Permalänk

Någon som vet vad skillnaden mellan dessa två är?

3810TZ-414G50n (LX.PE602.065)

och

3810TZ-414G50n (LX.PE602.071)

Permalänk
Medlem

Win7uppgradering

Har ni andra som köpt en Timeline med Vista och beställt Win7uppgraderingen fått den än? Av mig har de dragit pengar för snart en vecka sedan men någon uppgradering har jag inte sett röken av...

Permalänk
Medlem

Jag fick min uppgraderinsgskiva igår, men har inte gett mig på att uppgradera än.. Funderar på om det inte är bättre med en clean install, någon som har en åsikt om det?

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Har du någonstans att lagra de filer du vill behålla i datorn är en clean install det rätta att göra! Tveklöst! Samtidigt är det en tidsfråga, en clean install går tokfort medan en uppgradering kan tugga i måååånga tmmar..
Ett rent operativ är alltid att föredra.
Har inga skivor ännu, men skickar de en skiva med allt skräp på eller en ren windows-skiva och en med drivisar/program? Då är valet ännu klarare.. En ren 7 utan allt acerskräp vore drömmen...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Jovisst kan jag fixa så att jag kan lagra mina filer, det är inga problem.

Man fick två skivor med i paketet:
1. Windows 7 Ugrade Media - Vit skiva med microsofts logga, står även på den "The disc contains 32-bit software only".
2. Acer Upgrade DVD - Contains Acer upgrade Wizard, applications, drivers for Windows 7.

Så en skiva med själva installationen och en med acers skit. Enligt instruktionerna ska man börja med Acers skiva innan man kör den andra skivan. Står även att installationen kommer ta ungefär 2-3h. Tvivlar lite på om man verkligen kan göra en clean install med de här skivorna. Annars har jag tillgång till MSDNAA-konto så kan tanka 32-bits w7 därifrån. Har liksom redan tagit 64-bitars.

EDIT: Efter lite googlande verkar det inte så svårt att göra en clean install med upgrade skivorna. Ska ta och testa mig på det sen.

EDIT 2: Eller kanske inte så enkelt som jag trodde.. Fortsätter leta.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Citat:

Jovisst kan jag fixa så att jag kan lagra mina filer, det är inga problem.

Man fick två skivor med i paketet:
1. Windows 7 Ugrade Media - Vit skiva med microsofts logga, står även på den "The disc contains 32-bit software only".
2. Acer Upgrade DVD - Contains Acer upgrade Wizard, applications, drivers for Windows 7.

Så en skiva med själva installationen och en med acers skit. Enligt instruktionerna ska man börja med Acers skiva innan man kör den andra skivan. Står även att installationen kommer ta ungefär 2-3h. Tvivlar lite på om man verkligen kan göra en clean install med de här skivorna. Annars har jag tillgång till MSDNAA-konto så kan tanka 32-bits w7 därifrån. Har liksom redan tagit 64-bitars.

EDIT: Efter lite googlande verkar det inte så svårt att göra en clean install med upgrade skivorna. Ska ta och testa mig på det sen.

EDIT 2: Eller kanske inte så enkelt som jag trodde.. Fortsätter leta.

Tänkte tipsa om att MSDNAA 32-bits nyckeln fungerar till 64-bits versionen och vise versa. Så ladda ner 64-bits versionen en gång till och använd 32-bits nyckeln. (Det har iaf fungerat för mig och några kompisar till mig.)

----------

Någon som fått ett säkert svar på vad som skiljer:
AS1810TZBK
AS1810TZBL

/John

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John_Mattsson
Tänkte tipsa om att MSDNAA 32-bits nyckeln fungerar till 64-bits versionen och vise versa. Så ladda ner 64-bits versionen en gång till och använd 32-bits nyckeln. (Det har iaf fungerat för mig och några kompisar till mig.)

/John

Jaså man kan göra så med! Det var trevligt att höra! Ska se om man kanske gör det istället då.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Vad skiljer SU7300 och SU4100

Hej,
Jag är i färd med att köpa en av de nya 4810 med dual core prolle!

Konstigt nog har jag hittat lite olika varianter av den. En med processorn SU7300 och en med SU4100
http://www.webhallen.com/prod.php?id=104293
och
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=502171

Ser att det är lite mer som skiljer dem åt, men vad gör processorn för skillnad? Allt jag hittat är att SU7300 har 1mb mer i cacheminne.

