Permalänk
Medlem

Mitt nybygge krashar

Jag byggde ihop följande dator igår:

Processor: Intel core i5 750
Processorkylare: Medföljande
Moderkort: Gigabyte GA-P55M-UD4
Minne: 2x2GB Corsair XMS3 DDR3
Grafikkort: Sapphire Radeon 5750 Vapor-X
Hårddisk: Samsung spinpoint F3 500GB
Nätaggregat: Corsair HX 620W
Burk: Antec Mini P180

Eftersom jag är ganska ovan vid datorbyggen var jag lite osäker på vissa saker, nämligen:

1. Hur chassifläktarna skulle få ström. De hade vanliga strömkontakter som kunde kopplas till nätagget både med en vanlig strömkabel eller med en "fan-only" kabel som följde med. Jag valde att koppla in dem med en vanlig och satte fläktarna på "low". Verkar funka bra.

2. Det fanns både SATA- och GSATA-controllers på moderkortet. Jag förstod aldrig skillnaden så har kopplat DVD och hårddisk till SATA, inte GSATA.

3. Har ljudutgångar på framsidan av datorn som kan kopplas in med HDA eller en annan standard som jag inte minns vad den hette. Moderkortet har stöd för båda men HDA-pin-beskrivningarna för moderkortet och chassit stämde inte helt överens (två jord var nåt annat på en av dem) så jag vågade inte koppla in den alls. Kan detta vara ett problem?

4. Jag fick inte med någon kylpasta till processorn, men det stod i manualen till moderkortet att man ska applicera ett tunt lager. Det såg ut som kylaren till i5an redan hade kylpasta på sig så jag misstänkte att man inte behöver ta på nåt extra. Jag hade iaf en annan tub och tog på väldigt lite på CPUn innan jag satte på kylaren.

Dessa krux till trots startade datorn och verkade fungera bra, tills jag fått in drivrutinerna. Med jämna mellanrum kraschar den och skärmen blir antingen svart eller full med vertikala, gröna ränder. Ibland hakar ljudet upp sig när det händer, men ibland är det bara tyst. Krasherna sker när jag gör något. Klickar på en länk eller stänger/öppnar ett program. En kanske orelaterad sak är att skärmen ibland fladdrar till lite, och att det är lite grafikbuggar i Spotify. Detta märkte jag innan första kraschen.

Kan jag byggt något fel? Hur tar jag reda på vad det kan vara? Är ganska grön som ni förstår så jag tar gärna emot all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

Se till att grafikkortet får all ström det behöver, tryck till alla sladdar ordentligt.
Kolla till processorn, möjligt att du satte på kylaren fel och att processorn därför blir för varm och kraschar.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att jag satt i sladdarna för dåligt. Jag var väldigt noga med sånt, men ska prova att trycka i dom hårdare nästa gång datorn hänger sig. Ändrade minnet från turbo till normal i BIOS sist, och väntar på ny krasch. Fan vad trist när en ny dator gör såhär. :/ Vad för program kan du rekommendera för att kolla CPU-temp? Jag kollade att kylaren satt rätt på baksidan så tror inte det är felet heller. Tack för svaret hur som helst.

Permalänk
Medlem

Gissar på Minnena eller grafikkortet.
Har haft problem med stabiliteten med XMS3 minnena på I5 plattformen.
Fått skickat tillbaka 2 par minnen pga något med att minnena krävde mer ström än vad moderkortet ville ge.

Permalänk
Medlem

Ok, vad kan jag ta istället om det är minnena? Dustins fulla beksrivning på mina är XMS3 INTEL I5/I7 PC10600 1333MHz. Kan jag ta reda på om det är minnena eller grafikkortet på annat sätt än att testa? Har inte något att prova med här.

Permalänk
Medlem

CPU Z är bäst att kolla med.
Hur menar du att du kollade om kylaren satt rätt på baksidan? Kolla tempen med CPU Z och se till att den inte är över 45-50 grader i load.
Pröva att köra med bara ett RAM-Minne istället, och se om det funkar bättre. Om det inte funkar så pröva med det andra.
Grafikkortet kan bli svårare... Kolla tempen på grafikkortet också.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Som tipset innan, prova ett minne i taget! Låter som det är minne som är felet.
Skulle inte det hjälpa, så kolla volten på minnet. Vet att vissa moderkort kan ställa in volten får lågt, vet inte vad dina minnen klarar..
Men tror säkert att ngn här inne har sten koll på det, men allt under 2v skall väl vara okej. Men som sagt, är osäker på i5.
Själv kör jag mina på 1,88v och det är DDR3 minnen...
Moderkortet ville köra 1,5.. men då krånglade datorn bara..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Mansonite: Kylaren fästs genom att man trycker fyra pinnar genom hålen i kortet, så man ser om de fäst på baksidan. Vilket håll man monterar den på spelar ingen roll gissar jag? Ok, ska kolla upp CPU Z nu.

