Nvidia döper om grafikkort – igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Humper: På vilket sätt får du mitt inlägg till att vara ett atifanboy-inlägg?
Jag bara undrar.
Eftersom att samla ett flertal inlägg varav de flesta inte är hatiska och kalla de antingen för idioter eller fanboys är väldigt dumt. Framförallt så sänker du ju din egen trovärdighet och får dig själv att verka rätt dum. Särskilt när du i nästa andetag tycker att folk ska mogna och höja debatten.

Då kan jag fråga dig. På vilket sätt förbättrar detta omdöpande för oss konsumenter?
Du har ju själv enligt din profil ett 8800kort. Också känt som ett 9800kort du tyckte inte heller att det var en låg sak av nvidia att göra då?

Du får gärna förklara hur detta är ett bra argument för mig.

Citat:

De riktar sig till olika målgrupper. Zero riktar sig mot killar, light riktar sig mot tjejer.

Vart riktar sig GT210 jämfört med GT310?

Zero har aldrig varit i någon inriktning till något kön, du får gärna ge källa på
de isånafall. Ifall du inte hittar de så får du gärna förklara vad en läsk sort har
med grafikkort att göra.

Tack!

Mvh,
Humper

EDIT:
Glömde att skriva om 8800GT. Har glömt att ändra, sålde det innan
ens 9800GT hade kommit ut och har bara glömt att ändra min signatur. Är nu ändra dock.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
haha. 8800 bytte de klistermärket på så det blev 9800. 9800 bantade de lite och satte på ett klistermärke med texten "210". Nu har de lanserat ett nytt klistermärke med namnet "310". Men själva grafikkortet är i sig 4 år gammalt =D.

Varför säljer inte amd sina gamla radeon 2900xt som "HD5670"?

finns faktiskt ett 9800 åsså. det heter 240
8800=9800=240

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Va barnsligt, ni (de flesta) låter som om ni aldrig hört talas om andra produkter med olika namn.

Ta Coca Cola som ett exempel, "Zero" och "Light", om nån skillnad i själva drycken finns så är den försumbar.

Jag säger inte att det var bra gjort av dem, men snacka om att överreagera.

Skillnaden mellan Zero och Light är sötningsmedlet.

Light innehåller aspartam som fått väldigt mycket kritik världen över. Det finns fler anledningar till att man lanserade Zero men den största (tror jag) är att sukralos, sötningsmedlet i Zero, smakar mer som riktigt socker än aspartam. Samt då att det nog har lite bättre rykte eller vad man ska kalla det. Att det skulle inrikta sig till olika kön ställer jag mig tveksam till.

Men faktum här är alltså att innehållet egentligen är ganska olika.

Edit: stavning

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Det finns en fördel med att Nvidia håller liv i gamla budget kort. Det är att de blir mer eller mindre tvungna att fortsätta med uppdateringarna av drivrutinerna . Jag trodde att Nvidia skulle mer eller mindre sluta med uppdateringar till mitt 9800gx2 när 300 serien kom.
Det kan inte vara så att alla gamla kort får nya 3** namn där de vassaste korten tillverkas med modernare design för att sedan släpa fermin som 4** ,5** eller troligen 6**

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Nvidia är åtminstone konsekventa. Blev man förvirrad för något år sedan så vet man att förvirringen är minst lika befogad då som nu.

Permalänk
Medlem

Lite synd att dom ska börja med denna förvirring igen.

Ide'n att döpa om allt till det nuvarande systemet var ju bra tycker jag, dvs 2xx var samma generation och 3xx den kommande och man kunde lätt jämföra kort i samma generation genom att se vilken som hade störst siffror..
Nu sabbar de ju hela denna tanke.

Kanske är kommande flaggskepp i 3xx serien ett omdöpt GTX 295 ?
Man börjar ju undra lite iallfall..
Edit : Lol.. ser att jag tydligen inte var först med denna tanke i tråden..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
Frågan är om de ens orkat ändra ritningsnumret? Snart borde väl ändå konsumenterna få nog av den här ommärkningskarusellen.

