Permalänk

Ingen bild

Jag försöker hjälpa en kollega att få igång sin stationära dator. Alla fläktar snurrar på bra, men jag får ingen bild, och datorn piper inte till alls. Är det stor sannolikhet att det är moderkortet?

Permalänk
Medlem

Hur gick den sönder?
Vad gjorde ni?

Permalänk

Den hade tydligen bara lagt av.

Permalänk
Medlem

Vist kan det vara moderkortet.

Det kan även vara:
Grafikkortet
Halva nätagget
USB tangentbord eller andra kopplade USB grejer som blockerar.
Skärmen (eller kabeln till den)

Moderkortet är svårast att testa. Enda sättet att veta om det är moderkortet är om man är säker att allt annat INTE är trasigt.

En dator behöver bara 5 delar för att starta med bild (+tangentbord, Mus och skärm). Resten tar man bort för att vara säker att de inte stör eller skadas medan man letar efter felet.

Moderkort
Processorn + Kylaren
1 minne
Grafikkort
Nätaggregat

Permalänk

Ursäkta, jag hade tydligen blivit felinformerad något. Datorn består av sprillans nya ihopplockade delar från Komplett. Jag ringde dem och frågade först och främst om alla delar var kompatibla, och de svarade att minnena inte riktigt var tänkta för det moderkortet, men att de skulle fungera ändå.

Detta är delarna:
- ASUS P6T SE, X58, Socket-1366 (DDR3, ATX, Firewire, GbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)x16)
- Intel Core? i7 920 Quad Processor (8MB, Boxed)
- MSI GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA (PCI-Express 2.0, "Twin Frozr OC", GDDR3, 2xDVI, HD)
- Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 4GB (Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, for Core i5)

Jag provade koppla in ett minne i taget i alla slotsen. Jag provade koppla ur allt "onödigt" som hårddisk, CD-rom, tangentbord, mus, etc. Jag kollade även processorn, och det var väldigt torrt på kylpasta där nere, kan detta vara orsaken, eller borde datorn gett ifrån sig ett pip då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lakestone

Jag provade koppla in ett minne i taget på alla slotsen. Jag provade koppla ur allt "onödigt" som hårddisk, CD-rom, tangentbord, mus, etc. Jag kollade även processorn, och det var väldigt torrt på kylpasta där nere, kan detta vara orsaken, eller borde datorn gett ifrån sig ett pip då?

Så länge kylaren sitter på ordentligt ska det inte vara något problem. Om nu minnena inte är 100% kompatibla, se till att testa med minnen som finns med på Memory Support List (i fall du har några sådana, annars testa med några andra).

Men du har gjort det obligatoriska och testat skärmen mot en annan dator?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baagheera
Så länge kylaren sitter på ordentligt ska det inte vara något problem. Om nu minnena inte är 100% kompatibla, se till att testa med minnen som finns med på Memory Support List (i fall du har några sådana, annars testa med några andra).

Men du har gjort det obligatoriska och testat skärmen mot en annan dator?

Jag fick tag i ett äldre grafikkort utan DVI-uttag och fick genast bild. Den gamla skärmen kräver nämligen en DVI-converter för att kunna kopplas in i det nya grafikkortet. För att tunna ut fältet ytterligare, provade jag med annan converter (fler pinnar), utan resultat.
Jag vet inte om det beror på grafikkortet eller att skärmen är för gammal, men jag hade hoppats på att Ni kunde svara på det!

Tack så långt.