Jag körde precis Memtest86+ och det gav inga fel. Är det ändå lönt att felsöka minnena mer? Det med volten skulle ju kunna vara problemet om mina ska ha mer än 1.5v, det är nämligen vad BIOS sätter. Någon som vet vad mina ska ha, Dustin skriver inget om det på produktsidan: http://www.dustinhome.se/pd_5010331614.aspx

Temperaturen på grafikkortet ligger strax under 40 grader varje gång jag kollar, fan speed 40%.

Permalänk
Medlem

Nej, riktningen spelar ingen roll. Har samma socket som dig, så jag kom precis på vad du menade
På vissa sockets kan man sätta kylaren snett eller liknande.

Pröva att öka volten lite granna i taget och kör ett snabbt memtest mellan varje ökning, se till att de inte blir för varma också.
40 grader låter helt normalt

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Jag kollade på förpackningen och där står det 1.50v för minnena, vilket jag kör. Provade att ta ut ett minne nu får att se vad som händer, men undrar om det inte är grafikkortet ändå. Har fortfarande inte kollat CPU-temperaturen under load, men idle är den 38-40 grader. Däremot, vad betyder detta som CPU Z sa:

Citat:

Processor 1 ID = 0
Number of cores 4 (max 8)
Number of threads 4 (max 16)
Name Intel Core i5 750
Codename Lynnfield
Specification Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750 @ 2.67GHz
Package (platform ID) Socket 1156 LGA (0x1)
CPUID 6.E.5
Extended CPUID 6.1E
Core Stepping B1
Technology 45 nm
Core Speed 3054.0 MHz
Multiplier x FSB 23.0 x 132.8 MHz
Rated Bus speed 2390.1 MHz
Stock frequency 2666 MHz
...

Den fetmarkerade raden tänker jag på. Är det normalt? CPUn är ju 2.66MHz.

Kom precis att tänkte på en sak. Med grafikkortet följde en kabel med en "vanlig" ström-hona (sån som ATA-hårddiskarna hade) till PCI-E-hane, för extra ström åt grafikkortet. Jag använde dock en kabel som följde med mitt corsair-nätaggregat, som tar ström direkt från nåt 6-uttag (tror jag det var) till grafikkortet, istället för från 5 pinnar på en rad som hårddisken och dom andra grejerna. Kan det vara problemet? Det stod i manualen till nätagget att man bara ska använda deras kablar, därför ignorerade jag adaptern som följde med kortet.

Kan som en parentes meddela att skärmen inte alltid blir grön eller svart när datorn kraschar. Sist blev den mångfärgat randig. Kan datorn ta skada av alla krascherna förresten? Är lite orolig av mig eftersom allt är helt nytt.

Tack för hjälpen hittills.

Permalänk
Medlem

Oj, vilken hög multiplier du har. Du borde dra ner den till max 21, tror nog 19 är stock. Du har välidgt hög temp, antagligen för att du "råkat" överklocka prollen en aning... xD
Vad har du för core voltage?

Du kan ju alltid pröva att använda den medföljande kabeln, men jag tvivlar på att det hjälper. Dessutom är elektricitet inget att leka med i en dator

Jag tror inte datorn tar skada, om det inte beror på ett hårdvarufel såsom för höga temps.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Jag kan väldigt lite om sånt här och har i princip inte ändrat något i BIOS, den är konfigurerad som den var, så att säga. Men vad menar du med temp? Trodde du snackade om temperatur men du menar inte det eller? Står ju inget om temperatur i det jag klistrade in.

När jag kollar i CPU-Z pendlar multipliern mellan 21 och 22 hela tiden. Vad betyder det?

Core voltage är 1.296 och pendlar lite också, strax under 1.3.

Jag spelade ett spel nu i en timma ungefär utan problem (verkar inte som den kraschar under tiden man spelar något), och efter det gav CPU-Z följande om temperaturer:

Hardware monitor Intel Core i5 750
Power 0 113.18 W (Processor)
Temperature 0 54°C (129°F) [0x2D] (Core #0)
Temperature 1 47°C (116°F) [0x34] (Core #1)
Temperature 2 55°C (130°F) [0x2C] (Core #2)
Temperature 3 45°C (112°F) [0x36] (Core #3)

Hardware monitor Radeon HD 5750
Temperature 0 50°C (121°F) (GPU Core)

Vad tror du?

