Permalänk

Dator som router/accesspunkt

En dator som med trådat nätverkskort får dynamisk IP från ISP.
denna dator har ett trådlöst nätverkskort som inte används, hur konfiguerar jag detta för att datorn ska agera router mha det trådlösa till laptop / ps3?

Windows 7 är operativsystemet.

Visa signatur

Micke - 27Mhz - Kanal 6FM / 24USB
Locator: JP93US

Permalänk
Medlem

Med det här programet.
http://connectify.me/
Stod något om det i ngn webbtidning, var det swec?
Finns någon halvfärdig funktion i windows 7. Några har gjort ett program som använder den.

Permalänk

okej, tackar.. skickar länken vidare till brorsan så får vi se hur de funkar...

Visa signatur

Micke - 27Mhz - Kanal 6FM / 24USB
Locator: JP93US

Permalänk

funkade inte med connectify.. det använder ett annat säkerhetsprotokoll än vad PS3 stöder..
något annat tips hur jag gör? eller något annat program som man kan välja annan eller ingen säkerhet med?

Edit: PS3an stöder inte heller Ad-Hoc nätverk så det funkar inte med windows inbyggda internetdelning...

Visa signatur

Micke - 27Mhz - Kanal 6FM / 24USB
Locator: JP93US

Permalänk
Vila i frid

Köp en 327-kronors belkin-router från onoff.se

Permalänk

har provat med olika routrar, får inte till det. (har en tråd om det i detta forum) men det borde inte vara omöjligt att använda datorn som en trådlös router....

Visa signatur

Micke - 27Mhz - Kanal 6FM / 24USB
Locator: JP93US

Permalänk
Medlem

Det går bra att använda en dator som router. För att kunna ansluta till den trådlöst måste den ha ett trådlöst nätverkskort, som kan agera AP (acesspunkt) eller ansluta till den via en AP. Alla trådlösa nätverkskort kan inte agera AP. Sedan är Windows routerfunktioner minimalistiska. Vill du ha den som en fullfjädrad router och brandvägg skall du byta OS till Linux eller BSD.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

jag själv kör linux men brorsan (som allt det här handlar om) är en inbiten windowsfantast och vägrar prova annat.. men.. det är inte någon fullfjädrad router och brandvägg vi söker utan bara ge PS3an internetaccess genom datorns trådlösa nätverkskort som inte används till nåt..
det är möjligt att det kortet inte kan agera AP men hur vet jag det då?
sen måste det väl finnas något program liknande ConnectifyMe men lite mer avancerat?

Visa signatur

Micke - 27Mhz - Kanal 6FM / 24USB
Locator: JP93US