Svensson har hört att nya Geforce 300 serien är dom ''bästa'' grafikkorten, så ser dom/frågar efter en dator till en billig peng som har geforce 300 till sin son, som spelar det där, Canter-Strajk.

Hem kommer dom med en dator innehållande geforce 310(210), Nvidia har fått ytterligare ett grafikkort sålt pågrund utav sitt varumärke, trots att konkurrent finns som erbjuder prisvärdare alternativ.

Canter-Strajk går dock att spela, på moderkorts Inbygda grafikkretsar så som Intel GMA 950, men det är relevant.

Mvh Kim

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
[B] Du får gärna förklara hur detta är ett bra argument för mig.

Zero har aldrig varit i någon inriktning till något kön, du får gärna ge källa på
de isånafall. Ifall du inte hittar de så får du gärna förklara vad en läsk sort har
med grafikkort att göra.

Tack!

Mvh,
Humper
/B]

Kolla reklamen
Zero historien: Killen har haft sex med hans kanske blivande tjej. Tjejen går o duschar, men då plingar hennes pappa på dörren. Han dricker zero o problemet är löst.
Light: Handlar enbart om tjejer som är nöjda med livet o dricker coca cola light :). Bla att tjejen klår killen o hon tar en sup av cola light.

Förvisso är det samma innehåll men 2 olika målgrupper :). Läs på lite!

Permalänk
Medlem

Undrar om dom någonsin blir nöjda med sina namn?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Kolla reklamen
Zero historien: Killen har haft sex med hans kanske blivande tjej. Tjejen går o duschar, men då plingar hennes pappa på dörren. Han dricker zero o problemet är löst.
Light: Handlar enbart om tjejer som är nöjda med livet o dricker coca cola light :). Bla att tjejen klår killen o hon tar en sup av cola light.

Förvisso är det samma innehåll men 2 olika målgrupper :). Läs på lite!

som jag skrev ovan så är det alltså inte samma innehåll. Så du kan också läsa på lite

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk

Nvidia = EPIC FAIL

jag som gillar deras kort men va fan det här är retarded

Permalänk
Medlem

HAHAHA GT-300 serien kommer ju köra Crysis i 100 FPS eller hur :D?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Va barnsligt, ni (de flesta) låter som om ni aldrig hört talas om andra produkter med olika namn.

Ta Coca Cola som ett exempel, "Zero" och "Light", om nån skillnad i själva drycken finns så är den försumbar.

Jag säger inte att det var bra gjort av dem, men snacka om att överreagera.

Jag vet inte vad du har gjort med ditt smaksinne men det är enorm skillnad på cola light och cola zero! Light smakar skit och zero är hur god som helst.

Håller dock med dig om att folk överreagerar (nästan lite fjortisaktigt?). Det är löjligt gjort av nvidia men reaktionerna här på forumet står inte i proportion till nvidias klavertramp. Jag tror inte att nvidia bryr sig nämnvärt om vad som skrivs och tycks om deras produkter av den lilla skara köpare som läser sweclockers. Det är inte på er de tjänar de stora pengarna ändå.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hedersmedlem

Och när ska denna groda dyka upp i nvidias seriestrippar?

Som vanligt är trådarna här fyllda med usla liknelser i mängder. Läskjämförelsen exempelvis. Jag dricker gladeligen en läsk där receptet utvecklades för 20 år sedan. Med teknikprylar kan man inte generalisera på samma sätt då man inte är ute efter endast en färg, smak eller kanske en viss form. Ett grafikkort har lite mer än detta och ett grafikkort som är tillverkat för 20 år sedan är inte särskilt attraktivt.
Ja, sedan finns det säkerligen en grupp som inte vill ha ut någon form av prestanda av grafikkort, utan glada former, färger och klistermärken men jag antar att denna grupp är mycket mindre än de som faktiskt vill göra annat än att glo på kortet.
Vad som luktar unket är att ett företag döper om sina gamla teknikprylar för att få dem att verka mer moderna än de egentligen är för att få folk att köpa något de tror är bättre än denna pryl egentligen är.