Permalänk
Medlem

"Har fortfarande inte kollat CPU-temperaturen under load, men idle är den 38-40 grader. Däremot, vad betyder detta som CPU Z sa:" skrev du

Ganska varm processor, men inte så varmt att det borde vara ett problem...
Samma sak med GPU:n.

Att den pendlar beror antagligen på att du har Speedstep på, speedstep ändrar multipliern och därmed processorns hastighet beroende på vad du använder den till. Det är en fin funktion som vanligtvis sparar ström, men det verkar nästan som att den fått lite fnatt om den drar upp till 23 nästan helt idle.

Core voltage är jag inte säker på riktigt vad den ska ligga på, du skulle kanske stänga av speedstep i bios och köra med stock-multipliern (x19)

men jag vet faktiskt inte riktigt... :/

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Ah, då är jag med. Processorn låg på 56 grader som mest när jag kollade nu under tiden jag spelade ett spel. 40-50% load kanske. Är det farligt för processorn? Jag som haft P4 länge tycker det låter ganska svalt. Läst nu att man kan få CPU-Z att monitorera i bakgrunden, det verkar ju smidigare. Jag har gjort snabba log-snaps hela tiden.

Men en multiplier på 23, är det alldeles för högt alltså? Så processorn kan ta stryk?

Permalänk
Medlem

Testa att köra fail safe mode i bios och starta om....

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker på hurvida processorn kan skadas eller inte, men den kan bli ostabil. Det enda som jag vet kan skada processorn är värme.
40-50% load @ 56 grader låter faktiskt lite väl mycket

Du borde nog dra ner både multipliern och volten. Du kan pröva med att reset-a allt i bios, du kanske har lekt lite oavsiktligt

Har du laddat ner alla drivrutiner förresten? XD

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Tror jag ska ha alla drivrutiner. Det enda jag inte installerade från skivan som kom med moderkortet var nån browser-sak. Grafikdrivisar har jag fixat.

Jag är i princip säker att jag inte ändrat nåt i BIOS, men visst kan jag prova en reset. Tror allt står på auto dock. Tycker det känns farligt att ändra volt och sånt eftersom jag inte är så haj på hårdvara. Nu ligger multiplier på 24... märkte också att volten pendlar mellan 1.00 och 1.3 ungefär. Är det normalt? Också nån energispargrej?

Hmm, jag kanske skulle tagit på lite mer kylpasta på CPUn då? Jag har en riktigt fet/tyst kylare här som jag tänkte installera, men vill att datorn ska funka ordentligt först.

Har haft på datorn ett par timmar och lekt en del nu efter att jag tog ut ett minne och datorn har inte kraschat än (peppar peppar), så det kanske var minnet som krånglade. Hoppas på det. Vill därför inte reboota nu så jag kör en BIOS-reset imorgon.

Tack för all hjälp/info hittills, förhoppningsvis är det löst.

Permalänk

Processorn klarar en bra bit över standardfrekvensen på 2.66ghz och kommer inte ta skada sålänge spänningen eller temperaturen inte är för hög.

Det lär ju vara turbo mode som är aktiverat när den ligger i 3ghz. När du noterade processorhastigheten på 3ghz var datorn verkligen i idle då? Kolla med resursövervakaren och CPU'-z vad du har för processorhastighet i idle.

Prova att stänga av alla strömsparfunktioner i bios. Tror jag har hört andra som löst sina problem genom att stänga av EIST i bios. Återställ bios till standardinställningar först och se till att multiplyern ligger på 20 och memory voltage ligger på 1.5, minnes timings kan stå på auto. CPU vcore ska ligga på 1.184v, 1,2v i bios är lagom.

En annan möjlighet är att sockeln har tagit skada under montering (eller innan dess). Ta ur processorn och kontrollera ifall det finns några böjda "pins" i processorsockeln. Pilla med bios först, innan du sliter ut processorn.

Permalänk
Medlem

Hoppas det var minnet som var problemet, ganska billigt med nytt

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Fan då, en minut efter jag skrev föregående kom en ny krasch med grönrandig skärm. Betyder det att det inte var minnet, eller ska jag prova med bara det andra av de två?

patrik: Mycker riktigt var turbo påslaget. Jag stängde av det och nu ligger multipliern på 20 hela tiden. Jag stängde dock inte av strömsparfunktionerna. Får göra det om den kraschar igen. Volten pendlar även nu, men går inte riktigt så högt som den gjorde innan. 1.2 max verkar det som. Hur hög volt tål CPUn?

Kan man få såna fel om processorn är skadad alltså? Om det nu inte är ramminnet, är det troligt att det är grafikkortet tror du?

Permalänk
Medlem

Uppdatering. Har provat diverse nu. Stänga av EIST hjälpte inte.

En av de senaste gångerna jag var inne och pillade i BIOS låste sig datorn där! Avslöjar det nåt om vad som kan vara fel? Siffrorna fortsatte uppdateras men inga tangentbordskommandon fungerade.

Jag har provat CPU: OCCT, GPU: OCCT och Memtest86+ utan att hitta nåt fel. Har dock inte kört OCCT länge, bara några minuter. Hur varm vågar jag låta CPUn bli? Stängde av för att den kom upp i nästan 70 grader.

Tacksam för svar. Nån idé vad jag ska göra om jag inte kan lokalisera felet? Jag kan ju inte byta alla delar hos Dustin antar jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av renkin
Uppdatering. Har provat diverse nu. Stänga av EIST hjälpte inte.

En av de senaste gångerna jag var inne och pillade i BIOS låste sig datorn där! Avslöjar det nåt om vad som kan vara fel? Siffrorna fortsatte uppdateras men inga tangentbordskommandon fungerade.

Jag har provat CPU: OCCT, GPU: OCCT och Memtest86+ utan att hitta nåt fel. Har dock inte kört OCCT länge, bara några minuter. Hur varm vågar jag låta CPUn bli? Stängde av för att den kom upp i nästan 70 grader.

Tacksam för svar. Nån idé vad jag ska göra om jag inte kan lokalisera felet? Jag kan ju inte byta alla delar hos Dustin antar jag.

Har du sneglat på vad +12V i BIOS står på? Dina fel tycker jag tyder på att nätagget kanske inte orkar med riktigt eller är defekt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem

Har för mig den står på 12.9 nåt. Här är en bild på grafikbuggen jag ser i Spotify: http://img9.imageshack.us/img9/1183/spotifybugg.png

Det blinkar liksom fram såna streck och ibland vita fläckar. Om det kan hjälpa diagnosen.

Kan jag testa om det är nätagget? Det ska ju räcka, eftersom det är 620W till en ganska okrävande grafikkort, men det kan ju vara defekt.

EDIT2: Talade i nattmössan med volten där, tog bort. Skyller på trötthet.

Volt-värden i BIOS:

Vcore: 1.28
DDR15V: 1.57
+5: 4.9
+12: 12.30

Nåt fel?

Siffrorna fladdrar ibland till i nån hundradels sekund utan att man hinner se vilka värden det blir. Vet inte om det är grafisk grej i BIOS eller om värdena faktiskt ändras fort och sedan tillbaks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av renkin
En av de senaste gångerna jag var inne och pillade i BIOS låste sig datorn där! Avslöjar det nåt om vad som kan vara fel? Siffrorna fortsatte uppdateras men inga tangentbordskommandon fungerade.

Sådär har jag haft på min dator sedan jag köpte den för 3 år sedan. det fula är att det är bara ibland. Jag måste låta datorn varmköra innan jag laddar windows (har pass i bios för det) annars krashar det. ibland går det inte skriva in passet (även om datorn varit varm). Har den värmt sig någon/några min fungerar den fint och klarar alla tester utan att krasha. Samma visa om jag kör orginalfrekvens och spänning på samtliga delar.

Ska följa tråden och se vad ni kommer fram till. resultatet kanske kan hjälpa mig med på något sätt även om jag vant mig.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk

Finns ingen ny bios version?

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalbast
Finns ingen ny bios version?

Jo, men borde jag försöka mig på sånt? Tänker på garanti osv. Jag borde ju kunna få en ny del av Dustin om jag bara vet vad som strular.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av renkin
Jo, men borde jag försöka mig på sånt? Tänker på garanti osv. Jag borde ju kunna få en ny del av Dustin om jag bara vet vad som strular.

uppdatera bios tar väll inte bort garantin?

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
uppdatera bios tar väll inte bort garantin?

Nej antagligen inte iofs. Tänker mer om något går snett.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av renkin

Dessa krux till trots startade datorn och verkade fungera bra, tills jag fått in drivrutinerna.

Om jag fattar rätt så började din dator krångla
efter du körde in drivrutiner?
Testa isåfall ta bort drivrutinerna och se om det funkar.

Visa signatur

EOS 5D Mark II | 70-200mm | 50mm 1,4 | Flickr | Blogg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flexxi123
Om jag fattar rätt så började din dator krångla
efter du körde in drivrutiner?
Testa isåfall ta bort drivrutinerna och se om det funkar.

Tack, bra idé. Tänkte på det igår men glömde bort det. Grejen är att jag använde ju inte datorn alls mycket innan jag fick in drivrutinerna så jag kanske bara hade tur att den inte kraschade innan, men det är värt ett försök.