Windows 7 XP-mode. Har du använt det ännu?

Permalänk
Medlem

Windows 7 XP-mode. Har du använt det ännu?

Hejsan.

Jag sitter och väljer mellan Home och Pro och jag vill höra mig lite för vad ni har för erfarenheter med XP-mode. Har ni behövt använda det ännu, och i så fall, till vilka spel och/eller program? Jag kan tänka mig att det mesta jag använder kommer att fungera utan problem i Home-versionen men att höra med er som har använt 7:an ett tag kan vara intressant.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk

Har aldrig behövt använda XP-mode med W7 Ultimate

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Har inte heller behövt använda mig av XP-mode än så länge. Jag anser att Microsoft har lyckats fixa ihop Win 7 så pass att det är en överflödig funktion. Och då har jag varit med sen beta stadiet av Win 7 samt av XP-mode.

Permalänk
Medlem

Då blir det till att köra på Home. Också sparar man några hundralappar. Tack för er feedback.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

XP mode är gratis att använda...... Så vartfan har du hittat xpmode som kostar ? :s

Det du pratar om är virtualisering av ett os som du själv har införskaffat och sen används t.ex MS virtualpc eller Sun virtualbox (där man såklart kan använda vilket os man vill, nästan iaf).

Permalänk
Medlem

Jag testade det för ett program, körde även XP virtuellt i 2 minuter för sakens skull. Tvivlar på att jag kommer behöva det igen.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
XP mode är gratis att använda...... Så vartfan har du hittat xpmode som kostar ? :s

Jag kollade tabellen överst i tråden http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8... där det står att XP-mode enbart finns i Pro.

Och när jag frågade en i butikspersonalen på Inet sa han att ska man ha XP-mode måste man köpa pro. Utifrån dessa två källor samt att home är billigare än Pro i inköp så anser ju jag att det kostar pengar att införskaffa sig XP-mode. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klumpeduns
Jag kollade tabellen överst i tråden http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8... där det står att XP-mode enbart finns i Pro.

Och när jag frågade en i butikspersonalen på Inet sa han att ska man ha XP-mode måste man köpa pro. Utifrån dessa två källor samt att home är billigare än Pro i inköp så anser ju jag att det kostar pengar att införskaffa sig XP-mode. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.

Stämmer bra det.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
XP mode är gratis att använda...... Så vartfan har du hittat xpmode som kostar ? :s

Det du pratar om är virtualisering av ett os som du själv har införskaffat och sen används t.ex MS virtualpc eller Sun virtualbox (där man såklart kan använda vilket os man vill, nästan iaf).

Givetvis kostar XP mode, XP mode ingår inte i Home Premium, man måste köpa den dyrare Professional-versionen för att få med det.

http://www.microsoft.com/windows/windows-7/compare/default.as...

Home Premium, utan bl.a. XP mode, kostar $120
Professional, med bl.a. XP mode, kostar $200

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klumpeduns
Jag kollade tabellen överst i tråden http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8... där det står att XP-mode enbart finns i Pro.

Och när jag frågade en i butikspersonalen på Inet sa han att ska man ha XP-mode måste man köpa pro. Utifrån dessa två källor samt att home är billigare än Pro i inköp så anser ju jag att det kostar pengar att införskaffa sig XP-mode. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Givetvis kostar XP mode, XP mode ingår inte i Home Premium, man måste köpa den dyrare Professional-versionen för att få med det.

http://www.microsoft.com/windows/windows-7/compare/default.as...

Home Premium, utan bl.a. XP mode, kostar $120
Professional, med bl.a. XP mode, kostar $200

Såklart, nu hänger man med lite bättre

Permalänk
Medlem

XP-mode är kasst, det är segt, det går inte att spela några spel alls och ett brännarprogram jag testade funkade inte heller.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
XP-mode är kasst, det är segt, det går inte att spela några spel alls och ett brännarprogram jag testade funkade inte heller.

Det har aldrig varit avsett för spel; det är därför det endast finns i de dyrare windowsversionerna.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
XP-mode är kasst, det är segt, det går inte att spela några spel alls och ett brännarprogram jag testade funkade inte heller.

Suck, varför tror alla att man kan spela med xpmode ?

Sagts otaliga gånger att det är bara för att få program att funka i windows 7 som normalt inte skulle funka..

Permalänk

Re: Windows 7 XP-mode. Har du använt det ännu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klumpeduns
Hejsan.

Jag sitter och väljer mellan Home och Pro och jag vill höra mig lite för vad ni har för erfarenheter med XP-mode. Har ni behövt använda det ännu, och i så fall, till vilka spel och/eller program? Jag kan tänka mig att det mesta jag använder kommer att fungera utan problem i Home-versionen men att höra med er som har använt 7:an ett tag kan vara intressant.

En riktig bra grej med att köra XP virtuellt är om man använder funktionen med återställningsdisk. Man kan tillåta sig att surfa på lite mer osäkra platser, packa upp komprimerade filer med osäkert innhåll, testa program och trials utan att svina ned datoren totalt. När man har stängt av xp väljer man att inte spara nåt till återställningsdisken, nästa gång man startar är XP nice and clean, bara det du valt att spara innan finns kvar.
Det funkar nog inte som en riktig sandbox-miljö, så kör ett välfungerande antivirusprogram på Win7.

Permalänk
Medlem

Jag använder detta ofta med ett citrix program som ej funkar i Win7 Ultimate. Jag tycker att det funkar grymt bra och inte upplever jag att det är segt.

Visa signatur

XBOX 360 gör livet lättare :-)

Permalänk
Medlem

Använder det också. Måste ha det för vissa uråldriga simuleringsprogram vi använder för VHDL.