Och för alla som säger att man bör läsa på innan man köper... Denna marknadsföring är inte olagligt såklart, och det skall det heller inte vara. Men det är fortfarande ett smutsigt sätt att göra vinst på. Försök att faktiskt göra bättre kort istället för att låtsas att ni gör det nvidia.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
som jag skrev ovan så är det alltså inte samma innehåll. Så du kan också läsa på lite

Var kan du påvisa detta?
Jag har inte hittat Coke Zero utan Aspartam. Denna länk stöder detta också.

http://en.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola_Zero

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
finns faktiskt ett 9800 åsså. det heter 240
8800=9800=240

Typexempel hur Nvidia har snurrat till det för många när man ser detta 9800=GT240

Ja 8800 = 9800 stämmer och ett rätt ok kort även för lite halvtunga spel i måttliga upplösningar , däremot finns det inget gemensamt med dessa 2 med GT240.
GT240 har en prestanda ungefär som ett 9500GT, men i övrigt ett nytt kort.
Perfekt kort att ha i en HTPC samt enkla/gamla spel
Efter GT240 tar nvidia ett rejält skutt upp i prestanda till GTS250. nått emellan som tex gamla 9600GT existerar inte lägre

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Skillnaden mellan Zero och Light är sötningsmedlet.

Light innehåller aspartam som fått väldigt mycket kritik världen över. Det finns fler anledningar till att man lanserade Zero men den största (tror jag) är att sukralos, sötningsmedlet i Zero, smakar mer som riktigt socker än aspartam. Samt då att det nog har lite bättre rykte eller vad man ska kalla det. Att det skulle inrikta sig till olika kön ställer jag mig tveksam till.

Men faktum här är alltså att innehållet egentligen är ganska olika.

Edit: stavning

du har fel. cola light var sötat med aspartam och acesulfam k men bytte till sukralos för några år sedan. men eftersom det smakade diskmedel och folk då troligtvis slutade dricka skiten introducerade de en ny dryck vid namn cola zero. zero var också sötat med aspartam och acesulfam k.

efter ett tag gick dock cola light tillbaka till aspartam och acesulfam k så nu är det samma skit i båda. dock anser jag att zero smakar mycket bättre.

men att de skulle vara inriktade mot olika kön råder det inga tveksamheter om. zero är tydligt inriktad mot killar med sin svarta design och häftiga reklamfilmer. dessutom.. låt mig citera coca-cola.se "I april 2007 kom Coca-Cola® zero - läskedrycken för killar - till Sverige. "

lite OT men men..

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Medlem

Wow, så det är alltså gammal hårdvara i nya lådor? ... Haha, jag gissar nvidia tar till just alla knep för att sälja det gamla nu. fult gjort tycker jag. vad är vittsen med att sätta nya namn på gala produkter. om man nu inte försöker lura kunden att tro att det är något nyare och bättre.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Du får gärna förklara hur detta är ett bra argument för mig.

Zero har aldrig varit i någon inriktning till något kön, du får gärna ge källa på
de isånafall. Ifall du inte hittar de så får du gärna förklara vad en läsk sort har
med grafikkort att göra.

Tack!

Mvh,
Humper

EDIT:
Glömde att skriva om 8800GT. Har glömt att ändra, sålde det innan
ens 9800GT hade kommit ut och har bara glömt att ändra min signatur. Är nu ändra dock.

Läsk-svaret var till ett tidigare inlägg i tråden.

Jag ställde en fråga i relation till läsk-liknelsen. Inget argument i sig utan en fråga.

