Ortodoxa judar protesterar mot Intel

Permalänk
Medlem

Finns det något som dom INTE blir förbannade över i det landet?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Religon = Fail

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem

jag kan förstå vissa personers frustration men att säga jävla judar hit och dit är väl lite att ta i här va.

ortodoxa judar är väl det som det pratas om, påven och dess gäng i italien är väl lika extrema de. Bör skiljas för att inte trycka ner på judar som faktiskt jobbar på intel. För att säga att det inte är judar som jobbar där är nog att vara på hal is

lite offtopic men bör förtydligas för att inte folk ska ta illa upp

men som sagt innan mig:

HAHA
men alla får föra sin röst och det med rätt! Tur att ortodoxa judar inte är en majoritet i israel annars hade forskning och utveckling legat stilla i det landet

Permalänk
Medlem

Är bara förvånad att de inte har dömt ut Intel som antisemiter än.

Vidrigt folk det finns på denna lilla planet.

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Avstängd

Är inte sådana här religiösa sekter som "Kristendom", "Judendom" och "Islam" förbjudna sedan länge i de flesta länder? Finns det fortfarande folk som tror på gubbar bland molnen? Hahahah..

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

Ett kort bidrag till en lite mer nyanserad syn på saken (yes, jag värderar min egen åsikt som "lite mer nyanserad")

I ett modernt samhälle är det trevligt med helg; att inte jobba sju dagar i veckan.

I ett modernt samhälle är det bra om individen får lite utrymme; att t.ex. arbeta lite extra för att tjäna lite extra cash.

Jag tror de flesta moderna judar också tycker att detta med lördagen kan vara lördag en annan dag i veckan, alltså att vi behöver helg någon gång.

Men allt detta tar vi för givet idag (möjligen undantaget några av hårdvarufabrikerna i Asien). Jag tycker religionens bidrag "helg" är hur bra som helst; även om den bör regleras inom rimlighet.

Genom historien har för övrigt judarna alltid löst problemet med arbetskraft på lördagar genom att hyra in Gojim (dvs. alla vi ickejudar). Så klagomålen är lite märkliga, men de ortodoxa kanske aldrig tänkt tanken vad vet jag?

Permalänk
Medlem

Finns ju dem som jobbar helger och är lediga måndag och tisdag istället, just för att helgen ger mer "extraknäck".

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Vem fan bryr sig om det är förbjudet att jobba på lördagar i judendomen.
Intel och dom som jobbar där inte judar, så då ska dom fan inte lägga sig i.

Klart som fan att dom ska jobba på lördagar! På söndag också!
Så att processorerna kan bli billigare!
Dom vill bara göra så att processorerna blir dyrare!

Intel borde montera turret på fabriken och skjuta ner dom som protesterar.
Dra fabriken ut ur israel så att ekonomin går dåligt för landet. Så kan israel och palestinierna fortsätta att ha ihjäl varandra som dom alltid har gjort.

Har inte dom någonting vettigare att göra än att protestera mot att Intel har fabriken öppen på lördagar?

Sluta bråka med Intel för att dom har fabriken öppen på lördagar, jag vill ha billiga processorer

Utan Israelerna så hade knappt datorer funnits, de har kommit på stora delar av det som tas för givet idag. Kan börja med Einstein.

Btw så är det mestadels judar som jobbar där

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cryptic
Akta er, snart kommer någon börja gnälla om antisemitism och hur "vårt folk har faktiskt blablaaablaaaabla"..

Varför vill man ens ha en fabrik i den härliga "demokratin" Israel?

För att det finns mycket sand där?

Men för att prata allvar så beror det nog på en relativt välutbildad arbetskraft. Visserligen inte som i Silicon Valley, men till en bråkdel av lönen. T.ex. vi i Sverige har ju ingenting att komma med när det gäller fysiker och halvledare.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Det är omöjligt att diskutera ämnet utan att komma in på judiska konspirationer, lägeraktiviteter och liknande.

Men jag kan förstå att dom blir lite griniga av att jobba hårt i en byggnad klädd i taggtråd. Det blev liksom inge' bra förra gången dom gjorde det.

