värda namnet har väl obegränsad data, så det ska inte vara nåt problem.

iPhone har en väldigt fin variant av Google Maps inybyggd, men du kan inte navigera med den utan du får en prick på kartan där du befinner dig, ruttanvisningar samt att du kan söka efter typ "pizza" och få upp alla pizzarestauranger omkring dig som kartnålar på kartan. Precis som maps.google.com på webben alltså.

Google Maps funkar inte som en bil-GPS av den enkla orsak att Google (och Googles kartleverantörer) inte tillåter att man navigerar med kartmaterialet.

Alla kvalitets-navigationsprogram med röster, kartor och sånt kostar pengar. Du betalar ju för det när du köper en bil-gps, och du måste också betala när du köper programmet till din telefon om det så må vara en iphone eller en Nokia. Nokias egna kartprogram kan heller inte navigera i standardversion utan den funktionaliteten finns i ett skilt abonnemang med löpande kostnad.

Det här håller på att ändras, och nån kommande androidtelefon kommer att ha google maps-baserad navigering också. Denna funktion finns dock inte på iPhone, eller nån annanstans ännu för den delen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Google Maps funkar inte som en bil-GPS av den enkla orsak att Google (och Googles kartleverantörer) inte tillåter att man navigerar med kartmaterialet.

Alla kvalitets-navigationsprogram med röster, kartor och sånt kostar pengar. Du betalar ju för det när du köper en bil-gps, och du måste också betala när du köper programmet till din telefon om det så må vara en iphone eller en Nokia. Nokias egna kartprogram kan heller inte navigera i standardversion utan den funktionaliteten finns i ett skilt abonnemang med löpande kostnad.

Det här håller på att ändras, och nån kommande androidtelefon kommer att ha google maps-baserad navigering också. Denna funktion finns dock inte på iPhone, eller nån annanstans ännu för den delen.

Google kommer med ett eget gratis navigeringstjosan till android. Men det återstår att se när det kommer till os i europa och inte bara US.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Tips angående GPS.
Till android finns en app som heter RMaps, som har stöd för att använda offline-kartor som man laddar ner via datorn med hjälp av TrekBuddy Atlas Creator.
TrekBuddy Atlas Creator: http://sourceforge.net/projects/trekbuddyatlasc/
RMaps: http://www.androlib.com/android.application.com-robert-maps-j...

Permalänk
Medlem

Har en G900 (hade en G700 som pajade) som jobbmobil och en HTC Hero som privat. Tycker att kalendern i min Hero är mycket bättre, använder den till jobbet. Synkroniserar bra med Google kalender. Det jag tycker är bra med kalendern i hero är att jag kan välja vilken/vilka av alla mina google kalendrar jag ska visa eller lägga till objekt i. Detta kunde jag inte i min iPhone jag hade innan.

Jag har inget problem med vyerna i kalendern. Brukar ta upp månadsvyn, sen klicka in på dagen jag vill se. Där får jag upp alla inlagda möten m.m. Pedagogiskt färgkodade så att jag vet vilken kalender som är vilken

Just nu kan man bara få vägbeskrivning i hero vi gps som liknar den man få på hitta.se. Ser dock fram emot google navigation. Det lilla jag har läst om programmet var att det kommer med android 2.0. Har inte hört om någon begränsning om bara i USA. Skulle vara tråkigt

Visa signatur