Vilken hade dator bör jag välja och varför?

Och slutligen är det någon som vet vad som skiljer beteckningen 4810TG från 4810TZG?

Väldigt tacksam för snabba svar,
vill lägga min beställning omgående!

Permalänk

Om jag har en Windows 7 Ultimate iso på en USB sticka, kan jag installera den och ange min win 7 home key som jag fick med datorn för att installera win 7 home nytt å fräscht?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emni
Hej,
Jag är i färd med att köpa en av de nya 4810 med dual core prolle!

Konstigt nog har jag hittat lite olika varianter av den. En med processorn SU7300 och en med SU4100
http://www.webhallen.com/prod.php?id=104293
och
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=502171

Ser att det är lite mer som skiljer dem åt, men vad gör processorn för skillnad? Allt jag hittat är att SU7300 har 1mb mer i cacheminne.

Vilken hade dator bör jag välja och varför?

Och slutligen är det någon som vet vad som skiljer beteckningen 4810TG från 4810TZG?

Väldigt tacksam för snabba svar,
vill lägga min beställning omgående!

Rent tekniskt är SU7300 en core2duo och SU4100 en Pentium dualcore, men prestandamässigt kan det nästan kvitta... Jag har läst några prestandatester och skillnaden är verkligen marginell. Bryr man sig inte om vad det står på klisterlappen på datorn lär du aldrig märka skillnaden. Däremot finns en grej du ska kolla upp.. Eftersom SU7300 är en core2duo skeppas den förmodligen som en del i centrino2-plattformen (vilket en pentium inte får oavsett hur snabb den är) och då alltså med Intels trådlösa nätverkskort som är både strömsnålare och med bättre prestanda än den Atheros-variant som skeppas med en pentium.. Jag är lite osäker men jag tror att det är så, och stämmer det är detta en större anledning att välja SU7300 än prestandan på processorerna.

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Rent tekniskt är SU7300 en core2duo och SU4100 en Pentium dualcore, men prestandamässigt kan det nästan kvitta... Jag har läst några prestandatester och skillnaden är verkligen marginell. Bryr man sig inte om vad det står på klisterlappen på datorn lär du aldrig märka skillnaden. Däremot finns en grej du ska kolla upp.. Eftersom SU7300 är en core2duo skeppas den förmodligen som en del i centrino2-plattformen (vilket en pentium inte får oavsett hur snabb den är) och då alltså med Intels trådlösa nätverkskort som är både strömsnålare och med bättre prestanda än den Atheros-variant som skeppas med en pentium.. Jag är lite osäker men jag tror att det är så, och stämmer det är detta en större anledning att välja SU7300 än prestandan på processorerna.

Intel sätter prestandastjärnor på sina processorer. Fem är bäst.
SU4100 har enligt Intel två stjärnor och beskrivs som "Tillförlitlig och beprövad".
SU7300 får fyra stjärnor vilket innebär "Avancerade, snabba och intelligenta processorer som hjälper dig att få mer gjort".
Förefaller alltså, enligt tillverkaren själv, som om det är ganska stor verkligprestandaskillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Rent tekniskt är SU7300 en core2duo och SU4100 en Pentium dualcore, men prestandamässigt kan det nästan kvitta... Jag har läst några prestandatester och skillnaden är verkligen marginell. Bryr man sig inte om vad det står på klisterlappen på datorn lär du aldrig märka skillnaden. Däremot finns en grej du ska kolla upp.. Eftersom SU7300 är en core2duo skeppas den förmodligen som en del i centrino2-plattformen (vilket en pentium inte får oavsett hur snabb den är) och då alltså med Intels trådlösa nätverkskort som är både strömsnålare och med bättre prestanda än den Atheros-variant som skeppas med en pentium.. Jag är lite osäker men jag tror att det är så, och stämmer det är detta en större anledning att välja SU7300 än prestandan på processorerna.

Jag har SU4100 men har intel till mitt Wi-fi. Åtminstone enligt enhetshanteran. Intel WiFi link 1000.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vildeville
Intel sätter prestandastjärnor på sina processorer. Fem är bäst.
SU4100 har enligt Intel två stjärnor och beskrivs som "Tillförlitlig och beprövad".
SU7300 får fyra stjärnor vilket innebär "Avancerade, snabba och intelligenta processorer som hjälper dig att få mer gjort".
Förefaller alltså, enligt tillverkaren själv, som om det är ganska stor verkligprestandaskillnad.

