Permalänk

Grafikkort till HTPC?

Hej jag sitter på en Philips 42" fullhd och en egenbyggd HTPC med ett Gigabyte GA-MA785GM-US2H med integrerad grafik, men jag tycker inte att den fungerar som den ska, bilden skiftar i ljus och vid 1920x1080p blir det svarta ramar på sidorna och det blir störningar i bilden på Blu ray filmerna, jag kör med HDMI men får inte med ljudet in i tv:n... Tänkte att det enklaste vore att köpa ett nytt grafikkort? Vad ska jag ha isf? Har den som HTPC och ska framförallt kolla på film o Blu ray i den och vill ha med ljudet in i tv:n..

tacksam för svar.

mhv
Fjellis11

Gigabyte GA-MA785GM-US2H
AMD ATHLON AM2+ dual core
4GB DDR2 PC8500
Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB , Sata 3 Gb/s, 32MB Cache
Antec Fusion Black
Logitech diNovo edge sv

Visa signatur

hatadata

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjellis11
Hej jag sitter på en Philips 42" fullhd och en egenbyggd HTPC med ett Gigabyte GA-MA785GM-US2H med integrerad grafik, men jag tycker inte att den fungerar som den ska, bilden skiftar i ljus och vid 1920x1080p blir det svarta ramar på sidorna och det blir störningar i bilden på Blu ray filmerna, jag kör med HDMI men får inte med ljudet in i tv:n... Tänkte att det enklaste vore att köpa ett nytt grafikkort? Vad ska jag ha isf? Har den som HTPC och ska framförallt kolla på film o Blu ray i den och vill ha med ljudet in i tv:n..

tacksam för svar.

mhv
Fjellis11

Gigabyte GA-MA785GM-US2H
AMD ATHLON AM2+ dual core
4GB DDR2 PC8500
Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB , Sata 3 Gb/s, 32MB Cache
Antec Fusion Black
Logitech diNovo edge sv

svarta ramar beror på att du har för hög frekvens på bildskärmen , sänk ner den till 59 hz om det går, för det problem hade jag också då jag hade på 60 hz
men hur mycket hade du tänkt och lägga ut på ett grafikkort?

Visa signatur

dator1: amd 5600+ @3.184 GHz, asus radeon 5770 1gb, corsair 450W, antec three hundred
dator2: intel q6600, radeon 4850 1 gb, be quiet E9 680W, fractal design define r4, intel 330 120gb ssd

Permalänk

Kör med 59hz nu, har testat me 50, 60 o tillochmed 24hz men det blir ingen skillnad. hade tänkt att lägga runt 15-1600:- på ett grafikkort..

Visa signatur

hatadata

Permalänk
Medlem

Re: Grafikkort till HTPC?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjellis11
Hej jag sitter på en Philips 42" fullhd och en egenbyggd HTPC med ett Gigabyte GA-MA785GM-US2H med integrerad grafik, men jag tycker inte att den fungerar som den ska, bilden skiftar i ljus och vid 1920x1080p blir det svarta ramar på sidorna och det blir störningar i bilden på Blu ray filmerna, jag kör med HDMI men får inte med ljudet in i tv:n... Tänkte att det enklaste vore att köpa ett nytt grafikkort? Vad ska jag ha isf? Har den som HTPC och ska framförallt kolla på film o Blu ray i den och vill ha med ljudet in i tv:n..

tacksam för svar.

mhv
Fjellis11

Gigabyte GA-MA785GM-US2H
AMD ATHLON AM2+ dual core
4GB DDR2 PC8500
Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB , Sata 3 Gb/s, 32MB Cache
Antec Fusion Black
Logitech diNovo edge sv

Att du får kanter runt bilden beror på underscan. Det ändrar du i Catalyst kontrollpanelen.

Sitter på exakt samma moderkort som du, och undrar hur du menar med att bilden skiftar i ljus.

När jag kopplar den till TV'n med HDMI kabeln så ändras färgerna till inverterade ungefär var 10'e minut. Sen tar det ibland upp till 10 minuter för att normala färgen ska komma tillbaka. Har löst det temporärt med att koppla från DVI med en HDMI konverter. Gillar inte lösningen, men har inte hittat nånstans hur man löser felet.

