Permalänk

e8400 konfig?

Hej, Jag har sökt som en dåre på nätet och hittar ingenstans hur man får detta att fungera.

Jag har det här i min dator just nu

Moderkort: Asus P5W DH Deluxe
Processor: Intel E8400
RAM: 4X1 GB RAM 800 MHZ (XMS 6400)
Grafik: Asus X1950

När jag tittar till min egenskaper på datorn står det att jag har 2,7 GHZ av 3 samt 3,12 GB ram av 4.

Hur gör jag för att få detta ursäkta språket "fanskapet" att fungera som det ska, dvs att processorn levererar 3 ghz samt ramen 4 GB.

Sitter på windows 7 64 bitars.
Vad jag har förstått ska det vara inställningar i bios men jag hajjar inte vad man skall göra. Det är något med ramen och processorn har jag åxå förstått

Bilden fryser till titt som tätt och det har varit så här i säkert 9 månader nu jag lackade ut totalt och använder bara min laptop.

Men nu när den trista mörka hösten har kommit blev jag sugen på att börja lira spel igen.

Tacksam för all hjälp!

Mvh Jonas

Visa signatur

Massor med gigahertz och gigabyte.

Permalänk

Finns mängder om det här på forumet om man vet vad man ska söka efter

Anledningen till att du har 2,7 på procesorn beror nog på intel speedstep. En "grej" som klockar ner processorn för att den ska gå svalare när inte all kraft behövs.

Att du har 3,12GB skulle stämma om du hade ett 32bit OS men nu när du säger att du inte har det verkar det lite knas så jag vet inte

Permalänk

Jag stängde av speedstep och nu startar inte skiten måste resetta och asus har ju plaserat batteriet jättesmart under grafikkortet. Några andra ideer? ska man inte hålla på och synka processor med ram? helst utan krasch

tack på förhand

Visa signatur

Massor med gigahertz och gigabyte.

Permalänk
Avstängd

att du har 3,12gb av 4 är för att du inte aktiverat nått med memory remaping. Och att din processor går i 2,7ghz låter väldigt udda men närmsta normala uträkning jag ser, är att du kör din processor med en multiplier på 8X istället för 9X kolla bios om detta. Kan vara så illa att du måste updatera bios

Till er som tror på speed step så är inte 6*333 =2,7 utan 1,98 så 2ghz borde den ha varit på

edit:

Core 2 Duo E8400 (3.00GHz,1333FSB,L2:6MB,65W,rev.E0) ALL 2103
Optional Support for 45nm Wolfdale / Yorkfield CPUs, Refer to FAQ

Kolla din bios för 2103 är den som kan stödja din processor har du inte den så kan det va det som gör att du inte kan köra den högre en 8X mulitplier

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.