Hittade en jämförelse på Notebookreview
SU3500 490 points
SU2300 750 points
SU4100 840 points
SU7300 890 points
SU9400 930 points

(Vista, Passmark CPU Mark 32 bit)

Det är alltså väldigt marginell skillnad på SU7300 och SU4100

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John_Mattsson
Tänkte tipsa om att MSDNAA 32-bits nyckeln fungerar till 64-bits versionen och vise versa. Så ladda ner 64-bits versionen en gång till och använd 32-bits nyckeln. (Det har iaf fungerat för mig och några kompisar till mig.)

----------

Någon som fått ett säkert svar på vad som skiljer:
AS1810TZBK
AS1810TZBL

/John

Mailade PC-City förra torsdagen och inget svar än, återkommer om jag får svar.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Rent tekniskt är SU7300 en core2duo och SU4100 en Pentium dualcore, men prestandamässigt kan det nästan kvitta... Jag har läst några prestandatester och skillnaden är verkligen marginell. Bryr man sig inte om vad det står på klisterlappen på datorn lär du aldrig märka skillnaden. Däremot finns en grej du ska kolla upp.. Eftersom SU7300 är en core2duo skeppas den förmodligen som en del i centrino2-plattformen (vilket en pentium inte får oavsett hur snabb den är) och då alltså med Intels trådlösa nätverkskort som är både strömsnålare och med bättre prestanda än den Atheros-variant som skeppas med en pentium.. Jag är lite osäker men jag tror att det är så, och stämmer det är detta en större anledning att välja SU7300 än prestandan på processorerna.

Rent _tekniskt_ är det endast 1 MB cache som skiljer och VT om jag inte minns fel. I övrigt är det samma processor. Rent _namnmässigt_ så heter dom helt olika tack vare marketing-avdelningen på Intel som säkerligen också hittat på ratingen med stjärnor men som vanligt är det bara att ignorera allt som kommer från marketing-avdelningar.

Permalänk
Medlem

AS1810TZBK som jag fick hem idag är iaf svart!

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk

Nån som upplevt problem med 1810TZ vid hög belastning? Ryktas om att den lätt överhettas.

Verkar annars vara en väldigt vettig plugglaptop.

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Medlem

Min 1810TZ känns aldrig mer än ljummen under hög belastning. Har aldrig känt att den varit nära överhettning. Processortempen har nog aldrig gått över 57 grader. Jämför med min gamla HP som lätt kom upp i 90 grader vid belastning. Så nej, kan nog säga att det är väldigt svårt att överhetta den.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av calleking
Nån som upplevt problem med 1810TZ vid hög belastning? Ryktas om att den lätt överhettas.

Verkar annars vara en väldigt vettig plugglaptop.

CPU drar maximalt 10 W så för att den skulle överhetta måste du ta bort kylflänsen och sitta i en bastu, typ..

Permalänk
Medlem

Såg att PC-City har
Acer Aspire Timeline 1810TZ-413G32n (LX.PJ502.082) i rött för 4990kr nu.
http://www.pccity.se/product/datorer-pc/barbara-datorer-hemma...

/John

Permalänk

Tack för svaren. Blir nog att sälja av min gamla Amilo Si2636 för att sen beställa en 1810TZ.

Julafton kommer tidigt i år

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Medlem

Re: Win7uppgradering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0bbe
Har ni andra som köpt en Timeline med Vista och beställt Win7uppgraderingen fått den än? Av mig har de dragit pengar för snart en vecka sedan men någon uppgradering har jag inte sett röken av...

Jag beställde för ca tre veckor sen tror jag..
Och för två veckor sen drog de pengar från mitt kort, men någon skiva har jag inte sett skymten av!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Win7uppgradering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zorlaco
Jag beställde för ca tre veckor sen tror jag..
Och för två veckor sen drog de pengar från mitt kort, men någon skiva har jag inte sett skymten av!

Fick precis e-mail om att skivorna skeppats och enligt e-mailet skeppades de redan i Torsdags: Shipment Date: 2009/10/29. Trots att man får betala pengar för frakten så lär det vara Air Mail vilket gör att det säkerligen tar ytterligeare en vecka innan skivorna landar i brevlådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
[B]Jag har SU4100 men har intel till mitt Wi-fi. Åtminstone enligt enhetshanteran. Intel WiFi link 1000.