Sitter även jag med en Philips 42" fullhd, vet inte om det kan ha med saken att göra.

Permalänk

Hej jag kör med catalyst control center v.2009.0925.1707.28889 och jag hittar ingenstans att jag kan ta bort underscan....

Det som krånglar med ljuset är att om jag har en ruta uppe på skrivbordet (mapp,msn,högerklick osv) är färgen normal på skrivbordet men när jag stänger ner allt så bara skrivbordet är öppet så blir ikonerna jätteljusa.....

Visa signatur

hatadata

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjellis11
Hej jag kör med catalyst control center v.2009.0925.1707.28889 och jag hittar ingenstans att jag kan ta bort underscan....

Det som krånglar med ljuset är att om jag har en ruta uppe på skrivbordet (mapp,msn,högerklick osv) är färgen normal på skrivbordet men när jag stänger ner allt så bara skrivbordet är öppet så blir ikonerna jätteljusa.....

Låter som dynamisk contrast i TV, slå av det så blir det bra.

Skalning finns i CCC vet jag, men kommer inte ihåg var.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jag har något som heter contast+ men det blir ingen skillnad om jag har på eller av....
Jag kör med det senaste CCC men det finns inte mycket saker att pilla på där och hittar inget om skalning............

Blir nog till o köpa grafikkort om det inte ger sej, ska jag köpa ATI eller Nvidia?

Visa signatur

hatadata

Permalänk

Glömde skriva att jag kör windows 7 home premium om det har någon betydelse

Visa signatur

hatadata

Permalänk
Medlem

Vill du ha ljud via HDMI så är det såvitt jag vet endast ATI som stödjer detta i sina kort...

Permalänk

nja det är inte riktig sant, nvidia har en extern kabel som man kopplar
mellan g-kortet och moderkortet, som gör ljud via hdmi möjligt.
Ati har ett inbyggt ljudkort så dom behöver ingen kabel.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk

Har äntligen hittat overscan i CCC, förbannat svårt o hitta... satte overscan på 0 o det vart perfekt, hittade sedan att man kunde ställa in PC istället för HD på menyn i tv:n o då blir det inte att lysa starkt längre när man stänger ner alla fönster.... Tack så mycke för hjälpen

Visa signatur

hatadata

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cossie_martin
nja det är inte riktig sant, nvidia har en extern kabel som man kopplar
mellan g-kortet och moderkortet, som gör ljud via hdmi möjligt.
Ati har ett inbyggt ljudkort så dom behöver ingen kabel.

Hur ser den kabeln ut? (lånar tråden lite)

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Det här kortet kör jag, funkar klockrent. dock har jag bara kört upp till 720p, då jag inte har nån 1080p visare, men vad jag hört ska det klara av 1080p utan problem.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=395573

Permalänk
Medlem

Använder ett NVIDIA G210 kort för min HTPC ut på en 37" TV. Funkar superduper.

Här är kortet jag köpte,
Gainward G210 512MB HDMI DVI VGA

Permalänk
Medlem

Vad har du för Tv Fjellis?

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElZoido
Vad har du för Tv Fjellis?

Jag har en 42" Philips LCD Full HD, vet inte riktigt modellnummret på den, men om du vill kan jag ta reda på det...

Visa signatur

hatadata

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Szandman
Vill du ha ljud via HDMI så är det såvitt jag vet endast ATI som stödjer detta i sina kort...

fel, nVidai har också det på sina nyare kort.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
fel, nVidai har också det på sina nyare kort.

Det stämmer, däremot så är det i dagsläget endast 5xxx serien som stödjer DTS HD-MA samt Dolby TrueHD bitstreamat över HDMI, vilket kan vara av intresse om man ska ha grafikkortet i en HTPC. Detta förutsätter förstås att man har en förstärkare som stödjer formaten.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjellis11
Jag har en 42" Philips LCD Full HD, vet inte riktigt modellnummret på den, men om du vill kan jag ta reda på det...

OT men... Hade varit bra med modellnummer på TV'n, vissa philipsmodeller har fel i mjukvaran från fabrik som gör att det inte går att stänga av dynamisk kontrast. 5-serien vet jag har det problemet eftersom jag har en sådan själv. Löses med en uppdatering via usb.