(ha, där ser ni. Det är omöjligt att inte införa sån skit... )

Någon som vet varför Intel valt att ha fabriker i Israel? Mig veterligen har dom haft det länge. Inte direkt den mest stabila landplätten att investera miljarder i.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Utan Israelerna så hade knappt datorer funnits, de har kommit på stora delar av det som tas för givet idag. Kan börja med Einstein.

Btw så är det mestadels judar som jobbar där

Einstein var väl ändå tysk ?
Men jag håller annars med, finns jävulst många duktiga judar som gjort mycket för datorutvecklingen.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Va har de en fabrik i Jerusalem? Är de inte rädda att någon springer in och spränger upp den? Fast de som JOBBAR på fabriken kanske inte är religiösa judar? Allvarligt, religion is teh shit!

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Visst, Sverige är världens mest ateistiska land, men man har religionsfrihet och ni behöver inte dissa alla religioner. De har ett djupare värde för folk i andra länder än att det sitter en gubbe bland molnen och bestämmer över allt och alla. (Vill inte gå in på detaljerna eftersom det är off topic)

On topic: Alla kan ju "mind their own business" så slipper vi såna här dumma protester.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Finns en del saker för de svenska facken som är minst lika heliga som sabbaten för judarna.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Va har de en fabrik i Jerusalem? Är de inte rädda att någon springer in och spränger upp den? Fast de som JOBBAR på fabriken kanske inte är religiösa judar? Allvarligt, religion is teh shit!

För det första, judar spränger inget, för det andra, läs geografi / samhällskunskap..

OnT: Alla är olika troende, låt gubbarna hålla på och gnälla som dom alltid gjort!:D

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Att man har fabriker i Israel beror nog i stor del på de många judiska fysiker m.m. som Sovjet gjorde sig av med/lät emigrera.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
För det första, judar spränger inget, för det andra, läs geografi / samhällskunskap..

Men det finns väl muslimer i Jerusalem också? De kan ju springa in med lite sprängladdningar...

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Einstein var väl ändå tysk ?
Men jag håller annars med, finns jävulst många duktiga judar som gjort mycket för datorutvecklingen.

Det ena utesluter inte det andra, han var tysk jude.
Likaväl som det finns icke judiska israeliter, judendomen är en religion, inte ett "folk"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
Det ena utesluter inte det andra, han var tysk jude.
Likaväl som det finns icke judiska israeliter, judendomen är en religion, inte ett "folk"

Självklart, jag menade bara att han inte kunde ha varit Israeler eftersom ju Israel inte ens fanns då

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Religion är en förlegad, förtyckande och utvecklingshämmade institution som måste motarbetas vid varje möjlighet och ska aldrig få påverka samhället eller dess lagar.

I Sverige är ju i princip ingen djupt religiös, därför är ju också Sverige ganska världsledande när det gäller utveckling.

I andra delar av vår värld ser det dock annorlunda ut, kom ihåg det! Där är en majoritet troende, "fortfarande".
Var inte arga! Sprid istället er kunskap!

Man brukar ju säga att en person med hög utbildning oftast inte är religiös.

Permalänk
Medlem

Alltså shit vad mycket fördomar det finns här, har ni hört talas om respekt nån gång?

Eller är detta nån slags hämnd för att ni har blivit kallade för dator-nörd nån gång?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Förtroendet för Judarna sjunkar ju bara mer och mer. Vill de jobba en lördag så är det väl upp till var och en de behövde inte ta anställning på ett företag som bla jobbar helger o tilloch med kväll/natt så.

Tycker de ska vara glada att de har Intel som företagare i sitt land istället. Annars kan de gott o väl komma hit o bygga en fabrik

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Förtroendet för Judarna sjunkar ju bara mer och mer. Vill de jobba en lördag så är det väl upp till var och en de behövde inte ta anställning på ett företag som bla jobbar helger o tilloch med kväll/natt så.

Tycker de ska vara glada att de har Intel som företagare i sitt land istället. Annars kan de gott o väl komma hit o bygga en fabrik

Fast den här var-och-en principen borde man ju också kunna applicera gentemot kollektivavtalen också?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Alltså shit vad mycket fördomar det finns här, har ni hört talas om respekt nån gång?