Ifall man försvarar ett namnbyte från GT210 till GT310 med att även Coca Cola har olika namn på till synes likadana produkter så måste man kunna förklara vilka målgrupper som GT210 respektive GT310 riktar sig till.
När man ställt sig själv den frågan så inser man att liknelsen inte fungerar.
Lägger man då samman mitt svar om målgrupper så blir det riktigt uppenbart.

GT210 och GT310 har samma målgrupp. Skillnaden är en etikett och ett högre pris för att det är "nyare".
Problemet är att det inte är tekniskt nyare, inte ny stepping eller högre frekvens eller liknande.
Namnbytet är bara till för att lura konsumenter.
Vi som sitter här på swec må vara pålästa men vi är inte heller Nvidias målgrupp med detta grafikkort.

Detta är tyvärr en av de stora anledningarna till att Nvidia har en så stor del av marknaden. De upplevs som bäst och de släpper hela tiden nya kort. 8xxx->9xxx->2xx->3xx.
Kan man få med sig massan så kan man skita i entusiasterna.

Som jag berättat tidigare så träffade jag folk i en butik precis efter 9600 släppts. De stod och hånade att butiken bara att 8800GT och inte de senaste 9600 korten. Bara gamla kort. Inga nya.
Med sån här marknadsföring som Nvidia kör med så framstår de som otroligt arroganta. De idiotförklarar sina kunder för de vet att massan är idioter.
De vet att de kan visa upp skräp på en presskonferens och folk kommer ta de på orden att det är det senaste grafikkortet.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Och när ska denna groda dyka upp i nvidias seriestrippar?

Som vanligt är trådarna här fyllda med usla liknelser i mängder. Läskjämförelsen exempelvis. Jag dricker gladeligen en läsk där receptet utvecklades för 20 år sedan. Med teknikprylar kan man inte generalisera på samma sätt då man inte är ute efter endast en färg, smak eller kanske en viss form. Ett grafikkort har lite mer än detta och ett grafikkort som är tillverkat för 20 år sedan är inte särskilt attraktivt.
Ja, sedan finns det säkerligen en grupp som inte vill ha ut någon form av prestanda av grafikkort, utan glada former, färger och klistermärken men jag antar att denna grupp är mycket mindre än de som faktiskt vill göra annat än att glo på kortet.
Vad som luktar unket är att ett företag döper om sina gamla teknikprylar för att få dem att verka mer moderna än de egentligen är för att få folk att köpa något de tror är bättre än denna pryl egentligen är.

Och för alla som säger att man bör läsa på innan man köper... Denna marknadsföring är inte olagligt såklart, och det skall det heller inte vara. Men det är fortfarande ett smutsigt sätt att göra vinst på. Försök att faktiskt göra bättre kort istället för att låtsas att ni gör det nvidia.

Jag tycker fortfarande att när det gäller just detta kort, så är det egentligen sak samma vad det heter. Det är ju inte direkt gammalt heller, det lanserades väl i September/Oktober. Det är en viss skillnad på 2 månader och 20 år.

De kunde ju lika gärna döpt det till GT310 redan då, utan att någon skulle klagat (mer än möjligtvis att det är inkonsekvent då "folk" förväntar sig att 300-serien skall ha stöd för DX11 och kortet har endast stöd för DX10.1, men ärligt talat vem bryr sig på ett så kasst kort?).

Men man får se det för vad det är, ett två månader gammalt budgetkort som de byter namn på för att det skall stämma med den nya seriens namnschema. Klantigt att inte kalla det för GT310 redan för två månader sedan....japp, en katastrof att de byter namn nu....knappast.

Det är lite roligt att folk här är upprörda och heligt förbannade för att Nvidia byter namn på ett två månader gammalt kort, som de flesta ens inte visste fanns och som ingen här är intresserad av att köpa.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jag tycker fortfarande att när det gäller just detta kort, så är det egentligen sak samma vad det heter. Det är ju inte direkt gammalt heller, det lanserades väl i September/Oktober. Det är en viss skillnad på 2 månader och 20 år.

De kunde ju lika gärna döpt det till GT310 redan då, utan att någon skulle klagat (mer än möjligtvis att det är inkonsekvent då "folk" förväntar sig att 300-serien skall ha stöd för DX11 och kortet har endast stöd för DX10.1, men ärligt talat vem bryr sig på ett så kasst kort?).

Men man får se det för vad det är, ett två månader gammalt budgetkort som de byter namn på för att det skall stämma med den nya seriens namnschema. Klantigt att inte kalla det för GT310 redan för två månader sedan....japp, en katastrof att de byter namn nu....knappast.

Det är lite roligt att folk här är upprörda och heligt förbannade för att Nvidia byter namn på ett två månader gammalt kort, som de flesta ens inte visste fanns och som ingen här är intresserad av att köpa.

Det är mer principen jag stör mig på. Man lanserade detta kort för 1-3 månader sedan och så döper man om kortet på direkten. Varför inte gett kortet rätt namn från början? Kommer detta hända med fler modeller? GTS250 blir GT350? Nu börjar det att brännas? Nvidia har gjort detta förr, men då hade man ju oftast någon liten ändring på kortet som iallafall gjorde att kortet inte var helt identiskt.

Medelåldern på Sweclockers verkar vara 15-16 vilket kanske förklarar nivån både i denna och andra trådar. Själv är jag närmare 30 än 20.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jag tycker fortfarande att när det gäller just detta kort, så är det egentligen sak samma vad det heter. Det är ju inte direkt gammalt heller, det lanserades väl i September/Oktober. Det är en viss skillnad på 2 månader och 20 år.

De kunde ju lika gärna döpt det till GT310 redan då, utan att någon skulle klagat (mer än möjligtvis att det är inkonsekvent då "folk" förväntar sig att 300-serien skall ha stöd för DX11 och kortet har endast stöd för DX10.1, men ärligt talat vem bryr sig på ett så kasst kort?).

Men man får se det för vad det är, ett två månader gammalt budgetkort som de byter namn på för att det skall stämma med den nya seriens namnschema. Klantigt att inte kalla det för GT310 redan för två månader sedan....japp, en katastrof att de byter namn nu....knappast.

Det är lite roligt att folk här är upprörda och heligt förbannade för att Nvidia byter namn på ett två månader gammalt kort, som de flesta ens inte visste fanns och som ingen här är intresserad av att köpa.

Ja, visst kan man undra varför folk är så upprörda. En del av svaret ligger säkerligen i att nvidia satt dessa namnbyten i system. Fler företag som säljer teknikprylar gör såhär, men nvidia har ju gjort det med grafikkort från varje serie de senaste åren. Och inte med toppkorten för det går inte entusiasterna på, utan korten i mellansegmentet för den mindre pålästa massan är huvudgruppen för dessa namnbyten. Nu får det väl räcka kan jag tycka. Och är det sista kortet de kommer göra såhär med i 200-serien? Kommer de göra samma sak mellan 200 och 300-serien? Det är alltså inte en engångsföreteelse utan en medveten strategi.

Sedan frågar jag mig varför de byter namn på kortet, om det nu inte är någon skillnad och det är skit samma. Varför lägger de då tid på att byta namn på kortet? Ja förmodligen så har de en plan här. Och de råkade såklart inte lägga kortet i 200-serien. Detta var planerat, och namnbytet har ett syfte. cCh det är detta jag menar är fult.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Var kan du påvisa detta?
Jag har inte hittat Coke Zero utan Aspartam. Denna länk stöder detta också.

http://en.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola_Zero

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rsmith
du har fel. cola light var sötat med aspartam och acesulfam k men bytte till sukralos för några år sedan. men eftersom det smakade diskmedel och folk då troligtvis slutade dricka skiten introducerade de en ny dryck vid namn cola zero. zero var också sötat med aspartam och acesulfam k.

