Permalänk
Medlem

Intern routing för virtuella maskiner

Hej,

Vill börja med att säga att mina datorkunskaper är begränsade och därför vänder jag mig hit, så om någon vänlig själ vill hjälpa mig är jag tacksam om ni håller de på en så simpel nivå som möjligt;)

Jag har satt upp ett antal virtuella maskiner på min dator. Det jag vill åstadkomma är att dela ut en unik ip-adress till vardera virtuell maskin. Efter en del research har jag kommit fram till att PRQ's tunneltjänst nog är det bästa alternativet. Jag vill dock slippa att betala för en tunnel per virtuell maskin och fick svaret från PRQ att det ska gå och lösa med intern routing. Med hjälp av intern routing ska jag kunna låta alla virtuella maskinerna gå genom hosten och tilldelas varsin ip-adress och på så sätt bara behöva köpa ett paket med låt säga 8 ip-adresser av PRQ.

Jag har försökt leta runt för info om hur man sätter upp intern routing men svårt att veta vad som applicerbart i just mitt fall med virtuella maskiner. Därför skulle jag uppskatta om någon kunde förklara lite mer i detalj va detta går ut på och hur jag åstadkommer det på enklast möjliga sätt. Är det ett avancerat ingrepp eller går det att fixa hyffsat smärtfritt? Om ingen orkar ta sig an det här så kanske någon iaf kan peka mig i rätt riktning mot bra guider eller liknande?

Tack på förhand;)

Pommacc

Permalänk
Medlem

Om du har en router med NAT så är det ju enkelt att fixa. Bara att installera upp de nya Virtuella burkarna, låta routern dela ut adresser till dem, sen är det ju bara att köra

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Antar att du får ett extra vpn interface när du använder deras vpn, då ska du brygga dina virtulla burkar mot detta interface i inställningarna för nätverk i vmware eller vad du nu kör. Då kommer dina virtuella burkar få adresser över din vpn.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite, Hoppas det är okej för Pommacc

Det är så att jag har skaffat en "serverdator" som ska rulla 3-4 virtuella maskiner och jag har bredbandsbolaget fiber lan (5 IP-addreser). Jag undrar hur jag gör för att få två likadana ip-adresser mellan två virtuella maskiner. Just nu har jag bara lyckats att få olika ip på alla. Jag har lyckats dela en IP med host men kan inte dela ip mellan olika virtuella maskiner.

Kommer använda mig av: VMWare Server 2 eller XenServer

//Tack i förväg

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
Om du har en router med NAT så är det ju enkelt att fixa. Bara att installera upp de nya Virtuella burkarna, låta routern dela ut adresser till dem, sen är det ju bara att köra

Jag har en router med NAT men i nuläget kör jag direkt i väggen för att kunna dela ut olika ip-adresser från min ISP till mina virtuella burkar. Men jag behöver fler ip-adresser och därför tänkte jag använda mig av PRQ. Hur gör man för att låta routern dela ut ip-adresser till de virtuella burkarna? Jag trodde att alla datorer som går genom routern får samma adress just eftersom den kör NAT?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Antar att du får ett extra vpn interface när du använder deras vpn, då ska du brygga dina virtulla burkar mot detta interface i inställningarna för nätverk i vmware eller vad du nu kör. Då kommer dina virtuella burkar få adresser över din vpn.

Vet inte vad som menas med vpn interface men har skickat mail till prq och frågat om jag får ett extra sådant:P Jag har ju inställningen "bridged" nu på mina virtuella burkar vilket gör att dom får varsin ip-adress av min ISP. Hur gör jag för att istället brygga dom mot detta "interface"?

Edit: Fick svar av PRQ nu och de säger att jag "får ett nytt interface". Kan jag då som du säger på ett enkelt sätt brygga de virtuella burkarna till detta interface genom att ändra nätverksinställningarna (till vaddå?) i VMWare?

Tacksam för er hjälp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pommacc
Jag har en router med NAT men i nuläget kör jag direkt i väggen för att kunna dela ut olika ip-adresser från min ISP till mina virtuella burkar. Men jag behöver fler ip-adresser och därför tänkte jag använda mig av PRQ. Hur gör man för att låta routern dela ut ip-adresser till de virtuella burkarna? Jag trodde att alla datorer som går genom routern får samma adress just eftersom den kör NAT?

Vet inte vad som menas med vpn interface men har skickat mail till prq och frågat om jag får ett extra sådant:P Jag har ju inställningen "bridged" nu på mina virtuella burkar vilket gör att dom får varsin ip-adress av min ISP. Hur gör jag för att istället brygga dom mot detta "interface"?

Edit: Fick svar av PRQ nu och de säger att jag "får ett nytt interface". Kan jag då som du säger på ett enkelt sätt brygga de virtuella burkarna till detta interface genom att ändra nätverksinställningarna (till vaddå?) i VMWare?

Tacksam för er hjälp!

Starta virtual network editor, gå in på host virtual adapters, lägg till en ny, gå in på host virtual network mapping, välj den nya och välj vpn interfacet.

Detta om du kör vmware server, borde vara liknande med andra vmware program.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Starta virtual network editor, gå in på host virtual adapters, lägg till en ny, gå in på host virtual network mapping, välj den nya och välj vpn interfacet.

Detta om du kör vmware server, borde vara liknande med andra vmware program.

Hmm, jag kör Vmware workstation och det verkar inte funger på riktigt samma sätt som du beskriver. När jag öppnar virtual network editor ser det ut på följande vis:

http://www.imagehost.se/visa?id=5vb48dqc

Jag har fått tunneln från PRQ att fungera iaf och hosten går genom den nu via Openvpn och får ett specifikt ip från prq. Nu vill jag som sagt dela ut resten av ip-adresserna till de virtuella maskinerna. Förstår någon vad jag ska göra i virtual network editor för att detta ska ske? Ursäkta min okunnighet.

Om jag kryssar i "Connect a host virtual adapter to this network" och sen fyller i hostens ip och nätmasken jag fått från PRQ får jag meddelandet att subnet ip och subnetmask "mismatches".

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Välj bridged mode och välj vpn interfacet.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Välj bridged mode och välj vpn interfacet.

Om jag kryssar i bridges kan jag välja mellan dessa 5 alternativen i rullningslisten:

Automatic
TAP-Win32 Adapter V8
Intl(R) Wireless WiFi Link 4965AGN - Eset Personal Firewall Miniport
Marvell Yukon 88E8040 PCI-E Ethernet Controller - Eset Personal Firewall....
Bluetooth-enhet (Personal Area Network)

Har testa att ställa in "TAP-Win32 Adapter V8" på VMnet0 och sedan ansluta en gäst till till detta virtuella nätverk men gästen får då ingen uppkoppling till internet. Hur väljer jag vpn interfacet?

Permalänk
Medlem

Ingen som vet vad jag ska ta mig till här? Känns som jag har testat allt utan resultat....