W7 x64 + Catalyst 9.7 = BS

Permalänk
Medlem

W7 x64 + Catalyst 9.7 = BS

tja

har ett ganska stort problem, vettefan varför det blir så men hoppas få hjälp..

bestämmde mig idag för att formatera om datorn och installera Windows 7 x64, hade inga som helst problem med Vista x64 allt flöt på bra även installationen av Catalyst 9.7... MEN nu när jag försöker installera det på W7 så får jag bluescreen, provade igen efter jag fått bluescreen, men då installerar den inte ordentligt och det går inte att starta catalyst och ingen drivrutin är installerad överhuvudtaget... provade formatera om igen och det första jag gjorde när allt va klart var att prova installera catalyst igen men samma sak, bluescreen igen. vafan ska jag göra?

datorn i sign...

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Dina prylar ska ju egentligen funka bra med W7. Testa först med Catalyst 9.6, testa sen att klocka ner processorn, funkar inte det så kör memtest. Finns alltid risk att ett nytt OS triggar något nått i systemet som inte inträffade innan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gilgamesh
tja

har ett ganska stort problem, vettefan varför det blir så men hoppas få hjälp..

bestämmde mig idag för att formatera om datorn och installera Windows 7 x64, hade inga som helst problem med Vista x64 allt flöt på bra även installationen av Catalyst 9.7... MEN nu när jag försöker installera det på W7 så får jag bluescreen, provade igen efter jag fått bluescreen, men då installerar den inte ordentligt och det går inte att starta catalyst och ingen drivrutin är installerad överhuvudtaget... provade formatera om igen och det första jag gjorde när allt va klart var att prova installera catalyst igen men samma sak, bluescreen igen. vafan ska jag göra?

datorn i sign...

Windows 7 installerar ju dina kort under installationen.. du kanske behöver in i enhetshanteraren och avinstallera kortet först sen installera CCC... kan inte minnas att jag hade de problemet.. men värt och testa?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Hjälpsam

Drivrutiner till moderkortet?
Koppla ur din överklockning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

verkar vara som Swesparky sa, tack för hjälpen fungerar fint nu, att de fungerade under Vista var att när jag kör vLite för att ta bort onödiga funktioner så gick det att ta bort själva drivrutiner från installationen men fick inte de alternativen när jag skulle vLite:a Windows 7, kanske kommer i nyare version

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Funkade det för dig när du avinstallerat drivisarna som W7 installerade? Jag installerade nämligen CCC-drivisar på min x64-version men när jag startat om var skärmen bara svart och nu vet jag inte om jag vågar prova igen för redan installerat om igen... Men ta bort gamla innan o sen köra CCC borde funka då lr?

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT