Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Miljövänligast: kaffet i porslins- eller pappersmugg?

Permalänk
Medlem

Miljövänligast: kaffet i porslins- eller pappersmugg?

Vad är miljövänligast, att dricka sitt kaffe i en porslinsmugg eller en pappersmugg?

Den här frågan dyker upp då och då på jobbet. Spontant vill man svara porslin, men tänker man efter så känns det inte alls så självklart att det är så.

Men finns det någon verklig undersökning kring detta?

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Porslin förutsatt att du använder muggen ett visst antal gånger.
Innan någon börjar svamla om varmvatten till disken så kan jag avslöja att det går åt en hel del varmvatten när man gör papper också.
Sen tillkommer ju många fler transporter om man använder pappersmuggar.

Generellt är det alltid sämre med engångsgrejer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

överlag är engångs artiklar inget och ha.

Enda stället jag anser att man kör engångprylar är på sjukhus och kondomer etc. Dvs för att skydda emot smittor.
Visst skitpappret men sånt är förbrukningsvara.

Sen så diskar man ju inte en kaffemugg för sig utan man kör ju halva uppsättningen av porslin och bestik man har.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kondom som inte är för engångsbruk, eeew

Håller med föregående inlägg, pappersmugg lär vara massa gånger mer påfrestande för miljön.

Jag är inte så hetsig med att diska min mugg när jag jobbar och dricker kaffe regelbundet heller.

En sak jag undrat över länge är pappersservetter vs handtork (som blåser).
Dessa brukar vara på ett par kilowatt och man får stå och blåsa rätt länge.
Är det ändå mycket bättre än att ta en pappersservett tro?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Kondom som inte är för engångsbruk, eeew

Jo, det är ju på samma nivå som stickade dambindor som tydligen användes förr i tiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy

En sak jag undrat över länge är pappersservetter vs handtork (som blåser).
Dessa brukar vara på ett par kilowatt och man får stå och blåsa rätt länge.
Är det ändå mycket bättre än att ta en pappersservett tro?

Detta har jag också undrat över, så nu googlade jag lite.
Här är någon som har undersökt det lite närmare och kommit fram till ungefär "det beror på, men oftast är handtorken lite lite bättre"

http://www.slate.com/id/2193740/

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket syre jag gör av med svärandes varje gång det är dags att diska så vet jag inte riktigt om engångsprylar vore sämre för miljön

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

aHA!

Intressant! Äntligen hittade jag lite fakta. Det visade sig att pappers/plast muggen generellt sett är miljövänligare än porslinskoppen!

"Det slutliga omdömet blev att engångsmuggar var mindre miljöbelastande än flergångsmuggar. (...)
Om man använder sin egen kopp kan man givetvis minska miljöbelastningen genom att diska mer sällan. Om en porslinsmugg används mer än fyra gånger på rad utan att diskas blir miljöpåverkan lika stor som att använda en engångsmugg. "

Källa
Ursprunglig källa (pdf)

Andra källor:
"A number of scientific studies have demonstrated that disposable single use cups made from paper and plastic can be better for the environment than reusable ceramic cups. You would actually need to use a ceramic mug 1,006 times for it to break-even in energy terms with a plastic cup!"
Källa

Visa signatur
Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
En sak jag undrat över länge är pappersservetter vs handtork (som blåser).
Dessa brukar vara på ett par kilowatt och man får stå och blåsa rätt länge.
Är det ändå mycket bättre än att ta en pappersservett tro?

Jag vet inte hur vanliga de nya handtorkarna är i övriga sverige, men jag använde en i malmö för ett halvår sen.

De hade ersatt den typiska stort runt hål med massa varmluft på händerna.

Men något de kallade i stil med Air-Razor eller något sådant.

Det fanns två långsmala öppningar riktade emot varandra, och du stack ner handen i maskinen och då du hade händerna i så startade den med ett enormt lufttryck, och då du drog ur händerna så slets vattnet av från skinnet

tog bara ett par sekunder att bli helt torr.

Här har ni en enormt detaljerad ritning! xD

Edit: eeeeh... så varför googlade jag inte bara innan jag ritade?

http://www.dysonairblade.co.uk/
Energy consumption per dry: 0.0044 kWh

Permalänk
Medlem

Airspeed at hands 400mph Vilket blir ca 640kmh.

Det är ganska snabb fart luften sliter av vattnet i

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linqon
aHA!

Intressant! Äntligen hittade jag lite fakta. Det visade sig att pappers/plast muggen generellt sett är miljövänligare än porslinskoppen!