Visa signatur

Main;| Antec Sonata III | MSI X38 Diamond | E6750 G0 @ 3,65 | Arctic Cooling Freezer | ASUS EAH4850 | 2x2 Kingston HyperX DDR3 1600 | Vista Ultimate x64 |

Media;| ASUS E35M1-M | E350 @ 1,8 | 2x2 Corsair XMS 1333 | ASUS EAH 5450 | Media Portal 1.2.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Att du får kanter runt bilden beror på underscan. Det ändrar du i Catalyst kontrollpanelen.

Sitter på exakt samma moderkort som du, och undrar hur du menar med att bilden skiftar i ljus.

När jag kopplar den till TV'n med HDMI kabeln så ändras färgerna till inverterade ungefär var 10'e minut. Sen tar det ibland upp till 10 minuter för att normala färgen ska komma tillbaka. Har löst det temporärt med att koppla från DVI med en HDMI konverter. Gillar inte lösningen, men har inte hittat nånstans hur man löser felet.

Sitter även jag med en Philips 42" fullhd, vet inte om det kan ha med saken att göra.

Har det löst sig med inverteringen?

Jag har samma problem. Har även jag en Philips fulllHD TV (8 serien) samt grafiken via HDMI från mitt moderkort GA-785GMT-UD2H

Fundera också på att skaffa nytt grafikkort, men även för att kunna spela lite.

Permalänk
Skrivet av palenque:

Använder ett NVIDIA G210 kort för min HTPC ut på en 37" TV. Funkar superduper.

Här är kortet jag köpte,
Gainward G210 512MB HDMI DVI VGA

jag har också det kortet, men jag kan banne mej inte spela 1080p, det bara pixlar sej och ser vedervärdigt ut. jaghar en dell optiplex gx280 (inte helt modern) med 2,8 Ghz cpu och 2 Gb RAM. TV:n är en swedx 40". Måste jag ha ett kraftfullare kort för 1080p? I övrigt funkar kortet bra...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cossie_martin:

nja det är inte riktig sant, nvidia har en extern kabel som man kopplar
mellan g-kortet och moderkortet, som gör ljud via hdmi möjligt.
Ati har ett inbyggt ljudkort så dom behöver ingen kabel.

Jag har ingen sån kabel mellan mitt 460 och moderkort, jag får ljud till min tv via HDMI. Kanske bara är på 400-serien och uppåt som har det?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

jag har inte så bra koll när nvidia fixa inbyggt ljudkort, mitt 9600 gt hade inte det,,men det var ju gammalt som gatan redan när denna tråd skapades.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Jag har ingen sån kabel mellan mitt 460 och moderkort, jag får ljud till min tv via HDMI. Kanske bara är på 400-serien och uppåt som har det?

Kan inte uttala mig om hur det är med 400 serien men Nvidias kort kräver en så kallad SPDIF kabel(liten 2 pin) till moderkortet. AMD's(åtminstone flesta) kort har någon inbyggd (ljudkrets?) så den lilla sladden inte behövs.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen ett amd 5570 passivt kylt kort till min 4 år gamla htpc för 600kr.

Bluray spelas upp perfekt med processoranvändning under 20% och jag kan t om spela lite på den nu. Spelar prototype med 360-kontroll, funkar bra även i 1920x1080...

Så det kortet rekommenderar jag starkt. Ljud via hdmi har det också.

Htpc i övrigt: amd x2 1.9ghz, 3gb RAM, 2tb hd. Kopplad till en 46" plasma.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av mordarsnigel:

jag har också det kortet, men jag kan banne mej inte spela 1080p, det bara pixlar sej och ser vedervärdigt ut. jaghar en dell optiplex gx280 (inte helt modern) med 2,8 Ghz cpu och 2 Gb RAM. TV:n är en swedx 40". Måste jag ha ett kraftfullare kort för 1080p? I övrigt funkar kortet bra...

Har du en codec som utnyttjar grafikkortet för hårdvaruavkodning då? I annat fall så sköts avkodningen av din processor och har du en P4:a på 2.4GHz är den för klen för full HD. Med hårdvaruavkodning aktiverad belastas knappt processorn, så du kan ju kolla på vad du har för processorlast när du spelar upp filmen, för att kolla om du verkligen kör hårdvaruavkodat.

Visa signatur

~Pelle~