Hjälp med fråga gällande uppsägnings tid

Permalänk
Medlem

Hjälp med fråga gällande uppsägnings tid

Hej!
Jag har jobbat på ett företag under sommaren och nu fortsatt lite på helgerna.
Normalt sett har man en månadsuppsägnings tid men jag undrar om det gäller då jag inte skrivit på något kontrakt. så frågan är om jag bara kan sluta när jag vill eller hur är det?.

Visa signatur

With no sacrifice, there can be no victory

Permalänk
Medlem

Vill du sluta? brukar väll inte vara det man vill i dessa tider eller fått jobb på annan plats?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för relation till arbetsgivaren egentligen? Om du inte har skrivit på något borde det vara svårt att kräva något av dig.

Permalänk
Medlem

En månads uppsägningstid är brukligt vid fast anställning. Har du inte en fast anställning (mao skrivit på ett kontrakt) så har du inte heller någon uppsägningstid. Det gäller inte vikarier. Om du är behovsanställd så kan du säga "fuck you" och gå på dagen

Permalänk
Medlem

Personen är behovsanställd. Därmed kan personen tacka nej till erbjudna pass två veckor i förväg. Problemet löst. Om personen istället för att fråga på forumet hade frågat sin chef så hade detta kunnat lösas avsevärt mycket snabbare.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag har försökt få tag på min chef men hon svarar inte, hon är alltid väldigt svår att få tag på. Jag har fått ett kontrakt men har inte skrivit på det än eftersom att det inte stämde riktigt. Och anledningen till att jag vill sluta är för att det är ett skitjobb som jag mår dåligt av.

Visa signatur

With no sacrifice, there can be no victory

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Picard
Jag har försökt få tag på min chef men hon svarar inte, hon är alltid väldigt svår att få tag på. Jag har fått ett kontrakt men har inte skrivit på det än eftersom att det inte stämde riktigt. Och anledningen till att jag vill sluta är för att det är ett skitjobb som jag mår dåligt av.

Ja men då så, du har inget kontrakt alltså. Då kan du gå på dagen om du vill. Du har ju inte tagit på dig något arbetsåtagande. Kontraktet ska ju skrivas på plats innan första arbetsdagen. Det är ju chefens miss. Men givetvis tycker jag du ska prata med chefen men du har som sagt inget åtagande förutom eventuella muntliga överenskommelser.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja men då så, du har inget kontrakt alltså. Då kan du gå på dagen om du vill. Du har ju inte tagit på dig något arbetsåtagande. Kontraktet ska ju skrivas på plats innan första arbetsdagen. Det är ju chefens miss. Men givetvis tycker jag du ska prata med chefen men du har som sagt inget åtagande förutom eventuella muntliga överenskommelser.

Isf. borde inte chefen ha något åtagande att ge lön heller. Om kontraktet förväntades gälla från första anställningsdagen men påskrivningen har blivit försenad pga. formalia anser jag att det rätta ändå är att gå efter kontraktet. Sen kanske man kan få sluta snabbare ändå om de är förstående.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Vad är det för jobb egentligen?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Isf. borde inte chefen ha något åtagande att ge lön heller. Om kontraktet förväntades gälla från första anställningsdagen men påskrivningen har blivit försenad pga. formalia anser jag att det rätta ändå är att gå efter kontraktet. Sen kanske man kan få sluta snabbare ändå om de är förstående.

Förmodligen är det fetstilta som gäller. Muntligt avtal. "Jobba de här passen och du får den här lönen som står i kontraktet". Det är därför jag gjorde det i "fetstil"

Kunde mycket väl hända i ett rättsfall i det här läget att man kommer fram till att chefen inte behöver betala lön då kontraktet inte är påskrivet rent formellt om man inte kommit fram till något via muntligt avtal.

Sen hur man beter sig i den verkliga världen är en helt annan femma. Men rent juridiskt har han inte skrivit på något. Har han inte heller något muntligt avtal så finns där inget avtal.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"