Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Klocka Bärbar "Amilo PA 3553

Hejsan,

Fick en galen ide och vet ej ens om det kan gå men tänkte kolla med proffsen här

Har en Fujitsu Siemens Amilo PA 3553 och undrar om det på nåt sätt kan gå att klocka den processor som sitter i?

Har kollat i Bios men där finns inga möligheter till detta men kanske finns när sätt att kringå?

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

Klocka? En bärbar ? U srs ? Tror inte du bör pröva på dig på detta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frost_Bajt
Klocka? En bärbar ? U srs ? Tror inte du bör pröva på dig på detta

Varför inte? Hade varit fräckt o se vad man kan få upp den i om det nu ens går

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

Nej, det går inte om du inte har lång elektronikutbildning/kunskap och helt enkelt skruvar isär datorn och byter ut delarna.

Permalänk
Medlem

Det går att klocka vissa bärbara, men det är inte rekomenderad, mest pga den ökade värmen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också avråda dig att klocka, men om du nödvändigtvis måste så finns det endel mjukvaror som du kan höja FSB med. Minns inte vad de heter, men googla på FSB tuner eller liknande så kanske du hittar något.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Nej, det går inte om du inte har lång elektronikutbildning/kunskap och helt enkelt skruvar isär datorn och byter ut delarna.

Ajj fasiken nja inte direkt

Rätt kört då :/

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

Om det går på din bärbara så är det CPU-Cool du ska klocka med. Det fösta du måste göra är att ta reda på vilken PLL som sitter i din dator och om det finns möjlighet att att påverka kretsen med CPU-COOL, jag lyckades klocka en Dell Optiplec riktigt rejält med detta knep en gång, var en P4 2,0 GHz i den och jag fick upp den till 3091 MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Om det går på din bärbara så är det CPU-Cool du ska klocka med. Det fösta du måste göra är att ta reda på vilken PLL som sitter i din dator och om det finns möjlighet att att påverka kretsen med CPU-COOL, jag lyckades klocka en Dell Optiplec riktigt rejält med detta knep en gång, var en P4 2,0 GHz i den och jag fick upp den till 3091 MHz.

okej

Två frågar

Var får man tag på cpu cool?
Och vad är pll? Var kontrollerar man vad man har?

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

Du kan läsa mer om CPU COOL på tillverkarens hemsida. Du kan ju PMa mig om du undrar hur man får tag i det om du förstår vad jag menar

http://www.cpu-cool.de/