"Det slutliga omdömet blev att engångsmuggar var mindre miljöbelastande än flergångsmuggar. (...)
Om man använder sin egen kopp kan man givetvis minska miljöbelastningen genom att diska mer sällan. Om en porslinsmugg används mer än fyra gånger på rad utan att diskas blir miljöpåverkan lika stor som att använda en engångsmugg. "

Källa
Ursprunglig källa (pdf)

Andra källor:
"A number of scientific studies have demonstrated that disposable single use cups made from paper and plastic can be better for the environment than reusable ceramic cups. You would actually need to use a ceramic mug 1,006 times for it to break-even in energy terms with a plastic cup!"
Källa

Fast du bör ta en titt på vad det är för källor du har.
Plastinformation är en organisation som styrs av plast och kemiföretag. Klart de kommer vinkla lite som de själva vill.
Mars drinks verkar vara ett företag som säljer drycker till företag så det är klart att de kommer säga att deras engångsmuggar är bra för miljön.

Jag läste precis igenom hela rapporten där siffran 1006 är tagen från.
Det gäller alltså en keramikmugg jämfört med en polystyrenmugg. Det är inte så konstigt att de valde den för det är typ den högsta siffran du kan hitta.
Jämför du istället keramik med en pappmugg så når du break even efter 39 användningar och om du jämför glas och papper så räcker det med 15 användningar innan du har tjänat in energin. Just det, det var en annan sak som Mars Drinks inte nämnde, den rapporten tittar enbart på energiåtgång vilket inte är den enda faktorn som spelar in här. Tittar man till exempel på deponivolym så krävs det bara 125 använvningar innan porslinet vinner.
Vidare är det inte siffran 1006 som de som skriver rapporten använder själva sen i sin slutsats. Där säger det att man bör överväga polystyren ur energisynpunkt om man kan förvänta sig att keramikmuggen kommer användas färre än 500 gånger innan den slängs.

"Nevertheless, most of us prefer to use a ceramic,
glass, or hard plastic cups over the disposable varieties.
For regular use in the home and in most cafeteria
and restaurant settings where a reusable cup life of
500 or more uses can be expected, their use makes
sense. From an energy consumption criterion, however,
there is good reason to use the disposable cup
types when the return rate is likely to be low or for
situations of one-time use such as for large parties,
because their total energy requirement for manufacture
is less than, or so close to, the energy required to
clean a reusable cup that there is not much to choose
between them."
-Reusable and disposable cups: An energy-based evaluation

Det nämns inte heller att plast tillverkas av olja som ju är en ändlig resurs medan pappersmuggar och keramik tillverkas av trä respektive lera. Mars Drinks är alltså ute på tunn is när de förespråkar plastmuggar under rubriken "sustainability".

Är det någon som är sugen på att läsa rapporten själva istället för att lite på plastföretagen eller för den delen min tolkning så är det bara att skicka ett PM med mail så kan jag skicka rapporten i sin helhet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vid en snabb tanke måste ju en blåsande handtork vara betydligt mer miljövänligt än pappershanddukar. Detta eftersom en blåsande handtork avger mycket energi i form av värme som hjälper till att värma bostaden. En pappershandduk måste ju tillverkas och då går ju mycket energi åt till att både tillverka pappret men även ständiga utsläpp för transport som en handtork bara ger utsläpp för en gång. Väldigt intressant det här med energi och miljö. Det är däremot otroligt komplext och svårt att hitta den mest effektiva lösningen.

Permalänk

Pojkar pojkar..

Ni tänker för mycket! Använd vad som är närmast och vad som är bekvämast att dricka ur istället!:P

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Hur är det då att använda engångsmuggar flera ggr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
En sak jag undrat över länge är pappersservetter vs handtork (som blåser).
Dessa brukar vara på ett par kilowatt och man får stå och blåsa rätt länge.
Är det ändå mycket bättre än att ta en pappersservett tro?

Om inte annat så känner man sig äckligare om händerna när man använder sån handtork.

Permalänk
Medlem

Om man ska vara miljönisse lär det vara bäst att låta händerna lufttorka alldeles av sig själva...

Permalänk

Snackar vi "på jobbet" så är nog pappers-muggar bättre. På mitt jobb (Tidnings-tryckeri) så har folk iaf en tendens att ställa dom där jävla kaffemuggarna på de mest idiotiska ställena, så det krossas några stycken i veckan kan jag tänka mig.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro