Permalänk
Medlem

Server2003 hur göra login i klienten

Jag har en server med domän och några klienter i en workgroup.
Tänkte bygga ett roamande login för klienter.

Hur gör jag för att klienterna skall kunna från loginrutan när PC startar logga in på servern? Jag förstår uppbyggnaden i servern men jag begriper inte hur man hoppar över från klienten till servern. Är det så enkelt att man skapar en workgroup som heter samma som domännamnet i servern?
Något antar jag måste förena servern och klienterna.

Klienterna har xphome/pro, vista och win7.

Permalänk
Medlem

Du måste skapa en domän på servern. 2003 installeras som en "dum" burk med serveroperativ. Sedan måste du anmäla in klienterna i domänen. Exakt tillvägagångssätt minns jag inte riktigt men det är principen i alla fall. Sen är jag inte säker på om XP Home kan användas i en domänstruktur.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk

Re: Server2003 hur göra login i klienten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evertwes
Jag har en server med domän och några klienter i en workgroup.
Tänkte bygga ett roamande login för klienter.

Hur gör jag för att klienterna skall kunna från loginrutan när PC startar logga in på servern? Jag förstår uppbyggnaden i servern men jag begriper inte hur man hoppar över från klienten till servern. Är det så enkelt att man skapar en workgroup som heter samma som domännamnet i servern?
Något antar jag måste förena servern och klienterna.

Klienterna har xphome/pro, vista och win7.

XP-Home kan du INTE lägga med i en domän, det måste vara pro för det.
Om du har en domän som du säger så är det bara att lägga med klienterna i den. Det gör du genom att välja "system" - "datornamn" välj där "ändra" och skriv in domänen som du vill lägga med klienterna i. Du kommer få upp en ruta där du får skriva in ett domänadmin namn som har access till att lägga med klienterna i domänen, när användarnamnet blivit verifierat av domänkontrollanten så får du starta om klienterna och du har då möjlighet att logga in på domänen med ett domänkonto.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

precis som silverridge säger + att du måste köra DNS-server på servern och ställa in klienterna att använda serverns ip som adress till DNS-server, annars hittar de inte domänet, om du inte routar all trafik med servern that is

Permalänk
Medlem

Tror jag begriper det som helhet. Men om jag ställer om klienterna att nyttja serverns dns-adress vad händer när den inte pekar mot routern(pfsense). Detta är en bit bortom min kunskapshorizont. Men efter att ha sett fördelarna med en server är jag nog berdd att lägga ner lite jobb på det hela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evertwes
Tror jag begriper det som helhet. Men om jag ställer om klienterna att nyttja serverns dns-adress vad händer när den inte pekar mot routern(pfsense). Detta är en bit bortom min kunskapshorizont. Men efter att ha sett fördelarna med en server är jag nog berdd att lägga ner lite jobb på det hela.

Jag ställde samma fråga på ett annat forum och fick detta svar:

"Du sätter upp dns forward i din dns som du har internt, så du forwardar alla dns uppslag som inte din dns server kan svara på till din isps dns, eller till opendns."

Ska själv försöka lite med detta nu. Blev lite inspirerad av TS.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw
Jag ställde samma fråga på ett annat forum och fick detta svar:

"Du sätter upp dns forward i din dns som du har internt, så du forwardar alla dns uppslag som inte din dns server kan svara på till din isps dns, eller till opendns."

Ska själv försöka lite med detta nu. Blev lite inspirerad av TS.

Funkar fin fint.

Jag kan nu logga in från windows7 klienten i servern dock glömde jag nog prodeduren för att få filerna att lagras där de liggger lokalt verkar det som.
Det fanns en guide för detta i win7 och valde man företagsnät blev det som jag önskade.

Var skapas kontot för en inloggad klient i servern så jag kan se om filerna ligger där.

Permalänk
Medlem

http://help.prtracker.com/SetupClientServer2003.html
Denna guide följer jag, men när jag kommer till att göra steg 3 tror jag att vilse är rätt uttryck:
Step 3: Add all users who will use PR-Tracker into Distributed COM Users Group

Är "Distributed COM Users Group" anmärkningskolumnen för PR-Tracker??
Om så var skall jag göra klientlogin till members? De är ju redan med i user som finns.

Är steg tre en förutsättning för steg 4 för NETSETUP och PRTRACKER finns inte som mappar i C:\Program Files\

Kankse jag missat något i de tidigare stegen .......

Permalänk
Medlem

Roaming Profiles och Folder Redirection är det du vill ha (tror jag)

Permalänk
Medlem

Kan någon passa på att skriva typ tre fördelar med att ha en domän för att logga in?
Och kanske två nackdelar?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Nej, nu börjar det bli skumt, filen prtrack.dll finns inte i min server, jag gick tillbaka och såg att jag missat step 2.10 (fick telefon) och där går det inte att hitta filen....

GuTsaV eftersom jag egentligen inte riktigt begriper fullt ut vad jag gör är
jag helt beroende av lathundar. Typ den jag följer nu. Har du teamviewer är du välkommen att koppla upp dig o hjälpa till (om du har tråkigt och tid över).

En sak tror jag mig vara säker på och det är att domän och domänkontrollant vill jag ha, för att kunna expandera funktionalitet efterhand. Förmodligen är det väl säkerheten som blir lidande till slut om jag gör fel i AD och släpper in oönskade utifrån.

Permalänk
Medlem

Aj, tog bara en guide och missade att det är ett tredjepartsprogram som skall laddas ner.....
Kikade på en guide på youtube och har följt den. Alla kan logga in på servern från alla platser, men filerna hamnar inte automatiskt på servern vilket jag trodde.
Får googla vidare på detta om ingen direkt vet vad jag missat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Kan någon passa på att skriva typ tre fördelar med att ha en domän för att logga in?
Och kanske två nackdelar?

Nackdelar: Du behöver en server och dyr programvara (gratis via MSDN:AA/Dreamspark)

Fördelar: DU lär dig ngt. Det är kul. Du kan komma åt dina filer var du än är i nätverket. (det sistnämnda kanske dock inte är en så stor grej i ett hemnätverk med ca 3 datorer eller ngt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evertwes
GuTsaV eftersom jag egentligen inte riktigt begriper fullt ut vad jag gör är
jag helt beroende av lathundar. Typ den jag följer nu. Har du teamviewer är du välkommen att koppla upp dig o hjälpa till (om du har tråkigt och tid över).

Jag lyckades sparka igång en domänkontrollant med central fil-förvaring en gång. På Windows Server 2008 heter tjänsterna "roaming profiles" och "folder redirection". De kan heta samma sak på Server 2003. Tredjepartsprogramvara tror jag inte ska behövas, inte ens i 2003.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Kan någon passa på att skriva typ tre fördelar med att ha en domän för att logga in?
Och kanske två nackdelar?

Du måste ha klientos som kan logga in i domän på slutet hade jag en
xp home och tre bärbara som kör vista home premium måste installera om dom. Mycket jobb, dyrt att uppgradera. Men jag tar det, lär mig mycket som GuTsav är inne på. Och slipper snart all filhantering i klienter när jag styrt om alla sökvägar. Trodde det var en automatisk process mot servern.

Permalänk
Medlem

Ah då är det som jag trodde Tack för svaren!
Det har känts lite dumt att ha centraliserad lagring sådär.. om man :
1. Är inloggad på samma användare på flera datorer
2. Tar laptopen på promenad för långt bort från sitt wlan

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Ah då är det som jag trodde Tack för svaren!
Det har känts lite dumt att ha centraliserad lagring sådär.. om man :
1. Är inloggad på samma användare på flera datorer
2. Tar laptopen på promenad för långt bort från sitt wlan

2. du kan ställa in så filerna synkas till klienten och om klienten då loggar in utan att vara ansluten till domänen så finns filerna där. sen synkas dessa så fort klienten ansluts till domänen igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GuTsaV
2. du kan ställa in så filerna synkas till klienten och om klienten då loggar in utan att vara ansluten till domänen så finns filerna där. sen synkas dessa så fort klienten ansluts till domänen igen.

Ahh! Tackar .. Då närmar det sig.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Var ställer man in den synken.

Nu har jag fått allt att funka med redirect av filer var jag än loggar in.
Men hur gör jag en central profil för skrivbordet (finns det mer) som alla får när de loggar in.

Jag skall riva ner allt och börja om när jag fått bättre kläm på allt.

Permalänk
Hedersmedlem

Visa inbyggda hjälpen i windows (på servern). Jag har för mig att det har rätt mycket information om hur man ställer in saker (kanske mindre om teorin bakom). Men helt dålig är den faktiskt inte. Bara söka och se om man hittar rätt saker.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hej igen nu har jag rivit ner och byggt om och då dyker en ny fråga upp,
var skall man egentligen lägga users profile i path på den disk där OS ligger eller på den andra disken där alla filer ligger?
Med tanke på att det kan bli rätt stora konton med tiden bör de väl ligga på denna men jag är osäker på hur man skriver path till denna:
\\server\d:\\profile\cenitha
är detta exempel rätt för D disken?

Permalänk
Hedersmedlem

Utdelningar har aldrig kolon i sig och det är bara dubbelsnedstreck på första.
Så du får skapa en utdelning kallades profiles eller något av en mapp på D-disken.
Sen ställer man väl in att userprofile ska vara (skriv in exakt)
\\server\profiles\%username%

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Förstår jag rätt så heter mappen profiles som i ditt exempel kommer den att hitta mappen även om den ligger på en annan disk.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja egenskapade uppdelningar av resurser i windowsnätverk har inget som helst att göra med vilken hårddisk de ligger på. Det syns inte utåt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tack det funkar fin fint.

Permalänk

Får man hoppa in med en fråga? Började fundera häromdagen om vi inte borde ställa in så att mina dokument etc blir roamat för användarna i vårt jobbdomän. Frågar är då, vad händer med de aktuella filerna de har i mina dokument om jag ändrar det? Kommer deras dokument att försvinna, flyttas över till servern eller blir det två olika mappar som de ser? Väldigt viktigt att vi inte bara ändrar så att allt försvinner

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste väl manuellt flytta över dem (eller på annat sätt se till att de flyttas). Det sker inte automatiskt om jag förstår vad du vill göra.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag skapade helt nya login för domänen, förde över filer dit och tog bort de gamla loginen, samt skapade sist nya lokala login, ifall servern går ner, vilket den inte verkar göra annat än vid strömavbrott och då är alla klienter borta i vilket fall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Du måste väl manuellt flytta över dem (eller på annat sätt se till att de flyttas). Det sker inte automatiskt om jag förstår vad du vill göra.

Jobbigt, fast på ett sätt rätt så logiskt att den inte kopplar en dator till en användare. Men ändå jobbigt!

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Hej igen!
Jag skulle vilja ha en välkomstskärm när datorn startar, där jag kan förbereda alla login med ikoner, är det möjligt?