10 enkla steg för hur man bränner en iso fil

Permalänk
Medlem

10 enkla steg för hur man bränner en iso fil

Tio enkla steg för
hur man bränner en ISO-fil

Introduktion
Denna guide är för dig som vill veta hur man bränner en ISO-fil till antingen en CD- eller DVD-skiva med Windows som operativsystem.

Det du behöver
En ISO-fil du vill bränna.
En tom CD/DVD-skiva.
En dator med CD/DVD-brännare,
operativsystemet Windows 95 eller senare installerat,
programmet ImgBurn v2.5 eller senare installerat.

Att tänka på innan
Se till så att ISO-filen får plats på din CD/DVD-skiva. Gör det genom att kontrollera storleken på din ISO och jämför med skivans storlek. Det känns ju även lite onödigt och bränna en för liten ISO som bara är på några få megabyte till en 4 gigabyte stor DVD-skiva, så kontrollera storleken.
Ibland kan ISO och även andra format vara komprimerade, så för att kontrollera den riktiga storleken. Öppna en ISO-fil i ImgBurn och du får all nödvändig information i rutan till höger, samt det lediga utrymmet som finns på skivan till vänster (om du har en skiva i brännaren så klart).
Kontrollera så att din brännare stödjer just den skivan du valt innan du köper dem.

Länkar
För information om dem olika formaten på DVD-skivor kolla in: http://sv.wikipedia.org/wiki/DVD
Länk till nedladdningen av ImgBurn om du inte redan har det: http://www.imgburn.com/index.php?act=download
Sida med billiga CD/DVD-skivor: http://www.sweburn.com/
Vill du bara testa guiden men har ingen ISO-fil, prova med senaste Ubuntu: http://ubuntu-se.org/drupal/download

De tio stegen
1.Starta ImgBurn.

2.Klicka på "Write image file to disc".

3.Klicka på "Browse for a file...".

4.Leta reda på din ISO-fil du vill bränna och klicka "Öppna".

(Notera: Detta steg kan se annorlunda ut på äldre operativsystem eftersom denna bild är tagen i Windows 7, men det borde inte vara allt för stor skillnad.)

5.Stoppa i en skiva i brännaren.

6.Vänta på att "Write" knappen ska bli synlig.

7.Då "Write" knappen är synlig, klicka på den.

8.Om allt gått rätt till så borde brännings processen starta. Dags att gå och fika, detta kan ta lite tid.

9.Efter att den är klar kommer du höra en glad melodi och denna ruta kommer fram, klicka "OK".

10.Grattis din skiva är nu färdig och du kan ta ut den ur brännaren.

Frågor och svar
Efter bränningen skjuter den ut släden och ber mig att trycka in släden igen, varför?
Svar: Antagligen är alternativet "Verify" ikryssat, detta är ingen dålig sak utan den kollar bara så att skivan är bränd korrekt utan några fel. Du kan avaktivera detta alternativ om du vill och den kommer bränna utan att kolla skivan efteråt.

Då jag klickar "Write" så säger den "Den här disken inte är tom, all data kommer bli överskriven. Vill du fortsätta?" varför får jag fram detta och vad ska jag trycka?
Svar: Skivan du har lagt i brännaren är en RW-skiva och den undrar om du vill ta och bränna över det du redan har på den. Tryck ja om du vill skriva över allt på skivan eller tryck nej om du vill avbryta.
Finns länk om dem olika DVD-formaten längre upp i posten.

Kan jag även bränna andra filer med ImgBurn?
Svar: Ja programmet stödjer förutom "ISO" även "APE,BIN,CCD,CDI,CDR,CUE,DI,DVD,FLAC,GCM,GI,IBQ,IMG,LST,MDS,NRG,PDI,UDI,WV".

Detta är min första guide jag gjort på ett forum så jag hoppas den är till er belåtenhet ^^
Har ni något på hjärtat ni vill säga eller fråga, tveka inte.

Permalänk
Medlem

Blir cd:n bootable om man gör så ?

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saabcool
Blir cd:n bootable om man gör så ?

Om allt går bra så borde det funka att boota med den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saabcool
Blir cd:n bootable om man gör så ?

CD-skivan blir bootable om ISO filen har dem boot sektioner som behövs. Rättare sagt det är ISO filen som bestämmer det, alltså om du bränner Ubuntu så kommer skivan gå att boota ja.

Permalänk
Medlem

Slutgiltig version, klar för bedömning.