3,5" HDD-kabinetter - Vilka är bäst? [eSATA+USB2.0, under 500:-]

Permalänk

3,5" HDD-kabinetter - Vilka är bäst? [eSATA+USB2.0, under 500:-]

Halloj.

Jag är i behov av en extern HDD-kabinett och har kikat på Teknikmagasinet och Kjell&Companys (de har butiker i närheten). Där har jag hittat följande två modeller. Båda har USB2.0 samt eSATA, vilket jag är ute efter. De kostar 350:-, respektive 499:-.

Teknikmagasinet.se artikelnummer 491110
"Snillrikt kabinett för 3,5” SATA-hårddisk i modern genomtänkt design. Mycket lätt att byta hårdisk, bara att öppna luckan och föra in disken. Kopplas med fördel till datorn genom medföljande eSATA-kabel då det ger bäst läs/skriv-hastighet. Har en extra USB 2.0-port för kompatibilitet om datorn skulle sakna eSATA-ingång. Inbyggd fläkt håller hårddisken sval. Levereras med nätadapter och anslutningskablar (hårddisk ingår ej)."

Kjell.com artikelnummer 91304
"Låda för 3,5" SATA I/II-hårddiskar. Hölje i aluminium, utmärkt luftcirkulation! USB2.0. För Win 98/ME/2000/XP. Mått 118x210x34 mm. Lev inkl nätadapter, stativ och E-SATA till SATA I-adapter."

Är de något att hända i julgranen? Bör jag välja någon annan modell/märke?

Tacksam för tips!

Mvh Kenny.

Permalänk
Vive la liberté!

Tror beskrivningarna hamnat lite omvänt då. Men i den här prisklassen är det inte så stor skillnad i vilken styrkrets man får, utan det som avgör är väl priset och om det är värt alla extrafunktioner i Kjell-varianten.(Öpppningsbar lucka fram & fläkt) eSata är ju bara en annan typ av SATA-kabel så det sker ju ingen elektronisk bearbetning av signalen i kabinettet direkt. USB2.0 styrkretsarna är det inte så stor skillnad i utan de flesta är ungefär lika bra är man ute efter prestanda kör man FireWire eller eSata ändå.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många trådar jag läst där externa diskar har vält och gått sönder. Köp diskar som ligger platt.

Kjelles disk är annars bra om man prioriterar lätta diskbyten.
Men såna där små fläktar brukar väsnas en del.

Kollat på detta?
https://www.inet-data.se/artikel/4903142/hd-kabinett-3-5-sata...
Fri frakt dessutom.

Permalänk
Medlem

jag har tidigare köpt ac ryan. Eftersom den har intern ide//sata 2 och utgång usb2.0 och esata

Den har funkat för mig men givet kanske det finns bättre idag