efter ett tag gick dock cola light tillbaka till aspartam och acesulfam k så nu är det samma skit i båda. dock anser jag att zero smakar mycket bättre.

men att de skulle vara inriktade mot olika kön råder det inga tveksamheter om. zero är tydligt inriktad mot killar med sin svarta design och häftiga reklamfilmer. dessutom.. låt mig citera coca-cola.se "I april 2007 kom Coca-Cola® zero - läskedrycken för killar - till Sverige. "

lite OT men men..

I stand corrected. Jag mindes tydligen helt fel. Var bombsäker på att zero körde med sukralos.
Men nu vet jag bättre hehe
pinsamt

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Typexempel hur Nvidia har snurrat till det för många när man ser detta 9800=GT240

Ja 8800 = 9800 stämmer och ett rätt ok kort även för lite halvtunga spel i måttliga upplösningar , däremot finns det inget gemensamt med dessa 2 med GT240.
GT240 har en prestanda ungefär som ett 9500GT, men i övrigt ett nytt kort.
Perfekt kort att ha i en HTPC samt enkla/gamla spel
Efter GT240 tar nvidia ett rejält skutt upp i prestanda till GTS250. nått emellan som tex gamla 9600GT existerar inte lägre

jag var visst inte så noggrann med bokstäverna.
jag menade förstås GTS240.

källor: http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_200_Series
http://vr-zone.com/articles/nvidia-plans-9800gt-green-edition...
http://vr-zone.com/articles/first-geforce-gts-240-card-expose...

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Var kan du påvisa detta?
Jag har inte hittat Coke Zero utan Aspartam. Denna länk stöder detta också.

http://en.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola_Zero

Sluta referera till wikipedia. Wikipedia är inte en källa. Jag kan gå in på wikipedia och skriva att du är död. Stämmer det? Troligtvis inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ja, visst kan man undra varför folk är så upprörda. En del av svaret ligger säkerligen i att nvidia satt dessa namnbyten i system. Fler företag som säljer teknikprylar gör såhär, men nvidia har ju gjort det med grafikkort från varje serie de senaste åren. Och inte med toppkorten för det går inte entusiasterna på, utan korten i mellansegmentet för den mindre pålästa massan är huvudgruppen för dessa namnbyten. Nu får det väl räcka kan jag tycka. Och är det sista kortet de kommer göra såhär med i 200-serien? Kommer de göra samma sak mellan 200 och 300-serien? Det är alltså inte en engångsföreteelse utan en medveten strategi.

Sedan frågar jag mig varför de byter namn på kortet, om det nu inte är någon skillnad och det är skit samma. Varför lägger de då tid på att byta namn på kortet? Ja förmodligen så har de en plan här. Och de råkade såklart inte lägga kortet i 200-serien. Detta var planerat, och namnbytet har ett syfte. cCh det är detta jag menar är fult.

Visst Nvidias namnbyten i allmänhet är jag rätt lack på, 8800GS->9600GSO, 8800GT->9800GT t.ex. Det var ändå kort i mellanklassen och de kort man bytte namn på hade funnits ute rätt länge. I de trådarna klagade jag också, då jag tyckte att de förtjänade kritik.
Men just GT210, som är ett riktigt budgetkort som bara funnits ute i ett par månader och som man sedan byter namn på. I det fallet känns det inte som om det är värt att bry sig ens. Kortet kunde de ju lika gärna kallat för GT310 med en gång och de skulle väl tjänat mer på det och dessutom sluppit kritiken, så det är väl mest klantigt gjort.