Eller är detta nån slags hämnd för att ni har blivit kallade för dator-nörd nån gång?

Tack Piece of Cake, bra sagt!

Är det någon moderator som har koll på den här tråden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Religon - för dig som vill hämma utvecklingen!

Jag tänker mig detta som en slogan i en reklam från 90-talet med lite cheesy musik och det är spot-on!

"Religion - om fundamentalisten själv får välja"

Märkliga typer, gå hem och mind your own business.

Permalänk
Hjälpsam

Dom har rätt, på lördag skall man inte jobba!
Då skall man käka lite salta goda revbensspjäll, kanske en flintastek, eller helstekt fläskkarré, som man sköljer ned med öl.
Senare på kvällen kan man käka lite baconchips till ölen, mums!
Dom som inte gillar fläskkött och öl får gärna byta ut ölen mot vin, jag skulle gott kunna tänka mig att dricka koshervin till fläskarén, för att göra dom ortodoxa lite gladare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Visst, Sverige är världens mest ateistiska land, men man har religionsfrihet och ni behöver inte dissa alla religioner. De har ett djupare värde för folk i andra länder än att det sitter en gubbe bland molnen och bestämmer över allt och alla. (Vill inte gå in på detaljerna eftersom det är off topic)

On topic: Alla kan ju "mind their own business" så slipper vi såna här dumma protester.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Alltså shit vad mycket fördomar det finns här, har ni hört talas om respekt nån gång?

Eller är detta nån slags hämnd för att ni har blivit kallade för dator-nörd nån gång?

Tror snarare det är en del av det svenska samhället att dissa religioner. Respekt vet jag finns när man möter folk i det här landet oavsett härkomst. Däremot verkar toleransen vara väldigt låg när någon kommer och hävdar att "så här ska det vara för att gubben i molnen sagt det". Vi sätter oss rakt på tvären här när någon kommer och pratar om att vad vi uppfattar som fantasi är "sanning" och "hur man ska göra/agera/leva". Religion har till stor del byggt upp det västerländska samhällets regler men det innebär inte att religionerna är sanna. Här ser vi inte religion som en del av samhället utan som ett personligt ting några har.

Religion har ingen mening för mig t.ex. Det är en samling sagor och fabler. Religionen vinner faktiskt enhälligt förstaplatsen som det mest destruktiva vi skapat med atombomben som god 2:a. Det "kan" vara mycket gott men när jag tittar bakåt, nej det blev det inte.

OT: Intel ska stå på sig. Det prästerna vill är ju försämra demokratin och styra folks liv. Arbetarna har rätt att gå till jobbet om de vill. Nuff said.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att Intel hade en fabrik i Jerusalem, men eftersom religionen troligen inte innehåller samma regler som lagarna i Israel har så borde väl Intel få driva produktion på lördagar.

Btw tare lugnt med fördomarna va.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Visste inte ens att Intel hade en fabrik i Jerusalem, men eftersom religionen troligen inte innehåller samma regler som lagarna i Israel har så borde väl Intel få driva produktion på lördagar.

Btw tare lugnt med fördomarna va.

Dom får ju driva produktionen på lördagar. Det som dock händer är att en del fanatiker ställer till med en massa oreda och jävlas på diverse sätt utanför fabrikerna. Dvs. exakt samma sak som händer i Sverige när ett företag(t.ex. ett café) inte vill teckna kollektivavtal.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Finns en del saker för de svenska facken som är minst lika heliga som sabbaten för judarna.

ELLER HUR!!!!

Här sitter folk och garvar åt religion. I sverige har vi dock lika många idiotiska regler hit och dit. Varför ska det exempelvis vara en självklarhet att någon ska få mer betalt för att jobba natt? Jobba helg?

Varför ska alla ha rätt till semester? Själv har jag blivit beordrad på semester pga dessa idiotiska regler.

Dessa saker härstammar ju från religion likaså.

Det är dumt att kasta spjut bland radhusen.

Visa signatur

//Bacon