Inkoppling ström Asus HD4890

Permalänk
Medlem

Inkoppling ström Asus HD4890

Hej! En dum fråga, har precis fått hem mitt grafikkort som kräver 1st 6-pins och 1st 8-pins kabel till strömmen. Nätagget har dock bara 2st 6-pins PCI-E strömkablar. Till grafikkortet medföljde en kabeladapter för 8-pin med 2 ingående 6 pins, men skall jag koppla båda strömkablarna till adaptern eller 1 till adaptern och 1 till 6 pins porten? Tacksam för hjälp.

Permalänk

Hmm. Rent instinktivt skulle jag säga att du nog tyvärr behöver två 6-pins till adaptern och en till kortet, men sedan hittade jag den här. Verkar ju väldigt skumt om vissa adapters skulle klara sig med en 6-pin in medan andra kräver två. För att vara på den säkra sidan skulle du kunna skaffa dig något i stil med denna, om du har tillräkligt med molexar dvs.

Permalänk
Medlem

Ett jävla helvete med kontakterna. Kör Corsairs 620W med modulära kablar.

Lösningen fick bli 2x vanlig ström -> medföljande 8-pin (corsairs fungerar ej) + 2x 6 pin -> annan medföljande förgrenare

helt mongo....alla kontakter ska vara kopplade, annars bootar datorn inte

Permalänk
Medlem

Detta förklarar en hel del.. fick nämligen inte datorn o boota. Nåja får väl fundera på om det kanske är dags att byta nätagg.. Tack för de snabba svaren

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skall testa koppla som PoopI sade först då jag har alla grejor som behövs. Får dock bli efter helgen då jag beställt lite mer nya grejor till burken.
Måste dock säga att det blir mycket kablar för 1 grafikkort. :/

Permalänk
Medlem

jag köpte också ett 4890 igår och kopplade bara in 1st 6pin och grafikkortets fläktar och lampor var glada, dock fick jag ingen signal till bildskärmen.

Visa signatur

|Intel i7 8700k|ASUS Prime Z370-A| 16 GB RAM @ 3000Mhz | GTX 1080 | SteelSeries Rival 310 | Razer BlackWidow Chroma |
DieMudda™

Permalänk
Medlem

Precis vad jag upplevde, vore intressant o veta om det hoppade igång som det skulle när du kopplade in andra strömkontakten också?

Permalänk
Medlem

J,a du måste ha båda 8pinnarn och 6 pinnarn i kopplade för att det skall fungera.
som tur va så hade jag ett ganska nytt nätagg så jag behövde inte köpa till någon extra kabel.

Visa signatur

|Intel i7 8700k|ASUS Prime Z370-A| 16 GB RAM @ 3000Mhz | GTX 1080 | SteelSeries Rival 310 | Razer BlackWidow Chroma |
DieMudda™

Permalänk
Medlem

Tack för infon, antar att vi kan anse denna tråd som avslutad