Trevligt, har du en 4810 eller någon annan dator?

Jag är lite kluven, blir trött på att aldrig kunna få en fullständig och korrekt spec på komponenter. Mailar man Acer är dom inte snabba på att ge svar!
Har dock hittat en mer detaljerad spec på Pc-Doctorns hemsida över båda datorerna. Någon som kan hjälpa mig att kasta ett öga på dem och se vad som skiljer?

http://www.pcdoctorn.se/PartDetail.aspx?q=p:2729418 SU4100
http://www.pcdoctorn.se/PartDetail.aspx?q=p:2591068 SU7300

Hur kan prisskillnaden vara så stor ~900:- om det i princip bara är 1mb cache som skiljer?
Det är även mindre HD på den dyrare!

Tack än en gång för många bra svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
Min 1810TZ känns aldrig mer än ljummen under hög belastning. Har aldrig känt att den varit nära överhettning. Processortempen har nog aldrig gått över 57 grader. Jämför med min gamla HP som lätt kom upp i 90 grader vid belastning. Så nej, kan nog säga att det är väldigt svårt att överhetta den.

Min ligger på 54 grader i skrivande stund, med uTorrent, Mozilla, Skype och några word-dokument uppe. Inte ovanligt att den kommer upp över 62.
Så antingen hade du tur, eller så hade jag otur (eller så kör du väldigt, väldigt lätta applikationer;)

Vad har ni andra för temps? (Väldigt ovetenskapligt, jag vet, men intressant att få era uppfattningar huruvida era exemplar är varma eller inte)

Edit:
Däremot -känns- den aldrig varmare än ljummen. Har i tystnad tackat Acer för den "knä-vänliga" tekniken många gånger

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Någon som bytt hårddisk i sin 1810? Vad är det för kabel som ligger över hårddisken och hur tar man bort den? Livrädd för att pajja någonting men vill gärna få in min vertex.

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem

Jag har en 3810 Timeline. Varje gång man startar datorn kommer det fram en ruta med Windows Live Messenger. Hur kan man ta bort detta program som kommer upp vid varje start, jag har inte registrerat mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sagoga
Jag har en 3810 Timeline. Varje gång man startar datorn kommer det fram en ruta med Windows Live Messenger. Hur kan man ta bort detta program som kommer upp vid varje start, jag har inte registrerat mig.

Tryck windowstangent+R
Skriv 'msconfig' (utan apostrofer), Enter.
Tryck på fliken Startup (eller motsvarande på svenska, näst sista fliken).
Leta upp Windows live messenger i listan (inte säker på exakt vad det står, namnet kan vara nedkortat, eller stå under msnmsgr).
Avbocka.
Tryck på Ok.

Går att ta bort andra program som också startas upp, men tänk på att en del viktiga tjänster ligger med i listan också, så var försiktig. (Du kan t.ex. bli av med ljudet om du tar bort fel process.)

Edit:

Ett annat alternativ kan ju vara att avinstallera Messenger, om Microsoft inte har integrerat det i operativsystemet vid det här laget.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Vill minnas att win 7 helt enkelt kallar den "windows live" i autostart-listan under msconfig..

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Kan säkert stämma, har alltid loggat in på WLM och tagit bort autostart där.

Fick också mail om att W7 är skickat för nån dag sen, tror dock inte jag kommer uppgradera. Har kommit underfund med att jag trivs med Vista efter lite tweaking, och då har jag varit väldigt anti-vista tidigare. Bara kört strippat XP.

Någon som vet om det går att installera W7-uppgraderingen på en annan dator, eller är den "låst" till ens Timeline?

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Reparation av Timeline 3810T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Vill minnas att win 7 helt enkelt kallar den "windows live" i autostart-listan under msconfig..

Ja det funkade bra att avbocka Windows Live. Tack för hjälpen!
Men fick Du Malte inget svar på frågan om någon hade sänt in 3810 för reparation av den riskabla kabeln? Köpte en 3810 till min dotter, men hon har ingen lust att packa ner datorn och vara utan den för hur länge.

Antagligen är det ingen fara vid normalt hanterande.