I princip håller jag med om att det är störigt med namnbyten, om man inte klart ser att kortet hamnar i en sämre prestandakategori med det nya namnet. 8800GT->9800GT känns inte OK för mig, eftersom ett äldre kort hamnar i samma prestandasegment i det nya namnutförandet (man förväntar sig att 9800GT skall prestera bättre än 8800GT, då det nya kortet med samma klassindikering, dvs andra åttan i det här fallet, brukar prestera bra mycket bättre än föregångaren). Hade de kallat kortet något i stil med 9600GTO skulle det varit mer OK för mig. Då ser man klart att det hamnat i ett lägre prestandasegment än tidigare. Så länge som prestandan är bättre än 9600GT (vilket är fallet). Det skiljer ju inte nämnvärt mycket i teknikstöd mellan 8000-serien och 9000-serien.

I det fallet så finns det ju inte utrymme för att man tror att man köper ett bättre kort än man faktiskt får (däremot när det gäller 8800GT -> 9800GT luras man ju att tro att 9800GT faktiskt är bättre än 8800GT även om prestanda är i stort sett likvärdig)

I fallet GT210 till GT310 blir det svårare att hoppa ned ett steg, eftersom man redan är så långt ned på skalan man kan komma och när nu kortet är såpass nytt och faktiskt har mer gemensamt med kommande kort än föregående (mindre tillverkningsteknik dvs 40nm, stöd för HDMI 1.3a-ljud dvs "Blue-Ray ljud" och stöd för DX10.1), så tycker jag att de gott kunde kallat kortet GT310 med en gång.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Sluta referera till wikipedia. Wikipedia är inte en källa. Jag kan gå in på wikipedia och skriva att du är död. Stämmer det? Troligtvis inte.

vad föredrar du ? ett uppslagsverk där allt görs av en person eller ett där 1000 personer skriver och rättar varandra? blir lite svårt att få alla dessa att ljuga. Dessutom behöver man källangivelser även på wikipedia. så egentligen är wikipedia bara en samlingsplats för kunskapen som redan ligger på andra ställen på nätet. Wikipedia är helt klart överlägset andra uppslagsverk.
sorry för offtopic.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Sluta referera till wikipedia. Wikipedia är inte en källa. Jag kan gå in på wikipedia och skriva att du är död. Stämmer det? Troligtvis inte.

Coca Cola light

Citat:

Ingredienser Kolsyrat vatten, färgämne (E150d), surhetsreglerande medel (E338, E339), aromer (inkl. koffein), sötningsmedel (aspartam, acesulfam K). Innehåller en fenylalaninkälla.

http://www.coca-cola.se/contentstore/se_SV/pages/products/coc...

Coca Cola zero

Citat:

Ingredienser Kolsyrat vatten, färgämne (E150d), surhetsreglerande medel (E338, E331), sötningsmedel (aspartam, acesulfam K), aromer (inkl. koffein). Innehåller en fenylalaninkälla.

http://www.coca-cola.se/contentstore/se_SV/pages/products/coc...

Det finns tusentals människor som kollar och dubbelkollar wikipedia.
Krävs källhänvisningar för att få posta ett påstående där.

Verkar vara en myt bland fler och fler att man inte kan lita på wikipedia.
Man ska aldrig ta det för 100% sant. Men man kan följa källhänvisningarna.
Kan man inte det så ska man inte klaga på wiki heller.

Varsågod. Kan vi nu droppa denna diskussionen? Och droppa "wikipedia är ingen källa". Det är en samlingsplats för källor med en sammanfattning om ämnet.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Är det någon som inet är chockad egentligen!??? Det som jag är mest funderam över är att nVidia skulle ha sin Värsting serie i 300 serien!?? men kortet som nu är omdöpt är ju bara totalt CRAP, hur är det egentligen med deras FERMI kort? Varför döpa om skitkort som ska liga i samma serie som FERMI, eller har dom inget FERMI???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Prova att läsa innehållsförteckningen så ser du att det inte är samma sötningsmedel. Smaken är inte speciellt lika heller.

Jag tycker att de smakar exakt likadant, så du är nog lite påverkad av suggestion.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!